Toon posts:

[BC3] DMA ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de laatste tijd vaak met het programma SisiSoft Sandra 2001 Professional bezig om mijn computer zo goed mogelijk te benutten.

Nu geeft hij bij mijn HD aan dat ik hem beter op DMA kan zetten maar wat houdt dit in en windows geeft aan dat het gevolgen kan hebben voor mijn hardware :? welke gevolgen:?

Mijn DVD-Rom (Pioneer 104s) staat al op DMA kan ik mijn brander (LiteOn 12x10x32) ook op DMA zetten of is dit slecht:?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
nee geeft niets gewoon alles op DMA aan zette.
Op dinsdag 08 mei 2001 00:46 schreef gekkehekke het volgende:
Ik ben de laatste tijd vaak met het programma SisiSoft Sandra 2001 Professional bezig om mijn computer zo goed mogelijk te benutten.

Nu geeft hij bij mijn HD aan dat ik hem beter op DMA kan zetten maar wat houdt dit in en windows geeft aan dat het gevolgen kan hebben voor mijn hardware :? welke gevolgen:?

Mijn DVD-Rom (Pioneer 104s) staat al op DMA kan ik mijn brander (LiteOn 12x10x32) ook op DMA zetten of is dit slecht:?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Thnx zo weet ik weer wat meer echt COOL B-)

You can always learn on tweakers.net

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 15:51
Op dinsdag 08 mei 2001 00:46 schreef gekkehekke het volgende:
DMA betekent dat transfers (tussen de HD en het geheugen) niet door de CPU gedaan word, maar door een aparte chip op dje mobo.
het gevolg is dat de cpu nog ander werk kan doen ondertussen, en meestal word je schijf er ook nog eens sneller van.

problemen met DMA zijn er meestal alleen maar met oude hardware.
DMA aan is meestal beter, maar als het niet werkt, dan pech, liever een werkend systeem dan een snel crashend systeem.

Probeer gewoon of het werkt.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Om nog wat preciezer te worden: Een DMA is een apparaatje dat aan een databus hangt. Je kan dat apparaatje een opdracht geven om een bepaalde hoeveelheid data van plaats X naar plaats Y te transporteren. Als hij klaar is geeft hij een signaal aan de processor (een interrupt).

Het grootste voordeel dat DMA''s bieden is dat bij langzame media (zoals harde schijven, seriele dataverbindingen zoals modem, enz) de DMA gewoon kan wachten totdat de data langzaam binnenkomt. Tegelijkertijd kan de processor verder met een andere thread ofzo.

Daarnaast betekend ''t dat de processor niet zelf een aantal ''words'' van X moet lezen, dit in zijn interne registers moet stoppen en dan vervolgens weer op moet slaan op plaats Y.

Dat is een redelijke omschrijving van je huis, tuin en keuken-dma. Je kunt ze nog fancier maken...

• BC3 Victim
''Een DMA is een apparaatje'' .. zijn die dingen ook als insteekkaart te krijgen? >:)

Oftewel: totale onzin. DMA staat voor Direct Memory Access en is gewoon een functie van je IDE controller.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Wirf
Op dinsdag 08 mei 2001 23:34 schreef hezik het volgende:
DMA staat voor Direct Memory Access en is gewoon een functie van je IDE controller.
nee, "vroeger" was het een aparte chip op je moederbord en tegenwoordig is het een onderdeel van de northbridge

Verwijderd

Op dinsdag 08 mei 2001 23:34 schreef hezik het volgende:
''Een DMA is een apparaatje'' .. zijn die dingen ook als insteekkaart te krijgen? >:)

Oftewel: totale onzin. DMA staat voor Direct Memory Access en is gewoon een functie van je IDE controller.
Toch altijd leuk dat mensen schrijven dat iets totale onzin is terwijl ze zelf geen benul hebben hoe het zit :). DMA (direct memory access oftewel directe geheugen toegang) word geregeld door een chipset op het moederbord en die chipset zorgt ervoor dat data direct van de harde schijf naar het geheugen gaat en/of van het geheugen naar de harde schijf. Zonder DMA neemt de cpu die taak voor zijn rekening en die zal het dus dan drukker hebben omdat deze ook nog andere taken moet uitvoeren. Omdat met DMA de cpu minder te doen heeft en de overblijvende taken derhalve sneller kan uitvoeren zal je systeem sneller gaan werken.

• BC3 Victim
la ma moet wat sneller typen volgende keer.

• Wirf
ik denk dat het nu wel duidelijk is :P

Verwijderd

Dat zeg ik Gamma !

Verwijderd

" Mijn DVD-Rom (Pioneer 104s) staat al op DMA kan ik mijn brander (LiteOn 12x10x32) ook op DMA zetten of is dit slecht? "

- Mijn LiteOn krijg ik in ieder geval niet op DMA (fikker = te traag).

