Toon posts:

[BC3] Schijfpartitie of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het verstandig om een schijf van 40 gb of groter op te delen in partities als deze wordt gebruikt voor zooi opslag (weet het wel, MP3, downloads)
En als de schijf wordt gebruikt voor het OS??

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Partitie''s zijn heel makkelijk om het een beetje overzichtelijk te houden :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
voor opslag lijkt het me niet noodzakelijk, ik heb zelf mijn 40 gig data schijf ook maar 1 partitie gegeven.
voor os wel: je kan dan je os partitie formatten terwijl je data blijft staan op de andere partities.

• Splatter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
voor een OS zou ik em in 2 delen van 20 Gb hakken omdat je clustersize dan nog net op 8 kb kan (weet niet zeker) anders neemt elk filetje van bijv. 10 byte gewoon 16 Kb in op je hd.

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Ik heb hier 30 gig in:
C: 2 gig voor Windhoos
D: 10 gig voor programma''s (raakt niet snel gefragmenteerd)
E: 18 gig voor MP3 en andere troep (Raakt wel snel gefragmenteerd maar da''s niet zo erg)

Bij jouw zou ik ook zoiets doen. Iniedergeval een aparte partitie voor windows zodat je die kan formatteren als je windows reinstallt.

Verwijderd

Inderdaad om het overzichtelijk te houden :)
Je moet een beetje zelf bekijken, waarvoor je het zou kunnen indelen..
Heb mijn 40 Gig opgedeelt in vijfen..

1 partitie 6 Gig - OS, drivers, documenten
1 partitie 8 Gig - programma''s
1 partitie 8 Gig - mp3''s, Games
1 partitie 8 Gig - Backups, nog te branden..
1 partitie 10 Gig - om DVD''s te rippen

Verwijderd

Ik heb 7 partities. Lijkt veel, maar dat is het niet. 45 Gb totaal. En da''s ei''k te weinig :(

C:\ = 1.4 GB Win98SE
D:\ = 2.6 GB Win2K Pro
E:\ = 3.0 GB Programma''s
F:\ = 6.0 GB Games
G:\ = 5.0 GB Temp (Werkpartitie)
H:\ = 5.0 GB Data
I:\ = 20 GB Media (Mp3z e.d.)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Partities gebruiken om e.e.a overzichtelijk te houden is imo totaal overbodig, daar is het begrip ''directory'' al ooit voor uitgevonden. Toch zou ik werken met verschillende partities, de redenen:
  • swapfile op eigen partitie = sneller
  • defragmenteren van een 40Gb schijf duurt lang indien 1 partitie
  • ''harde scheiding'' mogelijk tussen applicaties/user data.
10 partities aanmaken voor versch. dingen (MP3''s etc) zou ik persoonlijk niet doen, daar zijn directories voor. Het grote nadeel van veel partities voor versch. zaken is dat als een bep. partitie vol is je je eigen ''systeem'' moet gaan bevuilen. Bv. je MP3 partitie is vol dan ga je ze alsnog op een andere partitie zetten.

3 a 4 partities is wat mij betreft de max, 1 voor os, 1 voor applicaties, 1 voor swap en 1 voor user data zou ik adviseren..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Als je meerdere OS''sen draait, wil je die bij voorkeur allemaal op een eigen partitie hebben. En je wilt die kunnen formatteren zonder de rest van je data kwijt te raken. Dus wil je die iig ook op een andere partitie hebben.

Dan heb je nog zaken die veel veranderen, en zaken die bestaan uit grote files die meestal blijven staan, zoals mp3s.

Die wil je ook apart op een eigen partitie hebben, opdat je de zooi die veel veranderd apart kunt defraggen.

Een aparte partitie voor de swap is niet echt zinvol, tenzij dit ook echt daadwerkelijk een andere fysieke schijf is die minstens even snel is als de schijf waar het OS op staat, of sneller. Verder, als je zorgt dat je gewoon genoeg RAM hebt, dan wordt de swap eigenlijk nooit gebruikt.
Pagina: 1