Toon posts:

[BC3] Hoeveel primairy partitions ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien al eerder gevraagd, maar kon met de search niks vinden (om alle utfs te voorkomen) !!

Ik dacht zelf 6, maar kan ook nog 4 zijn. Of is deze limiet al opgelost ??

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:04
Volgens mij kun je oneindig toch?

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij kun je er wel 20 maken als je wilt ...

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op woensdag 23 mei 2001 10:37 schreef dennisdotcom het volgende:
Volgens mij kun je oneindig toch?
Oneindig weet ik niet zeker maar je kunt iig. wel _ver_ gaan ...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-05 10:53
Op woensdag 23 mei 2001 10:36 schreef frenkb het volgende:
Misschien al eerder gevraagd, maar kon met de search niks vinden (om alle utfs te voorkomen) !!

Ik dacht zelf 6, maar kan ook nog 4 zijn. Of is deze limiet al opgelost ??
DOS herkend er maximaal 4 (d8 ik)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Nou als dat zo zou zijn: beter !!

Tnx voor de snelle reacties.

Ik dacht namelijk dat je binnen een extended partitie veel partities aan kon maken, maar slechts een beperkt aantal primairy ...

Verwijderd

Volgens mij heb je maar 4 posities in je mbr. Oftewel of vier primaire partities, of drie primaire partities en 1 extended met hierin zoveel je maar wilt.

Er zijn ook bootmanagers die het beperkt aantal partities via omwegen oplossen. Zelf heb ik alleen ervaring met Ranish partition manager en sinds kort bootit.

Ranish kan tot 31 bootable primaire partities aanmaken, heeft als voordeel dat ie de drive netjes beschrijft in het mbr zodat je niet per ongeluk niet active partities gaat verklooien met bv fdisk oid, heeft als nadeel dat ie tot nu toe dit geintje tot max 8gig aan kan. Aan de aanpassing wordt gewerkt (schijnt het..). Is overigens freeware.

Bootit (shareware) heeft als voordeel dat ie drives boven de 8 gig aankan (zit ook een max op maar weet niet waar), maar als grote nadelen dat moet uitkijken als je je drive met een andere partition manager benaderd deze de drive als gedeeltelijk ongebruikt ziet (!!!).

Ik gebruik op m''n 10 gig schijf ranish en gebruik de laatste 2 gig dus maar niet totdat er een nieuwere versie uitkomt.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Volgens mij kun je max 4 primaire partities, of 1 prim en 3 extended hebben...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Max 4 primaries of 3 primaries met 1 extended (waarin je weer umlimited logical partitions kan aanmaken).

Virussen? Scan ze hier!

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Maximaal 4 primaries. Houdt er rekening mee, dat de extende OOK een primary is. In de extended kun je weer verder partitioneren.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Maximaal 4 primaries. Houdt er rekening mee, dat de extende OOK een primary is. In de extended kun je weer verder partitioneren.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• BC3 Victim
Is het niet zo dat je de primaire partities in de eerste 1024 sectoren van je HD moet hebben? En dat het dan niet uitmaakt hoeveel je er hebt? Ik heb namelijk dit gehad met een dual boot (Partition Magic) tussen DOS, Win95 en Linux. De linux partitie zat aan het einde en kreeg ik niet in de bootmanager, na wat geschuif kwam deze binnen de 1024 en was deze zichtbaar in PM-boot. Het werkte toen als een trein.

RK

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 11:04 schreef RK het volgende:
Is het niet zo dat je de primaire partities in de eerste 1024 sectoren van je HD moet hebben? En dat het dan niet uitmaakt hoeveel je er hebt? Ik heb namelijk dit gehad met een dual boot (Partition Magic) tussen DOS, Win95 en Linux. De linux partitie zat aan het einde en kreeg ik niet in de bootmanager, na wat geschuif kwam deze binnen de 1024 en was deze zichtbaar in PM-boot. Het werkte toen als een trein.

RK
Het niet willen booten boven de 1024 cylinders (cylinders toch en geen sectors...) is een probleem van sommige OS-sen en heeft niets te maken met je partities en hoeveel het er kunnen zijn. Meestal kan je bios een drive wel ''vertalen'' naar een drive met max 1024 cylinders en is er geen vuiltje meer aan de lucht.

• BC3 Victim
ASCII, je hebt gelijk in het geval van cylinders en sectoren(het waren cylinders ...) maar waarom bios instellingen veranderen? Primaire OS partities binnen die grens van 1024 geplaatsen en het werkt. De data-partities kunnen buiten de 1024 en zijn gewoon te benaderen door de OS''s, deze zijn dan niet te gebruiken als boot-partitie.

RK

Pagina: 1