Toon posts:

[BC3] HDD opeens erg langzaam...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In een computer met 2 harde schijven (een maxtor 6gb die als primary master stond ingesteld en een maxtor 20gb als second. master), heb ik er 1tje weggehaald (de 6gb), netjes de kabeltjes verwisselt zodat de 20gb als prim. master wordt herkend en alles geformateerd, windows opnieuw erop alles werkt perfect.
Alleen als ik nu iets wil wegschrijven op de 20 gig harde schijf en ik draai tegelijk winamp of er speelt al een geluidje, gaat het geluid (onboard op een MSI k7T pro2A) flink haperen, ook als je geen geluid afspeelt lijkt het of wegschrijven op de harde schijf flink sloom gaat...

Ik heb een athlon 800 mhz processor
een gforce 2 mx kaartje
verder 2 ram modules van 64mb
iemand een idee?

• Dope-E
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

Dope-E

The one and only Dope

Check ff of je DMA aanstaat...

twitter.com/curly_sanders

Verwijderd

Topicstarter
hoe check ik dat?
ergens in bios?

Verwijderd

Bij system=>device manager=>disk drives
en dan kijken bij jou harde schijf en kijken of DMA aanstaat.

Verwijderd

Misschien dat bugje in die MSI K7t Pro2A... die heeft namelijk die VIA 686B

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
te laat

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
DMA aan zetten doe je bij windows apperaatbeheer>>schijfstations>>instellingen.

Zet ook even in je bios je primary master op AUTO.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
dma staat al aan :(
bedankt voor de replys

en wat is er precies met "dat bugje" in het moederbord?

Verwijderd

http://www.tweakers.net/meuktracker/628

dat bugje

geen id of dat de oorzaak van je probleem is.

Schokken van mp3 komt mij bekend voor in combinatie met muisschokken en een via chipset.

Bij mij was de oplossing de pci delay transitions op disable te zetten en een memory hole van 15-16mb in te stellen bij advanced chipset. (beide bios) Ik gebruik een abit kt7 maar misschien werkt het bij jou ook.

Probeer anders dma eens uit te zetten.

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sorry dat ik in iemand anders z''n topic binnen kom vallen... :)

Maarehm, wat nou als ik niet de optie heb om DMA aan te zetten? Met m''n oude 4Gb Quantum Fireball kon ik het wel aanzetten, maar bij m''n nieuwe Maxtor 30Gb 5400Rpm heb ik niet eens de optie DMA :'( (dus ook niet een grijs vakje ofzo. Gewoon GEEN DMA vakje)

Iemand die weet wat het is?
Ik heb:

Gigabyte GA-7IXE
AMD 751/756 Chipset (staat op de voorkant manual, heb het nog niet zelf op het mobo zelf bekeken)
Maxtor 30Gb 5400Rpm
Win98 (First-Edition)

En het lukte dus met m''n 3 jaar oudere HD wel om DMA aan te zetten...

Verwijderd

Beiden, probeer eens te defragmenteren. Ik krijg na verloop van tijd in Win98SE ook van die schokken om de paar seconden, en defragmenteren verhelpt dat probleem altijd. Misschien ook bij jullie probleem.

Succes.

• Miletos
  • Niet online
Mijn HD schokt niet, maar scored wel VER onder de maat in benchmarks, dus ik dacht: "kom, laat ik eens DMA aanzetten, kijken of dat helpt!"

Maar die optie heb ik niet eens...en aangezien het hier toch over DMA aan/uit zetten gaat, leek het mij wel een goed moment om dat probleempje van mij hier bij te zetten...

Verwijderd

SteveJacks, je moet de juiste drivers voor je AMD chipset installeren. Misschien staat je IDE controller als een standaard PCI IDE in je Apparaatbeheer. Voor het gebruik van de DMA optie zou ik de drivers van de chipsetfabrikant zelf installeren!!

• Miletos
  • Niet online
Ik zal het eens proberen, thanks!

• utlover
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-04 15:15
Je kunt geen DMA aanzetten als je gebruik maakt van de AMD-drivers. Deze driver maakt echter wel gebruik van DMA.

• Miletos
  • Niet online
Dus dat m''n hardeschijf zo traag scored in benchmarks moet ergens anders aan liggen?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ik heb dus ook een 751/756"viper" chipset van amd, en die muisschokken en traag diskaccess had ik ook.. haal van amd.com gewoon even de goede AMD busmaster IDE driver op.. is echt wel noodzakelijk..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de late reply

maar na een complete format is een defragmentatie toch niet nodig?

aan die bug ligt het ook niet (heb maar een HDD geinstalleerd nu)...

ik denk dat ik met kabels gewoon iets verkeerd gedaan moet hebben anders zal ik het eens in een andere comp moeten proberen maar dat is iets wat ik ten alle kosten wil voorkomen omdat bij beide computers NET alles werkt en goed ingesteld staat :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 april 2001 18:27 schreef diddel het volgende:

Probeer anders dma eens uit te zetten.
dit heeft geholpen!!! ontzettend bedankt, mp3tjes luisteren zonder schokken heeft nog nooit zo heerlijk geklonken ;)

Verwijderd

Gefeliciteerd :)
Pagina: 1