ik ben wel eens wat berichten tegengekomen van mensen die hun harddisk geflasht hebben, van cdwriters weet ik wel wat ze doen en hoe het moet. hoe zit dit met HD''s
Verwijderd
het is bullshit dat het bullshit isOp zondag 22 april 2001 21:08 schreef HlpDsK het volgende:
Dat is bullshit
Je kan de IBM DLTA 3070XX iig flashen naar een highpoint optimalisatie zodat ie het "harder" doet op een hghpoint-controller.
Verwijderd
HDD''s kunnen evengoed als CD-writers geflasht worden.
Werkt met een bootflop en een flashproggie.
Ik heb het regelmatig moeten doen bij Compaq HDD''s.
Werkt met een bootflop en een flashproggie.
Ik heb het regelmatig moeten doen bij Compaq HDD''s.
Verwijderd
Weer wat geleerd.
HDD''s flashen .. tssk. Ik ga mijn muis ook maar es flashen dan
Edit : maar heej : ik heb een DTLA en hij hangt nu aan een Highpoint UDMA100/RAID controller (KT7-RAID).
Welk proggie moet ik hebben dan?
HDD''s flashen .. tssk. Ik ga mijn muis ook maar es flashen dan
Edit : maar heej : ik heb een DTLA en hij hangt nu aan een Highpoint UDMA100/RAID controller (KT7-RAID).
Welk proggie moet ik hebben dan?
Verwijderd
Zijn jullie nu gewoon dom of weet je niet beter?
Flashen van een HDD kan niet, simpelweg omdat er geen Eeprom is waar je de gegevens achter kunt laten. Een low level format is heel wat anders en moet je niet zomaar doen bij een IDE schijf omdat je hem dan onherroepelijk kunt beschadigen.
FLASHEN VAN EEN HARDDISK KAN NIET SUKKELS!!!
Flashen van een HDD kan niet, simpelweg omdat er geen Eeprom is waar je de gegevens achter kunt laten. Een low level format is heel wat anders en moet je niet zomaar doen bij een IDE schijf omdat je hem dan onherroepelijk kunt beschadigen.
Jammer voor jou. Harddisks kun je wel flashen (firmware updates). Al vaak genoeg gedaan bij Compaq laptops (Seagate/Hitachi-schijven) en Dell desktops (Maxtor/IBM-schijven).Op maandag 23 april 2001 02:52 schreef snnasss het volgende:
Virussen? Scan ze hier!
Hmm, Western digital had destijds met hun oudere disks een fout die ervoor zorgde dat de systeembios al de koppen de disk opstuurde voordat de disk klaar was met initialisatie. Hierdoor kwamen bad sectors. WD heeft daarvoor een patch uitgebracht. Je kunt dan in 2 dingen patchen: het systeembios en de hdd firmware...
Wie lult nou? Wat zou het makkelijkst zijn om up te daten? Nou???
Wie lult nou? Wat zou het makkelijkst zijn om up te daten? Nou???
Wat een gebekvecht over het wel of niet kunnen flashen van een harddisk.
Ik heb ff gekeken op de website van IBM (DTLA disks), maar die hebben geen flash-utilities oid. Wel ondersteunende utils, zoals bootmanager, lowlevel-format, EZ-SMART etc...
Opzich is het flashen van harddisks niet ondenkbaar. Er zitten talloze besturingschips op om de drive correct te laten werken.
Eens kijken wat al wel niet kunnen flashen tegenwoordig:
- mobo (BIOS)
- vidkaart
- writer
- SCSI/IDE controller kaarten (zoals de Promise)
misschien straks ook:
- harddisk
- cdrom/dvd
- ZIP/LS-120
- geluidskaart
- netwerkkaart
en voorlopig nog niet (denk ik):
- muis (te simpel)
- toetsenbord (te simpel)
- floppy (te simpel)
- monitor (geen dataverbinding met de compu)
Ik heb ff gekeken op de website van IBM (DTLA disks), maar die hebben geen flash-utilities oid. Wel ondersteunende utils, zoals bootmanager, lowlevel-format, EZ-SMART etc...
