[BC3] Stappen plan RAID installeren en multi-boot

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik krijg een RAID kaartje thuis en ik ga dat ding straks dus gebruiken (duuh:P).

Ik heb nu win98 SE en ga straks over naar win98SE en win2000. Ik wil dat beide dezelfde map gaan gebruiken voor mijn documenten, internet cache, etc. Dat kan ik al met TWEAKUI.

Ik heb 2 20GB schijven die gestriped gaan worden. De 2 gestripete schijven krijgen straks 3 partities, 1 voor win98SE, 1 voor win2000 en 1 voor gezamelijke bestanden, downloads en andere shit (zie hierboven). Is het mogelijk om straks die partities te maken zonder dat eerst beide schijven compleet gewist worden?

Verder: hoe groot zal ik de partities maken? De OS partities krijgen alleen dus de OS-en en de installatie-files van wat spellen (win98), CAD programma''s (2000) en office + diverse viewers (beide). Ik zit nu te denken aan 2x10GB voor beide OS-en en 1x20GB voor de rest.

Er vanuit gaande dat alle data gewist moet gaan worden had ik het volgende bedacht:
1. Backup :o
2. Format c: en format d:
3. Raid kaart erin
4. bios instellingen primaire IDE uitzetten
5. Raid kaart configureren (hoe the fuck gaat dat grofweg bij een promise kaart? Heeft die een eigen bios oid?)
6. Partitioneren
7. OS-en installeren.

Hoe ga ik het voor elkaar krijgen dat ik bij het opstarten een OS kan kiezen? En welk OS kan ik het beste als eerste installeren?

ieeeepppppp :P

Verwijderd

begin alvast maar met backuppen, want je data gaat verloren.

Het zit namelijk zo :

huidig : 8bits per byte per disk
nieuw : 4 bits per byte per disk
(bij 2 harddisks gestriped)

Oftewel backuppen, of een extra harddisk lenen voor tijdelijke opslag.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Okej, backup draait as we speak. Verder?

Vooral het multi-boot deel lijkt me erg lastig worden.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Op maandag 23 april 2001 16:45 schreef BBL the 2nd het volgende:
begin alvast maar met backuppen, want je data gaat verloren.

Het zit namelijk zo :

huidig : 8bits per byte per disk
nieuw : 4 bits per byte per disk
(bij 2 harddisks gestriped)

Oftewel backuppen, of een extra harddisk lenen voor tijdelijke opslag.
Backuppen ja.. dat kun je beter wel doen, PQMagic of soortgelijk hebben geen verhaal bij RAID. Ze kunnen HD''s niet zomaar omzetten naar RAID..

Maar eh.. 4 bits op de een en 4 op de ander??... Woehahahahahahaha...

Gelukkig niet, dan is de performance gelijk ver te zoeken. Het zit meer in de block nummering en dat is weer afhankelijk van de ingestelde parameters. (Blocksize e.d.)

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Eh.. installeren van bovenstaande is eigenlijk simpel. Je installeert de RAID controller, sluit de HD''s als masters aan op beide IDE kanalen. Vervolgens start je het systeem op, gaat de BIOS van de RAID controller in en stelt je RAID 0 configuratie samen. Daarna ken je weer booten en moet je W98 en of W2K gaan installeren. De HD''s worden dan als 1 schijf gezien die je gewoon kunt partitioneren en formateren.

Let bij W2K er wel op dat je bij installeren op F6 drukt voor het opgeven van de driver voor je RAID controller, anders ziet W2K je RAID setup niet.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Abbadon
  • Laatst online: 10:49
En als je eerst W98 en dan W2K installeert (die volgorde) hoef je je ook niet druk te maken om multi-boot; dat gebeurd vanzelf:)
De Promise kaart heeft een eigen BIOS, bij het opstarten v.d. pc komt wel op het scherm te staan hoe je erin moet komen (ik meen ctrl+c, heb ''m zelf ook, maar weet ''t zo niet uit m''n hoofd). Vervolgens een array aanmaken: striped bestaande uit twee disken, deze selecteren als bootable/active (sterretje d''r voor) en je kunt W98 installeren. Vergeet in je mobo BIOS niet SCSI als bootable aan te vinken; je bak ziet de promise kaart als een SCSI device, vandaar dat je onder W2K op F6 moet drukken tijdens installeren om zo een paar stappen later de Promise driver te installeren (anders vindt W2K geen bootable device).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

ok, men heeft gelijk. Block-striping ipv bit-striping.

Multiboot is vrij gemakkelijk aan te leggen mbv Partition Magic en een goede dos-bootdiskette (bv in win98 eentje aanmaken) met cdrom-ondersteuning.

Ik persoonlijk heb een fat16 rescue partitie (pri-1), een win98 fat32 partitie (pri-2), een w2k ntfs partitie (pri-3) en dan nog een extended partitie met logische drives erin.

Zorg dat je een BootMagic rescue diskette hebt liggen, of je dos-bootdisk met PQBOOT.EXE , PQBOOT32.EXE en PQBOOT32.VXD hebt liggen. Deze zijn nodig om van actieve partitie te kunnen wisselen, terug dus naar je bootmanager-partitie (win98 overschrijft MBR bv)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ajjj, ik heb met fdisk van de win98 cd een primaire fat32 partitie en een extended partitie gemaakt. Die zijn nu beide fat32 denk ik. Gaat dat problemen geven bij het installeren van win2k?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Hoe zit dat trouwens met F6 drukken tijdens W2K install. Wanneer moet dat precies?.

Verwijderd

"Press F6 to add SCSI / RAID controller devices" , komt onderaan je beeldscherm van de win2000 setup te staan, en al vrij vroeg als je van de cdrom boot. Een dos-setup duurt langer maar is voor mij persoonlijk veiliger ivm locatie win2000-systeembestanden.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 22:35

Paitor

rages doen :P

Vroem:
Bij win 2k install kan je opgeven dat je opnieuw wil formateren, en er een NTFS van kan maken.
Maar win 98 SE leest dit niet, dus heb je het goed gedaan. Win 2k is namelijk wel FAT 32 compatible.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Pagina: 1