intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX
Voor Raid-5 heb je nog steeds 3 schijven nodig en een controller die het aankan. Je zal die dus zo goedkoop mogelijk op de kop moeten tikken lijkt mij. Verder valt er weinig aan te besparen vrees ik.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Je kan ook voor de Adaptec AAA gaan, maar die performant weer minder.
(tenminste, je wilt toch IDE-RAID en niet SCSI-RAID
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
2. Zoek daar 3 goedkope schijven bij.
denk dat ide raid goedkoper uitkomt dan scsi of niet?Op dinsdag 24 april 2001 13:35 schreef GarBaGe het volgende:
Promise supertrak. Kost om en nabij de 1000-1100 gulden.
(tenminste, je wilt toch IDE-RAID en niet SCSI-RAID)
Verwijderd
qua prijs zal het zich niet zoveel ontlopen als je beetje goeie hd''s neemt. Je hebt aleen meer hd space als je raid neemt voor het zelfde geldOp dinsdag 24 april 2001 13:37 schreef D-RiSe het volgende:
[..]
denk dat ide raid goedkoper uitkomt dan scsi of niet?
Je bedoelt IDE RAIDOp dinsdag 24 april 2001 13:44 schreef gouranga het volgende:
[..]
qua prijs zal het zich niet zoveel ontlopen als je beetje goeie hd''s neemt. Je hebt aleen meer hd space als je raid neemt voor het zelfde geld
i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)
Raid 1 of Raid 0+1Op dinsdag 24 april 2001 13:57 schreef D-RiSe het volgende:
tis voor een server die absoluut geen data mag verliesen.... backups maken is geen optie... zijn er dan nog andere alternatieven dan raid5?
stel ik gebruik raid 1 en een hardeschijf "ontploft" wat gebeurd er dan met de data op die schijf?Op dinsdag 24 april 2001 14:08 schreef Nikkezz het volgende:
[..]
Raid 1 of Raid 0+1
Verwijderd
jep dat bedoelde ikOp dinsdag 24 april 2001 13:45 schreef dennisdotcom het volgende:
[..]
Je bedoelt IDE RAID
i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)
en met hoeveel schijven kun je dat max doen?Op dinsdag 24 april 2001 14:17 schreef ghostrdr01 het volgende:
Raid 1 is mirroring, als 1 disk crasht heb je nog een volledig werkend copy
Verwijderd
dan behoudt je de data op de andere schijf nadeel van raid 1 trager dan raid 5 hij moet elk bestandje 2 x wegschrijven.Op dinsdag 24 april 2001 14:10 schreef D-RiSe het volgende:
[..]
stel ik gebruik raid 1 en een hardeschijf "ontploft" wat gebeurd er dan met de data op die schijf?
voordel : goedkoop je hoeft maar 2 schijven te hebben.
voordeel raid 5 : stuk sneller want hij verdeelt de data over meerdere (min 3) harde schijven.
Nadeel raid 5: duurder vanwege schijven aantal.
als je echt goedkoop wil zijn kun je de raid oplossing door het NOS laten doen en dan heb je die dure controller niet nodig.
Dit is echter niet aan te bevelen want dan laat je alle rekenkracht ook nog eens door je processor. doen.
ik hoop dat dit het een beetje duidelijk maakt.
<font color="#df040f">* Henkules</font>
wat is het toepassingsgebied van de server?
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
webserver/databaseserver/apps (don''t ask... not my idea)Op dinsdag 24 april 2001 14:30 schreef P5ycho het volgende:
raid 1 met 4 disks (dus eigenlijk 2 RAID0 arrays die elkaars kopie zijn) of voor mijn part 6 of 8 disks kan ook, het kost alleen een flinke duit.
wat is het toepassingsgebied van de server?
raid 0+1 klinkt bij mij wel leuk... ''k zal es even aan het prijsjezoeken...
bedankt mensen..
Ik zou zelf voor SCSI-raid gaan Raid 0+1, 4 schijven. Optimale zekerheid en snelheid.
