[BC3] HDD fout: 17 opeens 1,99 Gig

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hallo mijn naam is Ruwan en ik ben hier nieuw op het forum.

Ik had een vraag met betrekking over de HDD in mijn PC.

Ik heb een HDD van zo 17 Gig en een beetje.
Nu is laats mijn pc stuk gegaan.
Ik op allerlei mogelijke manieren hem proberen te maken maar tevergeefs.
Had eerst ms-dos 6.2 erop gezet en toen win 3.11 en daarna was ik vanplan om win 95 erop te zetten maar dat lukte niet.
Alles mislukte en hij kon nog alleen maar opstarten en op de helft van het opstarten starte ie weer opnieuw op en dat herhaalde telkens.
Dus weggebracht en een weer terug gekregen maar ik ontdekte het volgende.
Mijn 17 Gig was weg en nou kan ik het doen met 1,99 Gig.
Als ik in het Bios kijk en dan bij auto detectiopn HDD dan zie ik iets van 17000 en nogwat mb staan.Ik heb een A-open moederbord en de harde schijf weet ik zo niet.
Mijn vraag is nu als leek, wat is er mis gegaan en hoe kan ik weer die 17 Gig te zien krijgen?
Kunnen jullie mij helpen?
Garne niet in al te techniesche woorden praten want ik ben niet zo techniesch op gebied van PC.

Met vriendelijk groet ,
Ruwan

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Heb je je HDD in MS-DOS geformateerd?? zo ja, dan is dat ut probleem want MS-DOS kan maar maximaal 2gb schijven aan...

• BC3 Victim
Zorg dat je windows 98 of hoger op je pctje zet. Converteer dan je FAT16 naar FAT32 met een programmaatje van microsoft.(Als je geen windows hebt en je kunt het ook niet installeren dan moet je helaas met het opstartfloppie aan de gang)

Je kunt het programmaatje vindin in je systeemwerkset.

Je gebruikt waarschijnlijk nu FAT16 die schijven die niet groter zijn dan 1,99Gb ondersteunt. Met FAT32 kun je veel grotere schijven ondersteunen/gebruiken.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Met fdisk kun je je harddisk opnieuw indelen. Kun je de partitie van 2 Gb weggooien en er eentje van 17 Gb maken. Daarna moet alles wel weer opnieuw geinstalleerd worden.

Verwijderd

Wat het makkelijkste is:
haal de schijf leeg en verwijder alle rommel met fdisk (partitities en troep) vervolgens windows 98 cd erin, en die doet de rest dan weer (fat 32)

Succes

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Het probleem is dat je je HD met FAT16 bestandsindeling hebt geformateerd, FAT16 ondersteunt maar 2 GB per schijf!

Om grotere partitie''s te maken moet je FAT32 bestandsindeling gebruiken! Deze zit bij Windows 95 OSR2, OSR 2.5, Windows 98, Windows ME, Windows 2000.

De volgende zaken moet je doen:
1. Maak een win95 OSR2 of hoger bootdiskette (je kan m altijd downen van www.bootdisk.com)
2. Start op met de bootdiskette.
3. Draai FDISK (En kies voor J of Y bij ondersteuning voor grote schijven) en verwijder alle partities die er nu op staan (Let op! Hierbij gaat de data die er nu op staat verloren!)
4. Maak een nieuwe partitie aan die 17 GB is.
5. PC Rebooten met bootdisk
6. HD Formateren.
7. Windows Setup draaien.

webOS all the way!

• BC3 Victim
He jongens(of meisjes:)) ik zei dit toch al precies? Of is mijn post gewoon nooit aangekomen?

• BC3 Victim
Bedankt voor jullie replies.
Het is inderdaad in MSdos geformateerd.
Dus ik moet nu de C schijf formateren.
Daarna met f disk gaan werken en de instrukties volgen??

Gr.Ruwan

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-04 23:13

Koelkasten

har har koelkast op je knar

anderzom

eerst fdisken in win98 of hoger

en dan formateren anders heeft het niet veel zin namelijk

na fdisk altijd weer opnieuwe formateren !
;)

Sommige mensen....

• BC3 Victim
Bedankt.
Ik heb zo''n 16 gig er op staan nu.
Maar nu wil ik dan nog 2 extra patities erbij hebben.
Dus de bestaande C schijf en dan nog een D en een E schijf.
Hoe maak ik die??
En verlies ik dan geen data zoals dat ik dan weer alles opnieuw moet formateren en windows er opnieuw op moet zetten??

Gr.Ruwan

Verwijderd

Wel , in Fdisk moet je ook die partities maken , maar als heel je HDD al C: is ben je inderdaad alles kwijt want je kan alleen maar partities maken van ruimte die nog niet gebruikt is

• BC3 Victim
low level format ?

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Als je hele schijf nu C: is (dwz C: is 17GB) en je wilt toch een D: partitie erbij dan kan je het beste een programma als Partition Magic gebruiken. Dan kan je je C:-partitie verkleinen en in de vrijgekomen ruimte plaats je dan je D:-partitie. Met FDISK kan je alleen partities maken of verwijderen, niet resizen. Daarnaast werkt een programma als Partition Magic ook een stuk gebruiksvriendelijker dan FDISK (Grafische weergave van schijfindeling, wizards etc.)

Uiteraard kan je je C: partitie niet kleiner maken dan dat er aan data op staat (dus als er al voor 15 GB op staat kan je geen C: schijf van 10 GB maken maar dat lijkt me logisch)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Pagina: 1