zijn deze problemen ontstaan nadat je win2k had geinstalleerd, of onder het installeren, of liep win2k al een tijd?
Beste Mensen,
Heb problemen met een On-Board Adaptec SCSI controller (AIC-7890 Chipset) onder Windows 2000.
Wat gebeurt er: Windows herkent de boel perfekt, HD''s staan er ook bij in Disk Management.. maar zodra ik iets ''interessants'' met ze ga doen (zoals formatteren) loopt het systeem vast. Dat wil zeggen: het user-input gedeelte. Het beeld wordt licht garbled (vreemde pixels), de muis zit vast en hij reageert niet meer op ''t toetsenbord. Echter, de background services doen het wel goed !!!!(kan via het netwerk nog steeds de compu benaderen) Ook worden de harde schijven goed geformatteerd (wat je niet zou verwachten, toch?).
Ik bedacht mij dat het probleem misschien was dat het IRQ geshared is met de Videokaart. Dus meteen gekeken of dat echt een probleem zou zijn en heb ahv artikelen van zowel Adaptec als Win2K de ACPI d''r af gekinkelt. Probleem blijft bestaan.
Nieuwste Adaptec drivers ook al geinstalleerd... zit met m''n handen in ''t haar. Was juist zo leuk Dual PII 400 (Gigabyte 6BXDS)...
Wie kan helpen??
Heb problemen met een On-Board Adaptec SCSI controller (AIC-7890 Chipset) onder Windows 2000.
Wat gebeurt er: Windows herkent de boel perfekt, HD''s staan er ook bij in Disk Management.. maar zodra ik iets ''interessants'' met ze ga doen (zoals formatteren) loopt het systeem vast. Dat wil zeggen: het user-input gedeelte. Het beeld wordt licht garbled (vreemde pixels), de muis zit vast en hij reageert niet meer op ''t toetsenbord. Echter, de background services doen het wel goed !!!!(kan via het netwerk nog steeds de compu benaderen) Ook worden de harde schijven goed geformatteerd (wat je niet zou verwachten, toch?).
Ik bedacht mij dat het probleem misschien was dat het IRQ geshared is met de Videokaart. Dus meteen gekeken of dat echt een probleem zou zijn en heb ahv artikelen van zowel Adaptec als Win2K de ACPI d''r af gekinkelt. Probleem blijft bestaan.
Nieuwste Adaptec drivers ook al geinstalleerd... zit met m''n handen in ''t haar. Was juist zo leuk Dual PII 400 (Gigabyte 6BXDS)...
Wie kan helpen??
Wortelkanaal behandelingen zijn volgens mij niet zo prettig
Heb je de bus wel goed (niet te weinig, maar zeker niet teveel) geterminate???? Welke aansluitingen van je adapter gebruik je allemaal (Alle drie?).
Ik heb zelf ook zo''n bord gehad, maar geen problemen, je moet wel de drivers laten staan die w2k zelf installeerd, niet updaten met drivers van Gigabyte of adaptec, dat werkt idd niet.
Suc6
Ik heb zelf ook zo''n bord gehad, maar geen problemen, je moet wel de drivers laten staan die w2k zelf installeerd, niet updaten met drivers van Gigabyte of adaptec, dat werkt idd niet.
Suc6
I play my enemies like a game of chess...
Thanx voor de snelle reply!
-Ik had vers Win2k geinstalleerd op een IDE disk, daarna pas de SCSI disks eraan gehangen.
-De termination is in orde. Er zit 1 disk op het Channel A en 2 op Channel B. Ben alleen niet helemaal zeker van de instellingen in het SCSI Bios.
-MBT drivers. Ik had drivers van Adaptec geinstalleerd omdat die van Windows het zelfde probleem gaven.
-Ik had vers Win2k geinstalleerd op een IDE disk, daarna pas de SCSI disks eraan gehangen.
-De termination is in orde. Er zit 1 disk op het Channel A en 2 op Channel B. Ben alleen niet helemaal zeker van de instellingen in het SCSI Bios.
