[BC3] Bad clusters op me hd. is het te verhelpen ?

Pagina: 1
Acties:

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
Heb ongeveer 3 weken geleden een nieuwe computer (allemaal losse onderdelen, en dan zelf alles in elkaar gezet) gekocht, maar nu zitter er nog al wat bad clusters op me seagate barracuda II 30gig 7200rpm (met hd koeler !!!)

valt dit te repareren ? of zallik meteen maar die winkel bellen voor een nieuwe ?

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Ahh, grapjas, badcluster krijg je nooit van je leven weg.
Ik zou zeggen terug gaan. Aangezien ie nog 3 weken oud is.

• Vrieskist
Op donderdag 17 mei 2001 08:56 schreef O.D.Smolik het volgende:
Ahh, grapjas, badcluster krijg je nooit van je leven weg.
Ik zou zeggen terug gaan. Aangezien ie nog 3 weken oud is.
kijk dat moest ik ff weten :)
ff telefoon nummer opzoeken :)

Verwijderd

komt omdat het een seagate barracuda is ;)

terug gaan en een ander merk halen

• Vrieskist
Op donderdag 17 mei 2001 09:18 schreef DaFoX het volgende:
komt omdat het een seagate barracuda is ;)

terug gaan en een ander merk halen
serieus of grapje ? (i.v.m de ;))

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Seagate zijn wel goeie schijfjes, alleen niet zo snel. Ik hou het op IBM. :Z

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

...een vriend van mij had een keer op onverklaarbare wijze ineens 6 bad clusters op zijn maxtor hdd. we kwamen erachter toen we windows98 eraf en windows2000 erop wilden zetten. na volledige format C: gedaan te hebben zijn deze beschadigde sectoren helemaal verdwenen. het is dus "soms" wel te repareren??....

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Bad sectors die je kunt zien op nieuwere schijven zijn altijd erg. Er is namelijk een klein percentage van de schijf altijd al gereserveerd voor bad clusters, als er dan een sector stuk gaat zet ''ie z''n data op dat alternatieve stuk disk.
Als jij bad sectors gaat zien is dat alternatieve stuk disk al vol, en is ''t dus een teken dat je disk helemaal niet in orde is. Onmiddelijk terug naar de winkel ermee, backup eventuele data nu het nog kan.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Tijdens het formatteren herkent Windows de bad clusters. In de FAT wordt vervolgens gemarkeerd waar de bad clusters zitten, zodat het niet meer mogelijk is om op die plaats gegevens weg te schrijven. Het OS zorgt er dus voor dat de bad clusters niet zichtbaar zijn voor een gebruiker.

Overigens, vroeger was het zo (nu nog steeds?) dat een harde schijf altijd wel enkele slechte sectoren bevatten, deze worden altijd in de fabriek al door de controller uitgeschakeld.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Vrieskist
scandisk heeft die clusters nu ff ergens anders op de HD opgeslagen, maar stel ik format me C: schijf moet ik dan weer scandisk doen ?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Back the fuck up ;) , fdisk ''m opnieuw, format ''m opnieuw en install windows. ALs ze NA HET FDISKEN nog steeds aanwezig zijn is je schijf kapot.

Concrete Loop Watercooling

• Vrieskist
Op donderdag 17 mei 2001 10:35 schreef FreeRider het volgende:
Back the fuck up ;) , fdisk ''m opnieuw, format ''m opnieuw en install windows. ALs ze NA HET FDISKEN nog steeds aanwezig zijn is je schijf kapot.
fdisk em opnieuw ?? ermmmmm hoe ?

• FreeRider
fdisk ''m opnieuw = Fdisk, alle partities verwijderen, opnieuw aanmaken, activeren etc.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Met een LOW-Level format krijg je ze wel weg :)

(Is me vroeger wel eens gelukt)

webOS all the way!

