[BC3] Vraagje voor SCSI experts...

Pagina: 1
Acties:

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Hallo,

ik heb een vraag over SCSI flatcables. Eerst even een situatie schets.

Ik heb in mijn server een Asus P2B-DS mainbord met een Adaptec Ultra2 SCSI controller onboard. Hier zit een gevlochten U2W kabel bij. Deze kabel gebruik ik nu op mij U2W RAID controller (insteekkaart). Deze kabel heeft echter een connecter (68pins) te weining voor het aantal hdd''s die ik heb.

Nu de vraag:

Kan je voor U2W (Maakt LVD uit?) harddisk met de U2W RAID controller een gewone Wide SCSI kabel (niet gevlochten) gebruiken of zitten daar nadelen aan? Ik wil wel gewoon op 80Mb/s kunnen draaien ipv 40Mb/s.

Ps. Maximale kabel lengte is nog geen meter.

Bij voorbaat dank!

(Ik wil dit graag weten ivm een nieuwe kabel bestellen)

• Tefflar
Sh*t, ik ben bang dat ik tot morgen moet wachten met (online) bestellen...

Verwijderd

zijn ook dlvd ( dus twisted kabels) met meerdere aansluiingen mijn e heeft
(ff tellen)
mijne heeft er 5 ( zo znel te zien is opgevouwen i.v.m. de airflow weet neit cker dus)
maar ze zuller er ook wel van 8 zijn

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je hebt kans dat het werkt, maar lvd / u2w vraagt toch om betere kwaliteit kabels die gevlochten zijn om betere afscherming te creeeren.
Kan dus gebeuren dat je data corruptie krijgt. Lijkt me niet echt leuk.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Tefflar
Ja, mijn kabel heeft ook 5 connectors maar ik heb 5 harddisks en moet er nog één (connector) voor de controller zelf hebben.

Jij weet ook niet of je gewone UW (Niet gevlochten) flatcables kan gebruiken? Ik heb nog een gewone UW flatcable met 8 aansluitingen liggen dus kan ik MISSCHIEN gebruiken. Ik vraag hier eerst om advies want ik wil geen dataverlies krijgen door het gebruik van verkeerde kabels.

edit:

typo''s

Hmmm... lijkt er dus op dat dat niet kan.
Weet iemand een adres waar ik U2W (Twisted) met 6 of meer connectors kan bestellen?
(KvK geen probleem)

• Rick2001

Rick2001

Hier http://www.scanline.nl/ en hier http://www.sww.nl/scsi-kabels.html hebben ze deze kabels.... Zijn wel prijzig met 8 connectoren.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Tefflar
Thanks man! Ik had al lopen zoeken maar deze had ik nog niet gevonden...

Inderdaad niet goedkoop, maar het moet maar...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Voor U2W is een gevlochten interne kabel nodig, dit omdat de kabel t.o.v. de UW-kabel 2x meer draden heeft.
Als je de UW-kabel op de U2W gebruikt gaat de snelheid van 80MB/S naar 40MB/S.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Tefflar
Thanks! Nu weet ik zeker dat ik een nieuwe kabel moet hebben. Ik heb er één gevonden van 2 meter met 8 connectoren en een terminator voor Fl 287,- is wel even slikken...

• BC3 Victim
Ik zie in de prijslijst van Sunrise dat een Ultra2W SCSI LVD met 10 connectoren +terminator 225 piek kost.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Ik koop mijn SCSI-kabels / onderdelen altijd bij Sunrise in Amsterdam: Tel.: 020-686 2166.
Ze hebben ook een website maar daat staan geen kabels op: www.sunrisepro.com
En staan veel op PC-beurzen.

• Tefflar
Hoe kom je aan die prijslijst dan?

• BC3 Victim
Ik ben er nog niet zo lang nog geweest voor een SCSI-kabel.
En heb gelijk een prijslijst meegenomen.
Misschien dat ze jou een prijstlijst kunnen mailen.

• Tefflar
Ok, ga ik ff proberen!

Hartstikke bedankt gasten!
Tweakers rule!

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Euh terminator op een LVD set?
Volgens het boekje bij mijn chaintech 6BDU (is erg gelijk aan de P2DS als een Dual met 2940 U2W o/b) is het niet nodig om een terminator te gebruiken icm een LVD-kabel. Dit zou in de aard van de kabel geintegreerd zitten. Ik gebruik deze dus ook zonder terminator en nog geen data-verlies of rare vastlopers. Misschien een kleine tip.

