Toon posts:

[BC3] Als ik DMA enable is m''n brander pleite :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik heb een Plextor brander, en als ik daarvan DMA enable dan is hij spoorloos in Win98SE. Daarmee bedoel ik dat hij niet meer in verkenner en programma''s terug te vinden is. Hij is nog wel zichtbaar bij systemproperties. Als ik DMA weer uitvink is het loopwerk na reboot terug.

Ik heb verder nog een Toshiba 48x CD-ROM. Als ik van die de DMA enable is na reboot de DMA gewoon weer disabled.

Oftwel : beide loopwerken willen alleen in PIO werken onder Win98SE. Op dezelfde machine staat ook Win2K Pro, en daar draaien de loopwerken beide op hun correcte mode : UltraDMA voor de Toshiba en DMA voor de Plextor. De jumpers staan dus goed.

Het heel zwikkie draait op een Abit KT7-RAID, met in beide OS''en de Via 4-in-1 4.29''s installed. Dat heb ik al verschillende malen opnieuw gedaan, maar dat maakt geen verschil.

In de BIOS staan beide IDE-kanalen op DMA enabled. De Toshiba zit Primary Master, en de Plextor zit Secondary Master. Zonder andere devices op de kanalen.

M''n HDD zit apart op een Highpoint controller, en valt dus niet de CD-loopwerken lastig.

Hoe krijg ik mijn CD-ROM en CD-RW op DMA in Win98SE zonder dat ze verdwijnen of het zelf weer uitschakelen?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:02

mvds

Totally awesome!

Welk burn proggie heb je? Nero schakelt namelijk zelf ook DMA uit, elke keer als ie opstart. Misschien doet ie dat voor elke CDRom die het programma vind. En heb je misschien iets draaien van het CD detection utility van creative? Die doet het misschien ook wel.

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 08:44 schreef obsidian het volgende:
Welk burn proggie heb je? Nero schakelt namelijk zelf ook DMA uit, elke keer als ie opstart. Misschien doet ie dat voor elke CDRom die het programma vind. En heb je misschien iets draaien van het CD detection utility van creative? Die doet het misschien ook wel.
Bij mij laat Nero de DMA gewooon aanstaan, tenminste elke keer als ik bij de properties van de IDE-controllers kijk staat alles op UDMA.

Edit: Maar om even op jouw vraag in te gaan HlpDsk, heb je mischien zowel Easy CD Creator als Nero geinstalleerd, want dat gaf bij mij nogal problemen. Nu heb ik alleen Nero nog en alles werkt perfect.

• mvds
  • Laatst online: 12:02

mvds

Totally awesome!

Op dinsdag 01 mei 2001 08:46 schreef quadraplex het volgende:

[..]

Bij mij laat Nero de DMA gewooon aanstaan, tenminste elke keer als ik bij deproperties van de IDE-controllers kijk staat alles op UDMA.
Ik geloof dat je dat moet instellen bij installatie. Bij mij laat ie het aanstaan als ik mijn brander aan een ander kanaal heb hangen als mijn gewone CD Rom speler. Hangen ze smane aan een kanaal dan schakelt ie voor alle twee de DMA uit. Heel vaag.

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 08:47 schreef obsidian het volgende:

[..]

Ik geloof dat je dat moet instellen bij installatie. Bij mij laat ie het aanstaan als ik mijn brander aan een ander kanaal heb hangen als mijn gewone CD Rom speler. Hangen ze smane aan een kanaal dan schakelt ie voor alle twee de DMA uit. Heel vaag.
Mijn cdrom en burner staan idd op verschillende IDE''s :).

• mr_a
  • Laatst online: 23-05-2023
En ik neem aan dat de nieuwste drivers voor je mobo geinstalleerd zijn en verder werken?
Ik zelf kan trouwens mijn 24 speed Pioneer niet op DMA zetten, dat lijkt hij gewoon niet te ondersteunen.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onder Win98SE überhaupt geen brandprogramma geïnstalleerd staan. Het is m''n Game-OS.

Edit : Ja alle drivers zijn de nieuwste. En de loopwerken zelf ondersteunen de boel ook gewoon. In Win2K werkt alles gewoon.

Verwijderd

Probeer eens het volgende:

Schakel de brander eerst gewoon in PIO mode door de jumper op de plex te verwijderen (ik neem aan dat je die jumper geplaatst hebt achterop de drive, ander krijg je m nooit in dma mode). Boot dan Win98. Vervolgens wis je de brander uit je device manager en sluit je Windhoos af.

Nu de jumper opnieuw plaatsen en rebooten: goeie kans dat Windhoos de drive opnieuw detecteert en installeert met UDMA mode ondersteuning. Je hebt dan waarschijnlijk ook je drive weer gewoon beschikbaar in het OS.

Overigens moet je naar alle waarschijnlijkheid in win98 toch weer handmatig DMA aanzetten van de betreffende drive. De eerste keer accepteert Windhoos dit niet (komt met een of andere vage melding dat DMA misschien wel eens niet ondersteund zou kunnen worden :?, maar als je DMA daarna nog een keer aanzet (zonder tussentijds te rebooten)gaat t wel goed ! Lekker vaag, maar okee.

Veel succes.
Pagina: 1