Of Raid-6 (5+hotspare) ook 4 schijven...
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Het ding kan RAID 0, 1, 1+0 en 5 aan, en is hot-swappable.
Ding performed iig een stuk beter dan die Promise-dingen (heb er zelf een gehad, dus kan vergelijken), en véél beter dan die HotRod''s.
www.3ware.com is de fabrikant, www.silentpc-shop.nl verkoopt ze.
Virussen? Scan ze hier!
Nadeel van Linux software RAID is dat er max 1 schijf mag uitvallen om de gegevens weer te kunnen opbouwen. (nou ja nadeel)
F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.
Adaptec AAAraid zuigtOp dinsdag 24 april 2001 13:35 schreef GarBaGe het volgende:
Promise supertrak. Kost om en nabij de 1000-1100 gulden.
(tenminste, je wilt toch IDE-RAID en niet SCSI-RAID)
Ik heb hier twee AAA-133U2''s met 64Meg cache in Proliants met Netware 5.
Slecht te configureren en slechte software support bij adaptec.
Verwijderd
raid5 nadeel duurder dan raid1 .. bullshit natuurlijk. ide vs scsi . voor belangrijke data en ook nog [ multithreaded ] performance .. geen ide ...
je kan voor compaq gaan , die hebben een extra raid5 level, advanced data guarding, kun je meerdere paritydisken hebben, zodat er ook meerdere disken kunnen uitvallen ..
raid5 80% performance tov stripeset raid0 [met evenveel spindles ] raid5 adv ongeveer 70% van een raid0 oplossing ...
raid1 is ook een oplossing met bv 6x36gb dus 108gb effectief..
btw alle oplossing in deze post zijn gebaseert op scsi .
ik heb pook gehoord dat je dan gewoon de schrijven eruit kan halen zonder de pc uit te zetten en zonder verlies van bestanden.
koop dan mooie IBMetjes snel en stil. kan je eigenlijk niet zo''n promise ata100 omsolderen voor RAID 5? iniedergeval een vriend van me had hem wel gesoldeert zodat het RAID 0/1 werd.
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Verwijderd
Verwijderd
Is dat niet een beetje tegenstrijdig
Verwijderd
mylex dac960pd met 3x2gb uw scsi
dat is pas goedkoop denk dat je voor 600 klaar kan zijn
Ook al heb je RAID-5 SCSI/IDE/Bananen/Peren of wat dan ook een Backup blijft noodzakelijk!!!!!!!!!
Heb zelf helaas een paar keer moeten meemaken dat een RAID-5 na vervangen van één schijf totaal vastloopt. Gevolg een overleden Server. Begrijp kme goed 99 van de 100 keer gaat het goed
Maar als bijv. één schijf wordt vervangen en tijden shet herstellen van de RAID-schijf valt er weer één schijf uit dan is het toch echt over.
Tip van enn pro: Zorg eerst voor een goede backup, ga daarna op zoek naar een leuk RAID oplossing.
P.S. goedkoopste oplossing:
Sotware RAID5 (Linux of Win2000 Server) 3 IDE ATA100 schijven en klaar !!
Runs on tequila, much cheaper than petrol.....
Bij RAID geldt altijd dat de schijven even groot moeten zijn. Als je nu een schijf koopt van bijvoorbeeld 30 GB, en twee schijven van 20 GB, kun je die drie schijven in RAID zetten. Van elke schijf wordt dan 20 GB gebruikt, en hou je op de 30 GB nog 10 GB over voor het OS.
Maar dan nog blijft een backup noodzakelijk
Voor een webserver die het grootste deel van de tijd reads doet en relatief weinig writes is dat dus prima.
Als je voor IDE Raid gaat denk dan hard over 1+0 Raid, kost 4 schijven maar dan heb je zowel performance als data integriteit.
Of neem 3 schijven en maar er twee Raid 1 en een enkele simpele schijf als boot/systeem schijf.
Software Raid is mogelijk maar ik ben er geen voorstander van, dan liever IDE raid toch maar.