• BC3 Victim
SCSI U2W LVD Harddisks hebben geen terminator-on-board, je kan ze niet termineren.
Dus moet het einde van een U2W-keten, in dit geval de kabel, getermineerd worden door een aktieve terminator.
Als het goed is krijg je bij de U2W-hostadapter alle kabel + terminators er bij geleverd.

• BC3 Victim
Ik heb op de Adaptec-site een beschrijving gevonden over de de terminatie van een Ultra2-keten.
Bij de Adaptec-hostadapter wordt bij een Ultra2-kabel een ingebouwde terminator aan het eind van de kabel geleverd.

http://www.adaptec.com/worldwide/support/supporteditorial.html?prodkey=u2_termination

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Er is gewoon wel onderscheid tussen UW en LVD kabels (voor U2W en/of U160). De LVD kabels zijn hoogwaardiger van kwaliteit en vrijwel altijd met terminator of losse terminator. LVD SCSI kent geen termination op de devices zelf !

Heb zelf een aantal LVD kabels liggen die flat zijn en uitstekend werken!

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• BC3 Victim
Ik heb ook steeds over LVD.

• BC3 Victim
Er is nog een verschil tussen UW, U2W en U160, en dat is de snelheid,
namelijk 40 MB/S, 80MB/S en 160MB/S.
UW neemt genoegen met een "gewone" 68 pins-kabel, U2W en U160 vereisen een gevlochte kabel+terminator.

• BC3 Victim
wie kent er een goede scsi-reet uhhh sorry een scsi-raid kaart???

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 10:20

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op donderdag 24 mei 2001 01:12 schreef dragak het volgende:
wie kent er een goede scsi-reet uhhh sorry een scsi-raid kaart???
Ik zou zeggen, kijk op de site van Adaptec, en kijk wat jij denkt nodig te hebben. die van Adaptec zijn sowieso wel goed.

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 18:37

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Compaq controllers zijn lekker om mee te werken. Mylex absoluut niet doen (heb ik erg veel problemen mee en ze zijn trager dan andere kaarten). Probeer een controller uit een HP netserver te pakken te krijgen, zijn erg makkelijk te configureren.

Let op !! Je bus mag max 1.8 meter zijn als je meer dan 3 devices gebruikt dit geld ook voor U2W of U160.
Als je dus een kabel van 2 meter besteld kan je problemen krijgen (hoeft niet).

Suc6

I play my enemies like a game of chess...

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op dinsdag 22 mei 2001 23:31 schreef Rick2001 het volgende:
Je hebt kans dat het werkt, maar lvd / u2w vraagt toch om betere kwaliteit kabels die gevlochten zijn om betere afscherming te creeeren.
Kan dus gebeuren dat je data corruptie krijgt. Lijkt me niet echt leuk.
Op dinsdag 22 mei 2001 23:58 schreef JoeDoe het volgende:
Voor U2W is een gevlochten interne kabel nodig, dit omdat de kabel t.o.v. de UW-kabel 2x meer draden heeft.
Als je de UW-kabel op de U2W gebruikt gaat de snelheid van 80MB/S naar 40MB/S.
Op donderdag 24 mei 2001 01:08 schreef Nescio het volgende:
Er is nog een verschil tussen UW, U2W en U160, en dat is de snelheid,
namelijk 40 MB/S, 80MB/S en 160MB/S.
UW neemt genoegen met een "gewone" 68 pins-kabel, U2W en U160 vereisen een gevlochte kabel+terminator.
Dit is volgens mij allemaal niet 100% correct, vooral wat JoeDoe hier zegt is niet waar. Zelfs een standaard narrow SCSI kabel heeft namelijk voor alle data draden (8) een exclusief aardsignaal. Alleen de externe IOMEGA zip drive SCSI interface heeft gedeelde aardsignalen, waardoor mensen er ook problemen mee hebben.