• BC3 Victim
:) Uiteraard hebben jullie gelijk. Overigens weet ik _WEL_ wat DMA is hoor, en is het wel degelijk een functie welke je IDE controller moet hebben, of beter gezegd een functie waar je IDE controller gebruik van moet kunnen kamen. Maar goed, het is idd. iets wat niet door de IDE controller ''gedaan wordt'' en al helemaal geen ''apparaatje op de bus''.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:27

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Op woensdag 09 mei 2001 02:45 schreef hezik het volgende:
:) Uiteraard hebben jullie gelijk. Overigens weet ik _WEL_ wat DMA is hoor, en is het wel degelijk een functie welke je IDE controller moet hebben, of beter gezegd een functie waar je IDE controller gebruik van moet kunnen kamen. Maar goed, het is idd. iets wat niet door de IDE controller ''gedaan wordt'' en al helemaal geen ''apparaatje op de bus''.
De IDE-controller moet DMA ondersteunen Dat doen ze tegenwoordig allemaal, zelfs heel snel, daarom heet het ook ULTRA-DMA.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• BC3 Victim
Op dinsdag 08 mei 2001 01:04 schreef gekkehekke het volgende:
Thnx zo weet ik weer wat meer echt COOL B-)

You can always learn on tweakers.net
je kon ook zo snel leren als je de search had gebruikt:9
(ben niet zo persoon die dit de hele tijd zegt, maar ik gebruik het ook wel eens en het is gewoon handig)

Verwijderd

[put on flamesuit]
ik denk dat hezik z''n bek moet houden... Ik heb uitgebreid op low-level niveau DMA''s getest en gedebugged... Ik heb zelf code (Verilog om precies te zijn) gezien van DMA''s. hezik weet ongeveer wat een DMA is.
[/put on flamesuit]

Als ik zeg ''apparaatje'' dan heb ik het niet over een chip. Dan bedoel ik iets dat op een chip geintegreerd kan worden, een soort ''unit''. Zo kun je allerlei utilities op een chip zetten.

Een DMA moet overigens wel aan een databus hangen, anders kan hij niet bij de data >:)

Dat DMA staat voor Direct Memory Access, tja lijkt me logisch.

• BC3 Victim
ik denk dat hezik z''n bek moet houden... Ik heb uitgebreid op low-level niveau DMA''s getest en gedebugged... Ik heb zelf code (Verilog om precies te zijn) gezien van DMA''s. hezik weet ongeveer wat een DMA is.
Lol... Tsja, hier had ik idd een beetje om gevraagd.. overigens weet ik heel goed wat dma is..
Als ik zeg ''apparaatje'' dan heb ik het niet over een chip. Dan bedoel ik iets dat op een chip geintegreerd kan worden, een soort ''unit''. Zo kun je allerlei utilities op een chip zetten.

Een DMA moet overigens wel aan een databus hangen, anders kan hij niet bij de data >:)
DMA is een definitie, een beschijving van een principe. Je kunt dus niet spreken van ''een DMA''. Daar viel ik over. Je kunt DMA taalkundig vervangen met bv. ''protocol'', jij zegt dus ''Een protocol is een apparaatje wat aan de bus moet hangen''. En dat is gewoon complete bull, ongeacht of je nou wel of niet weet wat het echt is.
Dat DMA staat voor Direct Memory Access, tja lijkt me logisch.
Het lijkt mij logisch dat als iemand vraagt wat DMA is dat dat het eerste is wat je moet vertellen.

Verwijderd

helaas... je kunt wel spreken van "een DMA". Dat er een bepaald protocol is om "een DMA" aan te spreken en te gebruiken is een tweede.

• BC3 Victim
// miereneuker modus

''een DMA'' is in deze context taalkundig gewoon fout. Vertaal het anders in het nederlands en schijf het geheel uit:
Om nog wat preciezer te worden: Een Directe Geheugen Toegang is een apparaatje dat aan een databus hangt.
Dat is dus onzin. Juist zou zijn geweest:
''Directe Geheugen Toegang'' is een techniek welke een apparaat wat op de bus is aangesloten de mogelijkheid biedt om het geheugen direct aan te spreken zonder tussenkomst vd. CPU.

DMA is een techniek, niet een fysiek object.

Vervang het anders eens door een ander technisch begrip, bv. IDE. Als ik had geschreven:

''een IDE is een apparaatje wat je aan de bus hangt ... '' enz

dan had je ook gezegd dat dat niet correct was?

// miereneuker mode

// boetekleed mode
Maar goed, zoals gezegd jullie hadden gelijk en ik had m''n kop moeten houden :)

Pagina: 1