Toon posts:

[BC3] fdisk ziet maar de helft van de HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik m''n computer met de opstartdiskette(win me.) opstart, en dan FDISK start ziet hij iets van bijna 9000 MB ipv de 40 gig

Hoe kan dah???????

Verwijderd

wat voor moederbord / computer heb je?

je kunt eventueel met een bios-limiet te maken hebben, zodat het bios niet meer ziet als 2GB, 8GB, 32GB, of 64GB.

Ziet Fdisk de complete harddisk als 9GB, ipv 40GB, of alleen een partitie? (zodat je nog 31GB niet-ingedeelde ruimte over zou hebben)

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Eventueel een verkeerde Bootfloppy....

Heb laatst gemerkt dat ik met een Win98 SE floppy 5 Gb mistte op de HD van mijn vriendin bij Formatteren en met mijn Win ME bootfloppy en Win2K flop deed ie gewoon wel die 5 Gb erbij en had ik weer 13 in plaats van 8 à 9 ... :) Dus ehhh die grootte van mij was dezelfde.

Freelance tweaker

Verwijderd

Topicstarter
Verrek ja alleen:
Bij mij is het net anders om: met de WIN 98 disk , ziet hij wel de hele schijf, maar met de versgemaakte WIN ME disk niet.

Verwijderd

[mierenneuk]

Sinds wanneer is 9000 bijna de helft van 40000? :?

[/mierenneuk]

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 01 mei 2001 09:03 schreef HlpDsK het volgende:
[mierenneuk]

Sinds wanneer is 9000 bijna de helft van 40000? :?

[/mierenneuk]
Ik kom uit Limburg. [typo]

Verwijderd

Het is "normaal" dat FDISK een te kleine schijf ziet. k heb hier zelf 180 Gb aan gestripte raid schijven maar FDISK begrijpt dit soort grote getallen niet.

''T is verder geen enkel probleem om partities te maken, dit gaat foutloos, alleen het formaat wordt in FDISK verkeerd weergegeven (alweer zo''n MS verschijnsel misschien ?).

''T is wat lastig wanneer je meerdere partities wilt maken omdat je wat onhandige de groottes van de schijven kunt indelen. Dit kun je makkelijk oplossen door procenten in te toetsen van iedere partitie ipv megabytes. Niet vergeten het % tekentje er achter te zetten, anders snapt FDISK t niet.

Succes, dit gaat zeker lukken.

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 10:06 schreef okzel het volgende:
Het is "normaal" dat FDISK een te kleine schijf ziet. k heb hier zelf 180 Gb aan gestripte raid schijven maar FDISK begrijpt dit soort grote getallen niet.

''T is verder geen enkel probleem om partities te maken, dit gaat foutloos, alleen het formaat wordt in FDISK verkeerd weergegeven (alweer zo''n MS verschijnsel).

''T is wat lastig wanneer je meerdere partities wilt maken omdat je wat onhandige de groottes van de schijven kunt indelen. Dit kun je makkelijk oplossen door procenten in te toetsen van iedere partitie ipv megabytes. Niet vergeten het % tekentje er achter te zetten, anders snapt FDISK t niet.

Succes, dit gaat zeker lukken.
De makers van FDISK gaan er dan ook vanuit. Dat je een IQ van boven de 50 hebt :)

Niet FDISK/MS de schuld gaan geven van je eigen incompetentie. Daar kan ik slecht tegen. Het eenigste nadeel is dat het te langzaam is voor proffesioneel gebruik.

Nu ff ontopic. Hoogst waarschijnlijk dus een bios restrictie. Of je hebt nog een ouwe harde schijf gedetecteerd staan. Je kan of je bios flashen. Of een UTIL gebruiken.

MaxBlast van www.maxtor.com bijvoorbeeld.

Persoonlijk vind ik dit nogal een pruts oplossing.

Verwijderd

Of gewoon een simpele partitie maken en er dan later nog ''s FF PartitionMagic overheenhalen :)

Verwijderd

nee, voor die persoon met 180GB raid, FDISK heeft een 64GB bug. Hij toont alles modulo 64.
80GB is dus 16GB in fdisk
180GB is dus 180-2*64=52GB in fdisk

Verwijderd

Niet FDISK/MS de schuld gaan geven van je eigen incompetentie. Daar kan ik slecht tegen.
Sorry dat ik leef, als je dat al incompetent vindt zul je de hele wereld wel incompetent vinden. Daarnaast heb ik er geen boodschap aan dat "jij daar slecht tegen kan". Vriendelijkheid is een groot woord...

Onderstaand verhaal geeft meer duidelijkheid. Je zit er zelf dus ook naast, gelukkig kan ik daar heel goed tegen...
nee, voor die persoon met 180GB raid, FDISK heeft een 64GB bug. Hij toont alles modulo 64.
80GB is dus 16GB in fdisk
180GB is dus 180-2*64=52GB in fdisk
Kijk, daar hebben we tenminste iets aan. Weer iets geleerd. Uiteindelijk blijft de oplossing van het probleem de zelfde als ik in mijn eerdere post heb genoemd, daar gaat het volgens mij toch om ?

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 11:47 schreef okzel het volgende:

Sorry dat ik leef,
Ik vergeef je :+
Je zit er zelf dus ook naast, gelukkig kan ik daar heel goed tegen...
Niet noodzakelijk. Ik geef toe dat ik nog nooit gehoord heb van die bug. Toch fdisk ik regelmatig 80 gig schijven zonder problemen.

Misschien omdat ik OFDISK gebruik?

Verder moet je het zeker niet te persoonlijk nemen allemaal. Maar ik heb nu eenmaal iets met FDISK.
Pagina: 1