[BC3] 2e harde schijf ... en dag systeem

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik had een Athlon600 (slot a) pc, specs:

athlon600
128 mb
13 gig fireball KT
64mb ati rage fury maxx

nou heb ik daar (op secondary master, voor de cdrom) een 40gig 7200 rpm samsung schijf bijgedaan, die het eerst niet deed. Na veel gekut hebben we de schijf eindelijk aan de praat gekregen, maar nu is het volgende probleem opgetreden:

alles gaat echt HEEL HEEL traag ... als ik IE en MSN tegelijk open heb gaat het al fout :x .. winamp galt door (:P) en als ik winamp versleep dan valt de muziek uit door de zware belasting van het systeem!!!

ik draai win98SE, en bij system resources staat dat er 70% vrij is, en dat het systeem optimaal werkt

iemand enig idee hoe dit probleem veroorzaakt wordt, en hoe ik het wegkrijg?

mvg,
Marc

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:04
Je hebt vast iets niet goed aangesloten. Controleer je IDE primair, secundair, master, slave, etc. settings.

Verwijderd

Euhmmm.. Ik zou persoonlijk twee dingen eens proberen, namelijk:

1. De CD-ROM er eens even uitgooien (gewoon IDE-connector lostrekken), en dan kijken of je performance weer okee is. ''k Weet niet wat die tweede HDD voor een modelletje is, maar ''t kan zó maar eens zijn dattie nogal ''geremd'' wordt door je CD''tje.

Mocht dat óók niet werken:

2. Probeer je IDE-kabel eens te vervangen, kan best zijn dat die niet helemaal jofel meer is en oorzaak is van allerlei errors.

Tenslotte vraag ik me af of je de beide HDD''s niet gewoon samen op het primaire IDE-kanaal kunt prikken als Master/Slave combo :? Da''s toch wel gebruikelijk: HDD''s samen met CD''s op één kanaaltje is imho niet altijd even slim! Een U100 HDD met een CD-ROM op één kanaal is niet ècht slim natuurlijk.

• BC3 Victim
euh, ja dat op primaire kabel gooien proberen we wel, ...

wat jullie ook moeten weten is, dat toen die 2e harde schijf er daarna UIT lag, het systeem nog steeds zo traag was!! :(

Marc

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Staat udma wel aan?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• BC3 Victim
Check de volgende dingen:

1. Staan al je master/slave jumpers goed (GEEN CABLESELECT)
2. Zijn al je kabels intact en zitten ze goed om (rood naar de voeding van de drive gericht, zo is het meestal)
3. Check je biosinstellingen op UDMA, Block Mode e.d. en dat alles op AUTO/AUTODETECT staat

Als dat niet werkt... Dan weet ik het niet meer. Misschien moet je de 2 HD''s samen op één controller zetten, maar misschien ook niet (hangt van compatibiliteit af tussen de fabrikanten)

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 09:12

Frenkpie

"Crocs Rule !"

je moet je hdd niet op dezelfde ide kabel zetten als de cdrom want de cdrom is maar ata33 (tenzij je die van kenwood hebt dan issie ata66)

en dan is die hdd even traag als de cdrom
dus.

• BC3 Victim
En zijn je partities niet te groot?

En heb je eraan gedacht dat de primare partitie op de tweede schijf als "d:" wordt neergezet -> dus wordt alles verplaatst -> Loopt windows zich rot te zoeken -> traag...

• BC3 Victim
Op maandag 21 mei 2001 11:59 schreef sebastius het volgende:
En zijn je partities niet te groot?

En heb je eraan gedacht dat de primare partitie op de tweede schijf als "d:" wordt neergezet -> dus wordt alles verplaatst -> Loopt windows zich rot te zoeken -> traag...
Ja, maar hoe zorg ik dan dat dat niet zo is???

is dat nergens in te stellen OID?

Marc

Pagina: 1