Toon posts:

[BC3] SCSI HD boot niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg deze melding: ''press any button to reboot''

Mijn specs: Abit KT7A, Adaptec 29160, IBM 18GB U160, Teac CD-R55S.

Ik krijg mijn systeem niet geboot vanaf de IBM SCSI HD terwijl ik er zojuist een nieuwe installatie van Win2K op heb gezet met NTFS partitionering.

De Adaptec zit op IRQ 11, samen met ACPI. Het maakt niet uit in welk slot de Adaptec steekt, beide IRQ''s zijn 11.

De IBM zit op ID 2, de Teac op ID 0. Booten vanaf SCSI ID staat op 2. LUN is disabled, maar ik krijg hetzelfde resultaat met enabled. Bij het booten wordt er geen melding gemaakt dat het BIOS van de Adaptec wordt geladen of iets dergelijks, alleen maar
ID 0 -> Teac 10MB
ID 2 -> IBM 160MB

In het BIOS van de Abit staat het 1e boot apparaat op SCSI.

Terminatie moet in orde zijn, want ik heb zojuist Win2K geïnstalleerd vanaf een bootable IDE cd-rom.

Ik snap er werkelijk geen F*CK van. Wie o wie helpt mij?!

Alvast bedankt,

PaCKo

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 08:36
''k heb niet echt verstand van SCSI, maar moet de bootschijf niet op ID 5 staan?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij niet, maar ik zal het eens proberen. In andere topics wordt gespeculeerd dat de ID op 0 of 1 moet staan. Is het dat misschien?

PaCKo

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:01

Yucko

One clown to rule them all !

nee ... niet op 5 ... 0,1 of 2 als je ervan wil booten

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Topicstarter
Dus daar kan het niet aan liggen. Hij staat nl. op 2.

PaCKo

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Ik heb ook een Adaptec 29160 en die boot prima van SCSI ID 1 :)
Die LUN heb je niets mee te maken, dat is als je meerdere host adapters aan elkaar knoopt om een soort netwerkje te maken :)
Bij mij staat het BIOS ook op SCSI als eerst boot medium dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik had voor mijn mobo wel een BIOS update nodig voor dat de Adaptec het SCSI BIOS wou installeren, misschien moet je dat eens proberen :)

Good luck.

Eeuwige n00b

Verwijderd

ID maakt niet zoveel uit als ie maar vrij is.Maar een pro bouwer zal hem altijd op 0 gooien.

Probeer is of ie met een start unit command wil booten. En gebruik je een LVD kabel met active terminatie?

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een ''start unit command''? Ik zal''sowieso toch even die ID''s verwisselen.

Ik gebruik overigens de laatste BIOS van Abit. Ik meen WZ.

PaCKo

Verwijderd

Als je kijkt in je scsi bios . bij je ID''s zal je ergens als onderste optie send start unit command. Sommige schijven hebben dit nodig. Om op te spinnen.

Staat per default op "No"
Maar wat voor SCSI kabel gebruik je? een UW of een UW2/lvd kabel, AL dan niet met atieve terminatie?

En die teac hangt die op een aparte kabel? Of ben je met verloopjes aan het klote?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dir command eens proberen. Ik gebruik een LVD kabel met losse terminator die aan het einde van de kabel zit.

PaCKo

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 19:44 schreef PaCKo het volgende:
Ik zal dir command eens proberen. Ik gebruik een LVD kabel met losse terminator die aan het einde van de kabel zit.

PaCKo
Goed nagekeken of die schijf niet is getermineerd. Anders zou ik nog ff defaults laden in die SCSI bios. Aangezien die per default van 0 boot. Misschien heb je hier of daar iets verkeerd gezet :)

De teac los halen. Misschien nog.. KT7A is zonder REET eh?

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik heb de Teac losgehaald en de boel start normaal op. Maar wat moet ik nu met de Teac CD drive doen. Wel of niet termineren?

Als ik ''m met een jumper termineer, blijft de Adaptec zoeken of ik heb oude probleem.

We zijn al op weg, nu nog het laatste stukje!

PaCKo

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 20:47 schreef PaCKo het volgende:
Oké, ik heb de Teac losgehaald en de boel start normaal op. Maar wat moet ik nu met de Teac CD drive doen. Wel of niet termineren?

Als ik ''m met een jumper termineer, blijft de Adaptec zoeken of ik heb oude probleem.

We zijn al op weg, nu nog het laatste stukje!

