[BC3] 1 HD en raid

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hallo,

Ik ben in het bezit van een K7T Turbo met raid controller en heb 1 Quantum Fireball 40GB HD. Nu wil ik deze op de raidcontroller aansluiten om ook van de snelheidswinst te profiteren. Kan dit?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Het kan, maar heeft geen nut, want een raid functioneert pas bij 2 schijven.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

nee !!!!!!

raid is het combineren van verschillende hdd''s (spiegelen. stripen etc.) minimaal 2 disks anders kan het niet.....

• BC3 Victim
Je kunt hem gewoon aansluiten en gebruiken, alleen heb je niks aan het RAID gebeuren, maar je kunt hem als veredelde U100 controller gebruiken, doe ik ook. Heb er 1 disk inzitten op Striping (Raid 0) :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Ik dacht dat ik wat van RAID wist, maar ik begrijp niet wat striping is met 1 schijf, met twee schijven begrijp ik dat wel.
Please explain...

bedankt alvast

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

is }:Oshit....hij heeft gewoon 1 schijf aan de controller hangen maar dit is geen stripen....

Als ik een dual mobo koop en ik zet er 1 CPU in dan zeg ik toch ook niet ik draai dual...

de omschrijving veredelde ata 100 contr. is meer op zijn plaats...

• BC3 Victim
Striping met 1 schijf is dus gewoon onzin, althans binnen het begrip RAID. Met andere woorden RAID begint met minimaal 2 HD en RAID 5 met Minimaal 3HD. Heb in het RAID gebueren toch goed begrepen.

Thanks....

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Voor striping heb je 2 (of meer) disks nodig. Punt. Period.

Overigens geld dit voor ALLE varianten van RAID, voor sommigen heb je zelfs 3 of meer disks nodig (RAID5, RAID53).

RAID op 1 disk is NIET mogelijk. Je kan uiteraard wél slechts een HD aansluiten, maar dan functioneert-ie gewoon als normale IDE-controller.

Virussen? Scan ze hier!

• BC3 Victim
Koop maar eens een Fasttrack controller, sluit er 1 schijf op aan en doe AutoConfig, dan geeft ie netjes aan een STRIPING ARRAY, als ik het systeem restart en de Fasttrack BIOS zoekt naar schijven geeft ie ook aan STRIPING.

Het klopt inderdaad WEL, je kunt stripen op 1 schijf, alleen het heeft geen enkele zin, striping geeft alleen snelheidswinst als je over meerdere disks striped.

Het is ook wel te verklaren, een RAID controller "kent" raid 0 OF raid 1, 1 kan zowiezo niet met 1 schijf, dus hij valt terug op 0 (=striping).

Dit uiteraard alleen in het geval dat je een array aanmaakt, als je dat niet doet krijg je gewoon te zien wat voor schijf er aan hangt. :)

• BC3 Victim
Ohja, bijna vergeten, een keer een losse Hot Plug schijf in mijn Proliant Server gepropt, array aangemaakt (anders kun je de schijf niet eens benaderen) en die werd OOK herkend als Striping. (niet dat je er wat aan hebt, dat zal ik meteen toegeven)

• BC3 Victim
Weet iemand een goede site waar een test staat van diverse IDE controllers. Ik sta op het punt een controller te kopen en twijfel eigenlijk tussen:

Promise Ultra of fasttrack
Advance 29101
Hotrod pro
Adaptec IDE controller

Het betreft uitsluitend gebruik van een gecombineerde RAID 0 en 1, dus met vier schijven. Dus mooi zou zijn een IDE Raid controller met 4 controllers. Zodat ik geen performance verlies heb van de RAID 1.

Verwijderd

HAHAHAHHAA

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

John, ik zou voor de 3Ware gaan ( www.silentpc-shop.nl ), en anders de Adaptec.

Dat zijn de enige 2 IDE-RAID''s die écht hardware-raid zijn, de Promise en de Highpoint zijn software-matig.

Zelf heb ik de 3Ware Escalade 6400 (4 disks mogelijk), je hebt nog de 6200 (2) en de 6800 (8 disks). De 6200 kan RAID0, RAID1, RAID0+1 aan, de 6400 en de 6800 ook, en ook RAID5 kunnen die aan. De 6400 kost 950 gulden (ongeveer), inclusief BTW.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Er bestaat een raid level dat je met 1 disk kan werken raid7.
Dat is gewoon simpelweg aanelkaar plakken van hd''s :)
werkt alleen met dure raid controllers en met 1 hd is het niet sneller als op een normale controller

• BC3 Victim
Mocht je toch een softwarematige oplossing willen, neem dan de Promise, en niet de Highpoint. De Hightpoint is wat wazig, ben er zelf niet echt heel erg over te spreken.

Aan de andere kant wel de goedkoopste oplossing om e.e.a. even uit te proberen, de controller kost rond de 125,- (Abit HotRod100 Pro)

Pagina: 1