Opzich is het flashen van harddisks niet ondenkbaar. Er zitten talloze besturingschips op om de drive correct te laten werken.
- mobo (BIOS)
- vidkaart
- writer
misschien straks ook:
- harddisk
- cdrom/dvd
- ZIP/LS-120
- geluidskaart
- netwerkkaart
- muis (te simpel)
- floppy (te simpel)
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
flashen van een HD
mwuhahaaaaaaaaaaahaaha
mwuhahaaaaaaaaaaahaaha
Verwijderd
mijn cd speler kan wel geflased worden
een plextor
en het zou me nix verbazen als dat met een hd ook kan
site van ibm bij een willekeurige hd
Data buffer (KB) 2048²
² Upto 173KB out of 2048KB used for firmware.
een plextor
en het zou me nix verbazen als dat met een hd ook kan
site van ibm bij een willekeurige hd
Data buffer (KB) 2048²
² Upto 173KB out of 2048KB used for firmware.
Hey, ik wil niet lullig doen, maar een NIC en DVD kun je ook gewoon flashen hoor.Op maandag 23 april 2001 10:29 schreef GarBaGe het volgende:
Wat een gebekvecht over het wel of niet kunnen flashen van een harddisk.
- mobo (BIOS)
- vidkaart
- writer
misschien straks ook:
- harddisk
- cdrom/dvd
- ZIP/LS-120
- geluidskaart
- netwerkkaart
- muis (te simpel)
- floppy (te simpel)
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Hmm.. dus hdd''s, CD-ROM, DVDs en NICs zijn ook al flashbaar.
Waarom niet...
Anyway, er blijft dus weinig over wat nog niet te flashen is.
BTW, over de firmware in harddisks, in laserprinters zit ook firmware, maar volgens mij is dat (nog) niet te flashen....
Oftewel: firmware zegt niet automatisch dat het ook te flashen is...
Waarom niet...
Anyway, er blijft dus weinig over wat nog niet te flashen is.
BTW, over de firmware in harddisks, in laserprinters zit ook firmware, maar volgens mij is dat (nog) niet te flashen....
Oftewel: firmware zegt niet automatisch dat het ook te flashen is...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Laserprinters (iig die van HP) zijn ook te flashen. Via JetAdmin dus.BTW, over de firmware in harddisks, in laserprinters zit ook firmware, maar volgens mij is dat (nog) niet te flashen....
En over die harddisk-flashes (die dus wel kunnen) lees ik op http://www.compaq.com/support/files/notebooks/us/locate/3_877.html#6 het volgende : "Hard Drive Firmware Upgrade". Zo, dus nu weer allemaal terug in jullie flame/troll-hok en niet meer tegenspreken.
Virussen? Scan ze hier!
Zo zie je maar weer:
wat een boer niet kent, eet ie niet!
wat een tweaker niet kent, gelooft ie niet!
Ik vind het helemaal niet zo moeilijk te geloven hoor, dat een HD geflasht kan worden.
wat een boer niet kent, eet ie niet!
wat een tweaker niet kent, gelooft ie niet!
Ik vind het helemaal niet zo moeilijk te geloven hoor, dat een HD geflasht kan worden.
Eeuh ik ben ondertussen net zoals HlpDsK erg benieuwd naar een URL waar dit gedownd kan worden!Op zondag 22 april 2001 21:34 schreef Leon_suurmond het volgende:
[..]
het is bullshit dat het bullshit is.
Je kan de IBM DLTA 3070XX iig flashen naar een highpoint optimalisatie zodat ie het "harder" doet op een hghpoint-controller.
Die staat een stukje naar boven.Op maandag 23 april 2001 11:51 schreef henkleerssen het volgende:
[..]
Eeuh ik ben ondertussen net zoals HlpDsK erg benieuwd naar een URL waar dit gedownd kan worden!
Obsidian... ik ben blind geloof ik.. waar staat dat dan precies .. die Compaq link? Kun je hem ff quoten?Op maandag 23 april 2001 11:58 schreef obsidian het volgende:
[..]