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-04 23:39

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Op donderdag 17 mei 2001 09:57 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Seagate zijn wel goeie schijfjes, alleen niet zo snel. Ik hou het op IBM. :Z
ff oppassen hier.. op het IDE vlak zou ik nooit een seagate kopen nee. Bij SCSI is het verhaaltje echter heel anders. Seagate is op dat gebied bijna onverslaanbaar door andere fabrikanten.. Heeft zijn prijs, maar goed.

Duh we dwalen weer es af...

Laat maar.. .

• FreeRider
Op donderdag 17 mei 2001 12:39 schreef Hermanvh het volgende:
Met een LOW-Level format krijg je ze wel weg :)

lekkere tip joh: dit is voor nieuwe schijven allang niet meer nodig, sterker nog: je helpt met een beetje pech je schijf er mee om zeep :'(

• Vrieskist
hmmz ik heb ff gebeld, ik moest em even opsturen en dan krijg ik weer een nieuwe, maar dan een barracuda III i.p.v een Barracuda II :)

Verwijderd

<QUOTE>
fdisk ''m opnieuw = Fdisk, alle partities verwijderen, opnieuw aanmaken, activeren etc.
</QUOTE>

Dit verhelpt je niet van je probleem, de bad sectors bestaan nog steeds. Je ziet ze alleen niet meer omdat ze uitgesloten worden van gebruik.

<QUOTE>
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op donderdag 17 mei 2001 12:39 schreef Hermanvh het volgende:
Met een LOW-Level format krijg je ze wel weg

--------------------------------------------------------------------------------

lekkere tip joh: dit is voor nieuwe schijven allang niet meer nodig, sterker nog: je helpt met een beetje pech je schijf er mee om zeep
</QUOTE>

Als je een degelijke schijf koopt krijg je er of een tool bij die low level format uitvoert op commando of je kan deze van de website van de maker afhalen.

Deze tool is ingesteld met de gegevens van alle harddisks waarvoor deze tool van toepassing is en het kan ook alleen maar fout gaan als de harddisk niet goed wordt herkent, als dit het geval is dan werkt de tool zelfs niet dus eigenlijk is zelfs dat niet mogelijk.

Bedenk wel dat zodra een harddisk bad sectors geeft het een soort van never ending story gaat worden. Het beste is dan ook gewoon dat ding terug te sturen, is dat geen optie dan kan je het beste de low level tool van de fabrikant downloaden en de harddisk low level formatten. Hiermee worden zowel de bad sectors opnieuw ingedeeld als de backupruimte. De harddisk begint als het ware weer helemaal opnieuw en is werkelijk helemaal leeg.

• FreeRider
DeatHLocK, je hebt gelijk, maar in principe is elke moderne schijf af-fabriek al ge-low-level-format. Als je zo''n schijf aan een BIOS hangt waar de low level format optie nog in zit is de kans groot dattie ''t niet overleeft. Met de bijbehorende tool is het risico al wat kleiner, maar het blijft een linke operatie (als je niet weet wat je doet). Tevens kunnen ze denk ik in de fabriek dan zien dat er met tools aan geklooid is en staat dan je garantie wellicht op het spel.

Verwijderd

Nu ben ik het weer grotendeels met jou eens freerider :)

Low level format blijft zoiezo link, hoe makkelijk ze het je ook maken. De low level format optie in de bios is eigenlijk iets dat je van af moet blijven.

Als je een tool gebruikt van de fabrikant zelf dan kunnen ze je qua garantie niets maken, immers heeft de fabrikant zelf de specificaties (of de ident string) van de harddisk bij fabrikatie niet goed geregeld.

Bij het gebruik van andere low level format tools gaat er nog iets anders mis waaraan er duidelijk te zien is dat er gebruik is gemaakt van tools die niet door de fabrikant "ondersteund" worden, namelijk de backuparea voor bad sectors, deze wordt door andere low level format tools gezien als normale harddiskruimte (bij autodetect drive specs) of deze wordt volledig genegeerd (bij manual drive specs) waardoor er door de fabrikant al snel te zien is wat er is uitgespookt. In die gevallen is garantie ook een NO! NO!
Pagina: 1