Toon posts:

[BC3] Overburnen met Plextor 16/10/40A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gister dit brandertje, en ben er erg tevreden mee. Gisteren heb ik dus om te testen een cd-tje van 712 mb gefikt dmv overburning.

Wat ik me nu dus afvroeg (misschien een klein beetje mosterd na de maaltijd), is overburnen slecht voor mijn brander? Dan bedoel ik dus vooral op lange termijn, als je het vaak doet. Nero geeft er wel een waarschuwing voor. Mijn vorige brander is kapot gegaan net nadat de garantie was verlopen (had niks met overburning te maken overigens, was een Sony), en ik wil wel een beetje zuinig zijn op m''n Plex :)

Die 712 mb probeerde ik eerst op een That''s Write, had er niet bij stilgestaan dat That''s write kleiner is dan de meeste cd''s. Dus tijdens de lead out hoorde ik wat rare geluidjes en cd mislukt. Vervolgens lukt het wel met een Fuji.

En nog iets, als ik op 16x fik loopt m''n recorder buffer steeds leeg (maakt verder niet veel uit met burn-proof, maar toch), is dat normaal?

Specs van m''n systeem:
P3 550@733
256 Mb CAS2
Seagate Baracuda 20 Gb 7200 rpm

Alvast bedankt voor reacties :)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik heb net zelf ook een plex 16/10/40, geweldig apparaat!
Ik had ook probs met die buffer, ik had hem als vogt:

Harddisk maxtor 7200tpm 40 gb als primary master
Plex als secondary master

Dit werkte niet, ook de plex als primary slave deed het niet, maar toen ik hem als secondary slave zette, bleef mijn buffer strak vol staan.

ook viel het me op dat hij pas toen vermeld werd in mijn bios (abit kt7-raid)

vergeet ook het dma33 jumpertje niet aan de achterkant van je plex en dma aanvinken in windows.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Hoho, kun je dat even uitleggen? Ik heb ook een Plextor(zie sig) en ik weet niets van een dma33 jumper |:(.

In W2K staat mijn plextor nu op DMA, als ik die jumper goed zet kan ie dan op UDMA?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Achterop zit een jumpertje waar zoiets als gereserveerd ofzo bijstaat, als je dat jumpertje sluit, herkent je bios de plex als een dma33 schijf ipv pio mode 4 dit scheelt aanmerkelijk in performance.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Is PIO4 niet hetzelfde als DMA33 dan :?.

Anyway, ik ga het toch maar even proberen.
Tnx :).

Verwijderd

Topicstarter
Me 2 :)

Verwijderd

Update:

Ik heb de jumper gezet en de Plextor is nu in W2K van DMA naar UDMA gegaan.

Beter :P

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij in Win ME ook, en nu blijft de buffer altijd (ook on the fly 16x) boven de 90%, Thanx voor de tip.

Maar iemand nog een antwoord op mijn vraag over overburnen?

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-04 15:01

Ace

Happy Happy Joy Joy

Thanks voor de tip ! Ik wilde net gaan vragen hier waarom mijn buffer als een debiel heen en weer vliegt als ik op 16x brandt.

Maar idd, na jumpertje komt buffer niet meer onder de 90%. Staat dit trouwens in de manual ofzo? Beetje vreemd dat dat jumpertje dan default niet gesloten is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat DMA33 op sommige systemen misschien niet goed gaat, PIO4 werkt altijd. Ze nemen bij Plextor dus het zekere voor het onzekere, en ze doen er niet voor niks een xtra jumper bij he

Verwijderd

gewoon dma is ook ruimschoots voldoende om de buffer vol te laten.

Heb ik ook.

Verwijderd

DMA is inderdaad al goed genoeg, maar UDMA is toch nog leuker.

Heb net ook ff de jumper geplaatst en inderdaad nu UDMA33.
Bedankt voor de tip :)

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Ik heb ook een plextor 16/10/40a maar als ik DMA wil inschakelen en reboot, dan ben ik de drive kwijt:?. En waar moet dat jumpertje geplaatst worden, daar staat niet over in mijn handleiding, moeten ze niet op die twee pinnetjes helemaal links:?

Verwijderd

De drive kwijt raken had ik ook eerst.

ga naar www.viahardware.com
Download de via busmaster ide driver apart van via 4 in 1.
In stalleer het en gebruik dma tool van via.

• ubermaestro
Op zondag 29 april 2001 13:34 schreef Nephilium het volgende:
De drive kwijt raken had ik ook eerst.

ga naar www.viahardware.com
Download de via busmaster ide driver apart van via 4 in 1.
In stalleer het en gebruik dma tool van via.
Thanks, zal morgen wel ff proberen

Verwijderd

Hep hier ook mijn plex in UDMA33 gezet. In Win2K kan ik zo checken of ie ook in UDMA staat, maar hoe controleer/wijzig ik in WINME of ie als UDMA drive geconfigureerd is ??? (moest t trouwens in WIN2K wel handmatig instellen)

• B-BRAIN
  • Laatst online: 10-12-2025
Ach je hebt toch burn proof
waarom maakt iedereen zich zoregn met die buffer

heb al een stik of 500 cd''s met die brander gefikt en hij brand gewoon door zonder fouten

• Jester
  • Laatst online: 04-05 17:08
Thx m8,

Ik zit dus ook met dat probleem... Plextor wordt wel door BIOS herkent (abit kt7-raid) maar niet door windows (ziet "cd-rom station") Ik ga dalijk effe checken of ik met die jumpers dat probleem op kan lossen...

Ik laat ''t nog weter :P

- hardware always changes.. -

• ubermaestro
Maar waar zit dat jumpertje nou:?, kan je pas als je dat jumpertje hebt vastgezet DMA aanvinken, nu werkt dat bij nl. niet, als ik DMA aanvink en reboot, ben ik me writer kwijt:(, Via busmaster drivers installeren werkt ook niet:(

Bij mijn beide IDE-CDROM''s (pioneer DVD 106s en Plextor 16/10/40a) staat disconnect aan, maar volgens windows is dat alleen voor scsi-cdroms, moet ik die dan uitzetten?

• ubermaestro
Op maandag 30 april 2001 13:30 schreef Jestar het volgende:
Thx m8,

Ik zit dus ook met dat probleem... Plextor wordt wel door BIOS herkent (abit kt7-raid) maar niet door windows (ziet "cd-rom station") Ik ga dalijk effe checken of ik met die jumpers dat probleem op kan lossen...

Ik laat ''t nog weter :P
Kijk eens of je in apparaatbeheer wel je plextor kan vinden, zo ja moet je dma ff uitschakelen, en kijken of ie het dan wel doet

• Jester
  • Laatst online: 04-05 17:08
Ben ik weeer!

Ik had die busmaster drivers eroverheen gegooid (en effe naar slave gejumperd) en hij werkt !!!

En wat is ie snel :9

Bedankt voor de tips he!

- hardware always changes.. -

Pagina: 1