[BC3] HD Cooling! Onder of boven?

Pagina: 1
Acties:

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 11:56
Ik heb een Seagate X15 15000 rpm SCSI HD, maar hij word gecooled door een 3,5" HD cooler, vanaf vandaag een nieuwe want de JustCooler HD-600 is een klote ding!

Waarom kan je zo''n cooler nou alleen maar aan de kant van de elektronica bevestigen? Word de andere kant (de vlakke kant waar de schijven gelijk onder zitten) niet VEEL warmer? als ik die kant bij mij voel is hij aardig warm...
Maar je kan hem dus niet aan die kant bevestigen, kan iemand uitleggen waarom? en welke kant word nou eigenlijk warmer? :?

• Urk
Anyone..?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
geduld mijn beste Urk... :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

bovenkant

• Urk
hehe, ja sorry! I know!
maar ik ga hem zo inbouwen.... :)

• Urk
Op donderdag 24 mei 2001 14:07 schreef r0ck3t het volgende:
bovenkant
Bovenkant? Ja maar dat hangt ervanaf hoe je hem houd, wat is in jouw opzicht de bovenkant? hehehe >:)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
He de hardware op die schijf is toch wel ff wat belangrijker dan de metalen bovenkant die mischien wel warmer wordt maar dat maakt toch niet uit. Tenzij je zoals mij er direct een floppy drive boven heb hangen. DAn zullen de flops er mischien iets zachter uitkomen dan dat ze erin zijn gegaan. :):)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Urk
Vreemd, ik dacht tot nu toe altijd dat kant van de elektronica wel cool bleef....niet dus?

Maar als je hem dus monteert op de kant van de elektronica, worden de platters dan ook wel een beetje gecooled? :?

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 00:28
je moet de electronica koelen , terwijl de metalen bovenkant heet word, erg vaag, maar zo moet het wel

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Idd: electronica wil graag gekoeld worden :)

Daarnaast bereik je met koeling vanaf de onderkant natuurlijk ook de meest kritische componenten vrij direct, iets wat je met koeling van bovenaf niet zou lukken.

Voor halfgeleiders geldt overigens een soort vuistregeltje dat iedere 10''C extra temperatuur de levensduur van de componenten halveert - alhoewel die levensduur natuurlijk véél groter is dan de tijd dat je de desbetreffende componenten gebruikt, computers ''verouderen'' tenslotte èrg snel :) ''t Beroemde verhaal technische levensduur versus economische levensduur dus!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
De elektronica van de drive is gespecificeerd op de temperaturen van standaard halfgeleiders. De temperatuur van platters, kop etc. maakt de platters, kop, servo''s etc. etc. niets uit zolang die temperatuur maar constant is.

Als voorbeeld: ik heb hier een tijdje een ouwe IBM DFHS schijf gedraaid. (eerste model 7200 rom SCSI schijf :9).
De temperatuur van dat ding is gespecificeerd op 77 graden celcius bij 10% read/write gedrag. Er staat niets in de specs over wat voor temperatuur het ding bereikt als hij 100% aan het werk is.
Dit gewoon als voorbeeld van hoe heet dit soort spul mag worden.
Suc6 :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• Urk
OK! Bedankt!
Ik snap het! weer wat geleerd vandaag ;)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Wel eens voor de gein zo''n chippie aangeraakt die onder zit?

Ik heb een SCSI schijf gezien waar een put was gefikt in een chip!!!!!

Mijn ATA66 schijf wordt al erg heet op 2 chip''s.
Pagina: 1