Toon posts:

[BC3] hoe presteerd raid5 bij verschillende disken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een mylex scsi raid controller 3x20mb per sec

en nu 1 seagate 4.3 gb 7200 rpm sca80
en heb binnenkort nog 3x quantum 4.5 gb 7200 rpm sca80 erbij
bijna identieke disken

alleen hoe presteerd dit met 3xquantum in raid5 en hoe met 3xquantum+1xseagate in raid5 en hoeveel mb houd ik dan over

en hoe presteerd dit als ik raid 1/0 draai dus met de 4 disken?

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand een idee? :)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:50
Op zaterdag 28 april 2001 13:44 schreef victorb het volgende:
ik heb een mylex scsi raid controller 3x20mb per sec

en nu 1 seagate 4.3 gb 7200 rpm sca80
en heb binnenkort nog 3x quantum 4.5 gb 7200 rpm sca80 erbij
bijna identieke disken

alleen hoe presteerd dit met 3xquantum in raid5 en hoe met 3xquantum+1xseagate in raid5 en hoeveel mb houd ik dan over

en hoe presteerd dit als ik raid 1/0 draai dus met de 4 disken?
als je verschillende merken disks door elaar gaat gebruiken, dan word het altijd trager dan dat je allemaal dezelfde grbruikt.

Gebruik je 3x 4.5GB en 1x 4.3GB dan worden alle schijven als 4.3 gezien :(

Maarre, heb je al een controller?
Die scsi raid 5 controllers zijn errug duur..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 12:05 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

als je verschillende merken disks door elaar gaat gebruiken, dan word het altijd trager dan dat je allemaal dezelfde grbruikt.

Gebruik je 3x 4.5GB en 1x 4.3GB dan worden alle schijven als 4.3 gezien :(

Maarre, heb je al een controller?
Die scsi raid 5 controllers zijn errug duur..
uh lees de eerste regel eens :D

die 200mb per disk verlies is op zich niet zo erg.

Wordt de snelheid even traag al de slechtste disk. dus qau snelheid toegangtijd enz

Verwijderd

"en hoeveel mb houd ik dan over"

Bij Raid-5 is het altijd "n-1". Dus 4 disks van 4.3gb is 3 effectief omdat je ter waarde van 1 disk aan parity-info kwijt bent.
Je zal dus 12.9gb over houden met 3x4.3gb(ongeformateerd).

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 21:29
qua datatroughput zal hij idd de traagste hd snelheid aanhouden, de seektime heeft hier niets mee te maken

• Xandrios
verkoop die scsi disks + raid shit, en koop een ide raid bordje..
Met natuurlijk 2x45GB IBM schijffies:9~

dan heb je 90GB, en je haalt rond de 60MB/sec constand :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 12:19 schreef Cutebritney het volgende:
verkoop die scsi disks + raid shit, en koop een ide raid bordje..
Met natuurlijk 2x45GB IBM schijffies:9~

dan heb je 90GB, en je haalt rond de 60MB/sec constand :)
uh ik heb dit gekocht omdat ik met hardware raid wil spelen niet met software raid.
En ik kan nu raid 0 1 1/0 5 6 7 doen dat kan zoeen simpel kaartje niet :)
Het gaat bij mij niet om opslag :)
Dus ik ga niet op ide diskies draaien :P

dus ik houd zeg maar 12gb over en hoe snel is het qua % in vergelijking met 1 disk

• Xandrios
Op zondag 29 april 2001 12:30 schreef victorb het volgende:

[..]

uh ik heb dit gekocht omdat ik met hardware raid wil spelen niet met software raid.
En ik kan nu raid 0 1 1/0 5 6 7 doen dat kan zoeen simpel kaartje niet :)
Het gaat bij mij niet om opslag :)
Dus ik ga niet op ide diskies draaien :P

dus ik houd zeg maar 12gb over en hoe snel is het qua % in vergelijking met 1 disk
voor f 350 heb je ook IDE hardwarematige raid hoor..

die dingen van f 100 zijn idd niet helemaal hardwarematig, maar als je ff zoekt...

Verwijderd

Topicstarter
welke dan volgens jouw?

• Xandrios
Ik weet het niet precies, maar laatst ztond er op de tweakers frontpage een raid roundup ofzo, en daar stonden ook hardwarematige ide raid kaartjes..

moet je ff zoeken op de frontpage..

Verwijderd

Bullshit, hou die Mylex gewoon, pracht van een raid kaartje (beetje oud dat wel), tief op met die IDE raid crap! :)

Marruh, 3x quantums, als je ze alle3 op een apart kanaal zet (die mylex heeft d''r 3) haal je volgens mij wel max 20 mg/sec per kanaal, dat kunnen die schijfjes wel aan. maar d''r is gewoon geen vast rekensommetje om te bepalen hoe snel je HW raid config word. hangt af van hoe groot je stripe-unit size staat (klein voor veel random acces, groot voor veel grote blokken ineens, hangt af wat je d''r mee gaat doen). maar snel wordt het wel. hangt ook af van of je raid 1 of 5 gebruikt, ik zou 5 gebruiken want stel 1 schijf knalt eruit ben je ALLES kwijt :(

K''heb zelf een IBM ServeRAID 3L (U2wide) met daaraan 4 7200 rpm SCSI schijfjes op raid5, en dat gaat best wel rap :D, hou er wel rekening mee dat met raid5 schrijven echt baggertraag is, lezen daarintegen best wel rap.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 12:39 schreef Cutebritney het volgende:
Ik weet het niet precies, maar laatst ztond er op de tweakers frontpage een raid roundup ofzo, en daar stonden ook hardwarematige ide raid kaartjes..

moet je ff zoeken op de frontpage..
hardware raid is als je raid controller alles berekent en niet je cpu. de goedkope raid oplossingen hebben geen cache en geen io chip die alles regelt naast de controller zelf. Er bestaat hardware ide raid maar dat kost 1500,- minstens

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 12:45 schreef Lexxie het volgende:
Bullshit, hou die Mylex gewoon, pracht van een raid kaartje (beetje oud dat wel), tief op met die IDE raid crap! :)

Marruh, 3x quantums, als je ze alle3 op een apart kanaal zet (die mylex heeft d''r 3) haal je volgens mij wel max 20 mg/sec per kanaal, dat kunnen die schijfjes wel aan. maar d''r is gewoon geen vast rekensommetje om te bepalen hoe snel je HW raid config word. hangt af van hoe groot je stripe-unit size staat (klein voor veel random acces, groot voor veel grote blokken ineens, hangt af wat je d''r mee gaat doen). maar snel wordt het wel. hangt ook af van of je raid 1 of 5 gebruikt, ik zou 5 gebruiken want stel 1 schijf knalt eruit ben je ALLES kwijt :(

K''heb zelf een IBM ServeRAID 3L (U2wide) met daaraan 4 7200 rpm SCSI schijfjes op raid5, en dat gaat best wel rap :D, hou er wel rekening mee dat met raid5 schrijven echt baggertraag is, lezen daarintegen best wel rap.
ik heb 2 uw kabels dus 2 disken per kanaal :)
later als ik meer disken zal gaan kopen koop ik er wel een kabel bij.

maar lezen is toch belangrijker dan schrijven :)
Pagina: 1