Zoals je al in de titel ziet doet mijn Sony brandertje het na 16 maanden niet meer. Vertoont de volgende symptonen:
- Wordt soms wel, soms niet herkend door de BIOS (de laatste tijd bijna niet meer, dus steeds minder)
- Als ie wel herkend wordt dan doet ie niks, spint niet op, leest geen cd''s en fikt uiteraard ook niet.
Op de afgelopen paar LAN''s heeft ie wel overuren gedraaid, maar verder geen indicatie dat er iets mis was. Lijkt me niet een simpel mechanisch probleem, omdat ie niet altijd (dat was voorheen geen probleem) door de BIOS herkend wordt.
Ik heb een andere voeding, andere IDE kabel, andere IDE controller geprobeerd.
Heeft iemand nog enige suggesties over hoe ik de brander eventueel zou kunnen repareren of moet ik donderdag maar een Plextor 16x kopen?
Detail: Heel sporadisch wordt mijn Seagate Barracuda 20 Gb ook niet herkend door de UDMA66 controller. Zou het kunnen zijn dat de voeding niet goed meer is?
Mijn systeem:
Aopen HX45 met standaard 235W voeding
Abit BE6
CuMine 550@733
256 Mb CAS2
Seagate Barracuda 20 Gb 7200 rpm
Matrox G400
SBlive
Realtek 10/100 NIC
Pioneer 106S 16/40 DVD
Sony CRX100 4x2x24 CDRW
Alvast bedankt voor reacties
- Wordt soms wel, soms niet herkend door de BIOS (de laatste tijd bijna niet meer, dus steeds minder)
- Als ie wel herkend wordt dan doet ie niks, spint niet op, leest geen cd''s en fikt uiteraard ook niet.
Op de afgelopen paar LAN''s heeft ie wel overuren gedraaid, maar verder geen indicatie dat er iets mis was. Lijkt me niet een simpel mechanisch probleem, omdat ie niet altijd (dat was voorheen geen probleem) door de BIOS herkend wordt.
Ik heb een andere voeding, andere IDE kabel, andere IDE controller geprobeerd.
Heeft iemand nog enige suggesties over hoe ik de brander eventueel zou kunnen repareren of moet ik donderdag maar een Plextor 16x kopen?
Detail: Heel sporadisch wordt mijn Seagate Barracuda 20 Gb ook niet herkend door de UDMA66 controller. Zou het kunnen zijn dat de voeding niet goed meer is?
Mijn systeem:
Aopen HX45 met standaard 235W voeding
Abit BE6
CuMine 550@733
256 Mb CAS2
Seagate Barracuda 20 Gb 7200 rpm
Matrox G400
SBlive
Realtek 10/100 NIC
Pioneer 106S 16/40 DVD
Sony CRX100 4x2x24 CDRW
Alvast bedankt voor reacties