PaCKo
Hehehe, die teac hoor je op een 50pins scsi2 kabel aan te sluiten op id1(voor de netheid)getermineerd. Op het einde van de kabel. dan zou het probleemloos moeten werken.

Verwijderd

BTW als je schijf die start unit command niet nodig heeft. Moet je hem vooral uitlaten. Vanwege ernstige slijtage.

Verwijderd

Topicstarter
De Teac is ook aangesloten op een 50-pins kabel. Dat met die slijtage vind ik wel fijn om te weten nu, daarvoor bedankt. Alleen heb ik ''m nog niet aan ''t gaan.

Moet er nou wel of niet terminatie op. Zodra ik het wel doe met een jumper krijg ik de melding: ''insuffient termination on SE connector''. Ik heb in het Adaptec BIOS alle terminatie instellingen voor de SE poort wel geprobeerd.

PaCKo

Verwijderd

Hij moet getermineerd zijn op het einde kabel. daar kan geen bios instelling wat aan doen.

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 21:39 schreef PaCKo het volgende:
Moet er nou wel of niet terminatie op. Zodra ik het wel doe met een jumper krijg ik de melding: ''insuffient termination on SE connector''. Ik heb in het Adaptec BIOS alle terminatie instellingen voor de SE poort wel geprobeerd.
Vreemd hoor zonder terminatie boot ie wel door?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus 3 situaties:
1> Teac getermineerd met jumper en in het BIOS alle terminatie instellingen van de SE connector geprobeerd = melding van onvoldoende terminatie en geen mogelijkheid tot booten.
2> Teac ongetermineerd en geen melding maar ook niet booten.
3> Teac niet aangesloten en wel booten.

Die Teac drive is ca. 3 jaar oud en is van hot naar her gesleept. Zou het beestje nar zoveel jaren trouwe dienst er mee zijn gestopt?

PaCKo

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste kan trouwens niet. Ik heb er vandaag nog data mee ingelezen op hetzelfde systeem :z

PaCKo

Verwijderd

Ik kan me natuurlijk sterk vergissen, maar krijg je "press any key to reboot" niet als je bent vergeten je primaire partitie actief te maken ? fdisk probleempje dus ?

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 22:06 schreef PaCKo het volgende:
Die Teac drive is ca. 3 jaar oud en is van hot naar her gesleept. Zou het beestje nar zoveel jaren trouwe dienst er mee zijn gestopt?

PaCKo
Tsja volgens de regels zou ie het moeten doen. Misschien dat teac zich niet helemaal aan de regels van scsi. heeft gehouden. Of adaptec :) Wat me zeer vreemd lijkt. denk dat je grote kans maakt. dat die teac het op een 3 knaaken kaart wel doet.

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 22:16 schreef WileCoyote het volgende:
Ik kan me natuurlijk sterk vergissen, maar krijg je "press any key to reboot" niet als je bent vergeten je primaire partitie actief te maken ? fdisk probleempje dus ?
Geloof me een win2k. setup heeft meer verstand van HDD''s :)

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
Misschien een firmware update voor de HD ? of SCSI kaart ?

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 23:12

afterburn

No more...

Zet HDD op ID0
Zet CDROM op ID6
Active terminator op LVD kabel (uiteraard op de LVD connector)
Termination ON op CDROM (CDROM verbonden aan de 50 pins connector)
Termination OFF op 29160

Dat zou het moeten doen.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

Topicstarter
Termination ON op CDROM (CDROM verbonden aan de 50 pins connector)
Termination OFF op 29160
Moet ik nou wel of niet een jumper gebruiken als ik deze instellingen gebruik??

PaCKo

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat het probleem bij Adaptec 29160 ligt. Ik zal ''m morgen eens even verwisselen met een andere zelfde kaart.

Slaap lekker jongens!

PaCKo

Verwijderd

update je moederbord-bios, zie ook http://go.to/kt7faq en http://www.icronticforums.com (BIOS-sectie)

Je moet beta biosversie YP.01 hebben. Latere biossen hebben 686bug verholpen, maar SCSI-bug weer terug. eerdere biossen hebben deze scsi-bug ook.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 23:12

afterburn

No more...

Geen idee over jumpers. Ik gebruik geen Adaptec, omdat het IMO de grootste overprijsde crap zooi is die er te koop is. Maargoed, dat komt door mijn persoonlijke ervaringen met adapcrap.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

Topicstarter
Je moet beta biosversie YP.01 hebben.
Probleem verholpen! Bedankt BBL!

PaCKo
Pagina: 1