[BC3] Harde schijf kleiner na formatteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet zo lang gelden een hardeschijf gekocht, maxtor nogwat60 van 40 gigabyte.

Nadat ik deze geformatteerd had (NTFS) en ik er windows 2000 op had gegooid, gaf deze computer aan dat de harde schijf 32 gigabyte was.

Komt dit door een verouderde bios? mijn mobo is een asus p2b-f, bios revisie weet ik zo niet. Of doordat een schijf na formatteren gewoon kleiner wordt, net als een 2mb floppy, waar 1,44 van over blijft?

Alvast erg bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

klinkt een beetje alsof je bios het niet trekt, dacht dat 32 gig wel zo''n magic grote was...update kan wellicht wonderen doen.

als je em al wel groter hebt gezien in win98 (dacht het niet) dan zal je wel iets gemist hebben met partitioneren en formateren :)

tijd voor verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad waarschijnlijk bios ff upgraden. 32 gigabyte is een van de bekende barrieres.

Maar let er ook ff goed op dat je je schijf niet per ongeluk ingesteld heb als 32 gigabyte. Achterop zit namelijk een speciaal jumpertje waarmee je ''m kunt laten gedragen als een 32 gigabyte harde schijf. Dit is speciaal voor oudere computers die anders meteen vastlopen als je er zo''n grote hd aan hangt.

Als het jumpertje echter goed staat, is het zeer waarschijnlijk op te lossen met een bios upgrade. Als dat nog niet werkt zijn er nog andere manieren om de volledige ruimte te krijgen zoals het installeren van een DDO, maar probeer eerst de nieuwste bios maar es.

Daarna kun je denk ik het beste de boel ff opnieuw partitioneren met Fdisk. Maar als je geen zin/tijd hebt om windows er weer opnieuw op te zetten en alles kun je ook met bijvoorbeeld Partition Magic de overige ruimte bij een al bestaande partitie voegen.
Of natuurlijk een nieuwe partitie erbij maken met Fdisk van de overige ruimte.

Dat gedoe met een 2 mb diskette is trouwes een heel ander verhaal, maar ik heb geen zin meer om dat nog helemaal uit te leggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

net als een 2mb floppy, waar 1,44 van over blijft?
Volgens mij bedoel je dat er van een 1.44 floppy er maar 1.38MB overblijft?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 01:21 schreef Beaves het volgende:

[..]

Volgens mij bedoel je dat er van een 1.44 floppy er maar 1.38MB overblijft?
hehehe, da''s weer een ander verhaal (of een megabyte nu 1000x1000 of 1024x1024 byte is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
erg bedankt guys, bios update it is!
Pagina: 1