Die staat een stukje naar boven.
<font size=6>hier</font>Op maandag 23 april 2001 12:03 schreef henkleerssen het volgende:
[..]
Obsidian... ik ben blind geloof ik.. waar staat dat dan precies .. die Compaq link? Kun je hem ff quoten?
Zou best kunnen...Obsidian... ik ben blind geloof ik.. waar staat dat dan precies .. die Compaq link? Kun je hem ff quoten?
En over die harddisk-flashes (die dus wel kunnen) lees ik op http://www.compaq.com/support/files/notebooks/us/locate/3_877.html#6 het volgende : "Hard Drive Firmware Upgrade". Zo, dus nu weer allemaal terug in jullie flame/troll-hok en niet meer tegenspreken.
Mjah, maar die is dus alleen voor dat model hé. Niet iedere fabrikant zal die tools aanbieden denk ik. Of anders kan je eens naar support@fabrikant mailen oid.
Virussen? Scan ze hier!
Zo zo... kun je dus daar je KT-7 RAID gekoppelde IBM schijfjes mee optimaliseren? Ik citeer van die Compraq site "SYSTEM CONFIGURATION: Seagate 350-MB or 420-MB hard drive"?
Ik was dus hetzelfde als HlpDsk geinteresseerd in URL voor flashen van de IBM schijfjes
Niet te hard schreeuwen.. daar word ik echt blind van...(:?
Edit:typos
Dat was een demonstratie HTML voor slechtzienden.Op maandag 23 april 2001 12:12 schreef henkleerssen het volgende:
Niet te hard schreeuwen.. daar word ik echt blind van...(:?)
Verwijderd
Je kunt een harddisk niet flashen. Misschien theoretisch wel (en dat je Plextor geflashed kan worden is geen motivatie voor een HDD) maar in de praktijk zijn ze er eenvoudigweg niet. Is toch ook wel duidelijk dat de poster de boel probeert te vernachelen want hij geeft een link naar een programma dat een low-level format uitvoert. Dat is dus je harddisk leeg (en bij een IDE) waarschijnlijk onbruikbaar.
Zijn jullie nu gewoon dom of hebben jullie niet genoeg verstand van computers dat je dit WILT (of moet) geloven?
Zijn jullie nu gewoon dom of hebben jullie niet genoeg verstand van computers dat je dit WILT (of moet) geloven?
het kan wel. als je nou ff de link naar compaq volgt kan je daar netjes een filetje downloaden om de firmware bij te werken ivm slechte werking.
of wou je zeggen dat compaq niet weet waar ze over praten???
edit:
en voor de slechtzienden onder ons:
http://www.compaq.com/support/files/notebooks/us/download/8288.html
of wou je zeggen dat compaq niet weet waar ze over praten???
edit:
en voor de slechtzienden onder ons:
http://www.compaq.com/support/files/notebooks/us/download/8288.html
Verwijderd
This software contains both an updated Compaq System ROMPaq and a utility designed to detect the presence of a Seagate 350-MB or420-MB hard drive. For those hard drives, it reduces the risk of data loss due to potential hard drive errors. Performance degradation as a result of this utility is negligible.
Hij update dus niet de harddisk!
Hij update dus niet de harddisk!
en nog meer geblaat:volgens Compaq website
Hard Drive Firmware Upgrade
The ROMPaq upgrades the System ROM BIOS. Both the ROMPaq and utility execute from bootable diskettes. The Seagate Hard Drive Adjustment Utility operates in two steps. Step one (which applies only if you are running Windows 3.1x) upgrades the Windows 3.1x 32-bit disk access driver, CPQWDCTL.386. Step two (which applies to all operating systems) makes an adjustment to the hard drive firmware parameters.
SYSTEM CONFIGURATION: Contura 400 models using Seagate 350-MB or 420-MB hard drive
SUPERSEDES: SP1610
Verwijderd
Firmware is bijvoegelijke naamwoord bij parameters. Het zelfstandig naamwoord is dus parameters en niet firmware. Er staat ongeveer 10x systeem... wat begrijp je nu niet?