-MBT drivers. Ik had drivers van Adaptec geinstalleerd omdat die van Windows het zelfde probleem gaven.
Oh, toch nog maar ff over die termination. (voor de zekerheid, ben geen SCSI held)
In Mobo BIOS Channel A: Both Channel B: Enabled
In SCSI Bios: controller termination aan voor allebij de channels/controllers
Op HD''s: op de laatste hd''s op elke chain ook geterminate
In Mobo BIOS Channel A: Both Channel B: Enabled
In SCSI Bios: controller termination aan voor allebij de channels/controllers
Op HD''s: op de laatste hd''s op elke chain ook geterminate
Over welke instellingen heb je het in je bios? Termination moet op Automatic staan, kan dit niet dan op High/Low.
Reset ICbus moet aan staan, include in Biosscan moet aan staan. etc.
Reset ICbus moet aan staan, include in Biosscan moet aan staan. etc.
Mijn Asus P2B-DS had ook problemen met de combi ACPI,W2k, SCSIen IDE. ACPI had ik na installatie ingeschakeld. (niet doen dus...)
Een BIOS update (daar zit meteen een SCSI BIOS update in) deed wonderen.
Een BIOS update (daar zit meteen een SCSI BIOS update in) deed wonderen.
Ok termination staan goed. Duurt het erg lang met opstarten voordat die de devices scant??? Kan evt. een defecte/niet goed vastzittende kabel zijn.
The Lord: thanx voor de suggestie, had ik zelf ook al aan gedacht 
Angelfire: In het mobo bios (versie f.1) kan je termination per channel aan zetten. Voor Channel A: High/Low = Both, High, Low of Neither en voor Channel B (alleen 16bit) kan hij alleen aan of uit.
Ik heb in het SCSI bios ook al dat soort dingen aangezet (Reset ICbus, Include in Biosscan). Onder elk van de bezette SCSI ID''s staat voor zover ik me kan herinnerren alleen Yes, Yes, Yes Yes....etc.
Angelfire: In het mobo bios (versie f.1) kan je termination per channel aan zetten. Voor Channel A: High/Low = Both, High, Low of Neither en voor Channel B (alleen 16bit) kan hij alleen aan of uit.
Ik heb in het SCSI bios ook al dat soort dingen aangezet (Reset ICbus, Include in Biosscan). Onder elk van de bezette SCSI ID''s staat voor zover ik me kan herinnerren alleen Yes, Yes, Yes Yes....etc.
Het duurt inderdaad ERG lang, dat scannen van devices. Vond het al heel vaag.
Je zegt dat dat waarschijnlijk aan de kabel ligt?
[edit]
(Zit wel goed vast, dat had ik natuurlijk al gecheckt
)
[\edit]
Je zegt dat dat waarschijnlijk aan de kabel ligt?
[edit]
(Zit wel goed vast, dat had ik natuurlijk al gecheckt
[\edit]
Je kabel kan:
1) kapot zijn
2) te lang zijn (max 1.8m tot.)
3) niet goed vast op een device zitten.
suc6
1) kapot zijn
2) te lang zijn (max 1.8m tot.)
3) niet goed vast op een device zitten.
suc6
Thanx 
Ik kan pas Maandag weer kijken (had niet op zulke snelle replies gerekend)... zal dan zeker ff de kabels checken.
Groets!
Ik kan pas Maandag weer kijken (had niet op zulke snelle replies gerekend)... zal dan zeker ff de kabels checken.
Groets!
Was een AIC-7895. 
Heb kabels gecheckt (nog geen nieuwe geprobeerd) en een LowLevel Format gedaan.
Leek het goed te doen tot ik vandaag weer dezelfde hang kreeg.
Als het niet de kabels zijn, wat zou het dan kunnen zijn?
Heb kabels gecheckt (nog geen nieuwe geprobeerd) en een LowLevel Format gedaan.
Leek het goed te doen tot ik vandaag weer dezelfde hang kreeg.
Als het niet de kabels zijn, wat zou het dan kunnen zijn?
Pagina: 1