LVD zegt gewoon dat het aardsignaal van een bepaalde SCSI datalijn geen aardsignaal meer is. Het paar van datalijn plus aardlijn (zoals je dat bij SE SCSI hebt) wordt anders aangestuurd. Dit levert een stuk betere storingsgevoeligheid op, waardoor de bus snelheid naar 40 MHz en zelfs 80 MHz (U-160) opgeschroefd kon worden. Voor dit verhaal zijn dus geen extra signaaldraden in de kabel nodig. Het blijft dus gewoon 68 pins.
Het is wel zo dat voor LVD overspraak of storingen in ruizige omgevingen beter voorkomen kunnen worden door gevlochten kabels te gebruiken.
Alleen als op je kabel staat LVD (Of LVD/SE) dan is hij getest en door de fabrikant gecertificeerd om in ieder geval Ultra2Wide SCSI te kunnen (dus 80 MB/sec). Het zou goed kunnen dat voor nog snellere SCSI bussen gevlochten kabels noodzakelijk worden.
In Dell servers zit meestal een niet gevlochten Teflon kabel die LVD gecert is. Zelf heb ik zon kabel een tijd gebruikt voor mijn Ultra2 opstelling en het was NIET zo dat mijn SCSI bussnelheid naar beneden ging, en ik verder ook niets gemerkt op mijn SCSI bus.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 10:20

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op donderdag 24 mei 2001 16:35 schreef Angelfire het volgende:
Compaq controllers zijn lekker om mee te werken.
Als je voor een Compaq zou willen gaan, kan je net zo goed een Symbios kaartje nemen. Is namelijk precies hetzelfde, alleen wat goedkoper in de aanschaf :)

• Rick2001

Rick2001

Da''s waar. Die symbios logic chips zitten zelfs op die hele dure compaq raid controllers. Snelheid is precies hetzelfde dan die adaptec chip.

• Tefflar
Let op !! Je bus mag max 1.8 meter zijn als je meer dan 3 devices gebruikt dit geld ook voor U2W of U160.
Als je dus een kabel van 2 meter besteld kan je problemen krijgen (hoeft niet).
Heeft iemand anders hier ook van gehoord?

• BC3 Victim
Op donderdag 24 mei 2001 18:09 schreef mr_a het volgende:

[..]

[..]

[..]

Dit is volgens mij allemaal niet 100% correct, vooral wat JoeDoe hier zegt is niet waar. Zelfs een standaard narrow SCSI kabel heeft namelijk voor alle data draden (8) een exclusief aardsignaal. Alleen de externe IOMEGA zip drive SCSI interface heeft gedeelde aardsignalen, waardoor mensen er ook problemen mee hebben.

LVD zegt gewoon dat het aardsignaal van een bepaalde SCSI datalijn geen aardsignaal meer is. Het paar van datalijn plus aardlijn (zoals je dat bij SE SCSI hebt) wordt anders aangestuurd. Dit levert een stuk betere storingsgevoeligheid op, waardoor de bus snelheid naar 40 MHz en zelfs 80 MHz (U-160) opgeschroefd kon worden. Voor dit verhaal zijn dus geen extra signaaldraden in de kabel nodig. Het blijft dus gewoon 68 pins.
Het is wel zo dat voor LVD overspraak of storingen in ruizige omgevingen beter voorkomen kunnen worden door gevlochten kabels te gebruiken.
Alleen als op je kabel staat LVD (Of LVD/SE) dan is hij getest en door de fabrikant gecertificeerd om in ieder geval Ultra2Wide SCSI te kunnen (dus 80 MB/sec). Het zou goed kunnen dat voor nog snellere SCSI bussen gevlochten kabels noodzakelijk worden.
In Dell servers zit meestal een niet gevlochten Teflon kabel die LVD gecert is. Zelf heb ik zon kabel een tijd gebruikt voor mijn Ultra2 opstelling en het was NIET zo dat mijn SCSI bussnelheid naar beneden ging, en ik verder ook niets gemerkt op mijn SCSI bus.
Dus voor U2W / LVD kan ik een gewone goedkope 68-pins kabel gebruiken ?
Ik lees overal op officiele SCSI-sites dat een gevlochte kabel nodig is.
Wat is nu waar ??

• BC3 Victim
Op woensdag 23 mei 2001 11:30 schreef JoeDoe het volgende:
Ik heb op de Adaptec-site een beschrijving gevonden over de de terminatie van een Ultra2-keten.
Bij de Adaptec-hostadapter wordt bij een Ultra2-kabel een ingebouwde terminator aan het eind van de kabel geleverd.

http://www.adaptec.com/worldwide/support/supporteditorial.html?prodkey=u2_termination
Ik zie op deze website van Adaptec over U2W dat er een gevlochten kabel wordt afgebeeld.

Hoe zit dat nu mr_a ?
Volgens jou is dat helemaal niet nodig,
Maar volgens Adaptec wel.
Adaptec zal het beter weten dan jij???

Pagina: 1