Effe degene met de grootste bek:
Waar zou ie dat dan opslaan ? In jouw zaagselreservoir ???
Als je nu nog steeds niet door je hardleersheid bent : ga hier dan eens kijken
:
http://www.maxtor.com/products/diamondmax/techsupport/technicalprocedures/21009.html
Harddisk HEBBEN firmware, en sommige kun je updaten.
Eigenwijsje(s)...
http://www.tweakers.net/nieuws/13280Je kunt een harddisk niet flashen. Misschien theoretisch wel (en dat je Plextor geflashed kan worden is geen motivatie voor een HDD) maar in de praktijk zijn ze er eenvoudigweg niet. Is toch ook wel duidelijk dat de poster de boel probeert te vernachelen want hij geeft een link naar een programma dat een low-level format uitvoert. Dat is dus je harddisk leeg (en bij een IDE) waarschijnlijk onbruikbaar.
Waar zou ie dat dan opslaan ? In jouw zaagselreservoir ???
Als je nu nog steeds niet door je hardleersheid bent : ga hier dan eens kijken
:
http://www.maxtor.com/products/diamondmax/techsupport/technicalprocedures/21009.html
Harddisk HEBBEN firmware, en sommige kun je updaten.
Eigenwijsje(s)...
Concrete Loop Watercooling
gelul of geen gelul elk rand apparaat dat werkt zonder dat je er drivers voor hoeft te laden kun je flashen of bevat een bios die je niet kunt flashen
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Dat is allemaal theoretisch.
Ja inderdaad, misschien is er ooit voor een notebook voor Windows 3.11 een 340 of 420 Mb schijfje geweest dat je kunt flashen (al blijf ik erbij dat de teskst duidelijk iets anders vermeld), maar jongens, kom op, dat kan toch nooit een lead zijn dat je in zijn algemeenheid een HDD kunt flashen. Theoretisch kun je inderdaad alles flashen mist er een Eeprom aanwezig is uiteraard maar in praktijk bestaan ze niet (misschien die ene van Compaq dan). Maar ze proberen wel meer in deze business.
Geef nu eens een reactie dat degene die ermee kwam een link naar een low-level format geeft. Dat geeft toch al aan dat hij er alleen maar op uit is je harde schijf te wissen, toch?
Ja inderdaad, misschien is er ooit voor een notebook voor Windows 3.11 een 340 of 420 Mb schijfje geweest dat je kunt flashen (al blijf ik erbij dat de teskst duidelijk iets anders vermeld), maar jongens, kom op, dat kan toch nooit een lead zijn dat je in zijn algemeenheid een HDD kunt flashen. Theoretisch kun je inderdaad alles flashen mist er een Eeprom aanwezig is uiteraard maar in praktijk bestaan ze niet (misschien die ene van Compaq dan). Maar ze proberen wel meer in deze business.
Geef nu eens een reactie dat degene die ermee kwam een link naar een low-level format geeft. Dat geeft toch al aan dat hij er alleen maar op uit is je harde schijf te wissen, toch?
Dat is allemaal theoretisch
Zelfs als jij iets in je BIOS verandert, dan FLASH je je CMOS chip ...
1. Hij wou jou laten zien dat het dus wel kan !Geef nu eens een reactie dat degene die ermee kwam een link naar een low-level format geeft. Dat geeft toch al aan dat hij er alleen maar op uit is je harde schijf te wissen, toch?
2. Dat programma zal je heus wel vertellen dat je dan de hele inhoud van je schijf wist, en daarnaast denken wat slimmere mensen dan jij heus wel na voordat ze een of andere niet-bij-hun-hardware-horende utility op hun schijf loslaten.
Tijd om je verstand eens te gaan overclocken...
Verwijderd
Reageer eens op wat ik zeg. Niet op wat jij denkt dat ik zeg. Je ziet er 3 keer stevig naast. En je 3e punt bevestigt precies wat ik zeg dat het geen flash is maar een format.Op dinsdag 24 april 2001 02:11 schreef FreeRider het volgende:
[..]
Zelfs als jij iets in je BIOS verandert, dan FLASH je je CMOS chip ...
[..]
1. Hij wou jou laten zien dat het dus wel kan !
2. Dat programma zal je heus wel vertellen dat je dan de hele inhoud van je schijf wist, en daarnaast denken wat slimmere mensen dan jij heus wel na voordat ze een of andere niet-bij-hun-hardware-horende utility op hun schijf loslaten.
Tijd om je verstand eens te gaan overclocken...
En met mijn verstand is niets mis mee. Maar dat is natuurlijk jouw beleving.... en sorry ik ben geen overclocker. Zal ook nooit hier op een posting over specifiek overclocken reageren. Maar ook dat is jouw beleving...
1. persoon 1 geeft een voorbeeld over flashen harddisksGeef nu eens een reactie dat degene die ermee kwam een link naar een low-level format geeft. Dat geeft toch al aan dat hij er alleen maar op uit is je harde schijf te wissen, toch?
2. persoon 2 leest niet over DTLA schijven
3. en quote ernaar :):):)
denk je nou echt dat een van de users hier met een IBM schijf die compaq contura 400 utility gaat gebruiken ? En dat iemand daarmee moedwillig een harddisk wil verzieken ? wel heel ver gezocht
P.S. Voor degenen die hun DTLA schijf willen opvoeren (staat waarschijnlijk al op z''n snelst), hier staat een utility ervoor.
en die utility flashed dus ook je HD.
en SNNASS, ik zou het vooral NIET aannemen. Eigenwijs !
Ach joh, laat hem toch denken dat-ie wijs is (wat-ie uiteraard niet is, wél EIGENwijs). Sommige mensen zijn nu eenmaal te stom om eens iets verder te kijken dan zijn neus lang is.en SNNASS, ik zou het vooral NIET aannemen. Eigenwijs !
Virussen? Scan ze hier!
Ach, wat een mailtje naar de helpdesk van seagate je allemaal niet kan vertellen. Het was nogal een lap tekst maar het komt op het volgende neer:
Seagate heeft verschillende redenen om nieuwe firmware niet beschikbaar te stellen aan hun klanten om het verkeerd gebruik en het flashen van een verkeerde versie tegen te gaan. Ik zal hieronder even het verhaaltje plakken...
Seagate heeft verschillende redenen om nieuwe firmware niet beschikbaar te stellen aan hun klanten om het verkeerd gebruik en het flashen van een verkeerde versie tegen te gaan. Ik zal hieronder even het verhaaltje plakken...
Tevreden?There are several reasons why Seagate does not make firmware readily
available to our customers. The main reason is that a different firmware
revision number does not necessarily mean a difference within the firmware
itself. Seagate makes hard drives for several different markets. Often
times identical drives will have different firmware, due to the fact that
one drive is made for the end user marketplace and the other drive is made
for a specific vendors use. These firmware versions are not
interchangeable. Improper code for a hard drive can result in an unstable
drive and possible data loss of data.
Another important reason that firmware upgrades are not provided by
Seagate is that there are always several revisions of firmware within a
drive family. Each firmware is tied to specific hardware platform and they
are also not always interchangeable.
Further, if we were to post a firmware matrix, we would not be able to
prevent a user from attempting to use the incorrect firmware for his
drive. The firmware that is current at the time of the drives manufacture
is considered to be compatible and appropriate sufficient for use with the
applications available at that time. However, we do address firmware
issues on a case - by - case basis and will continue to do so, to prevent
any possible confusion resulting from miscommunication regarding firmware
versions and the drive.
Jimmy P.
Seagate Technical Support
========== Customer''s original message ==========
========================================================
Not a problem, but just a question.
Is it possible to flash a harddisk? For example to update the firmware.
Does a harddisk have some kind of flashrom onboard?
Thanks for your help.
Email address : obsidian@tweakers.net
First name :
Last name :
Phone/Customer Number :
FAX :
Customer type : HOM
:
Operating system : UNK
CPU and Speed : UNK
Total RAM : UNK
System BIOS & version :
:
Model # :
Model interface : UNK
:
ATA Controller : UNK
ATA Master/Slave : UNK
Other ATA Devices :
:
SCSI ID : None
SCSI Terminated : UNK
Other SCSI Devices :
SCSI Controller :
:
Is form helpful :
Form Type : Disc
Language : EN
Email this form :
Email new products :
(Sent on Mon Apr 23 08:09:00 2001 GMT ): DM,SM (v1.41b 06-Dec-00)
Voor de mensen die het verhaaltje niet kunnen volgen:
Je kan een HD dus wel flashen, al zal dat door weinig fabrikanten worden aangeraden doordat de kans op fouten erg groot is. Een firmware revisie wordt geschreven voor specifieke types van HD''s en is dus niet uitwisselbaar. Vandaar dat je maar weinig firmware versies kan downloaden omdat het voor de fabrikant gewoon te link is.
Je kan een HD dus wel flashen, al zal dat door weinig fabrikanten worden aangeraden doordat de kans op fouten erg groot is. Een firmware revisie wordt geschreven voor specifieke types van HD''s en is dus niet uitwisselbaar. Vandaar dat je maar weinig firmware versies kan downloaden omdat het voor de fabrikant gewoon te link is.
Inderdaad, hoewel lame en infantiel betere benamingen zijn.Snnasss probeert zijn gelijk te halen door een slotje op het topic te willen...
Zwak hoor.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Het flashen van een HD kan ZEKER WEL!!!Op maandag 23 april 2001 02:52 schreef snnasss het volgende:
Ik heb zelf m''n eigen HD''s (RZ1CB van Compaq) al eens onder handen gehad en van een klant heb ik er ooit (nov. 1999) eens een stuk of 55 disken van nieuwe software / firmware voorzien.
Het kan degelijk WEL en als jouw kennis / ervaring nu eenmaal niet verder komt als wat je nu hebt moet je niet gelijk denken dat je alle kennis in huis hebt en de rest van de bevolking gelijk ''sukkels'' en ''dom'' zijn.
Ik ben het wel met je eens dat het zeker niet zonder risico is.
De minste geringste hik op de (SCSI- / IDE-)bus is fataal, en mag daarom ook nooit op een volledig up- en running systeem gedaan worden.
En eenmaal onderbroken of verkeerde software / firmware erin blazen betekend dat je nog alleen oud ijzer over hebt voor de container.
En ook nog eens slotjes aanvragen :
[topic=166379]
[topic=166420]
:r:r:r
[topic=166379]
[topic=166420]
:r:r:r
hmmm volgens mij kan het idd wel ik heb er namelijk ook wel eens op gelezen op een site van een harddiskfabrikant toen ik weer eens probs had met een oude schijf 
het lijkt me enigszins wel logische dat ze niet zomaar firmware uitgeven want ik persoonlijk vind ene HD met EEPROM ietsje delicaater dan een BIOS flash ROM die je zo weer kan vervangen..
het lijkt me enigszins wel logische dat ze niet zomaar firmware uitgeven want ik persoonlijk vind ene HD met EEPROM ietsje delicaater dan een BIOS flash ROM die je zo weer kan vervangen..
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Ondertitel SNNASS
en vervolgens nog te laf zijn om te reageren. Lekker ergens anders gaan posten. Mag hoor, maar ik vind je een LOSER :r:r:r:r:r
"Helaas zijn hier ASS-jes die hun -ongezouten- mening niet eens kunnen onderbouwen..."Helaas denken teveel mensen als ze tegen zijn dat ze ook een mening hebben...
en vervolgens nog te laf zijn om te reageren. Lekker ergens anders gaan posten. Mag hoor, maar ik vind je een LOSER :r:r:r:r:r
Ik denk dat je niet de enige bent die er zo over denkt...."Helaas zijn hier ASS-jes die hun -ongezouten- mening niet eens kunnen onderbouwen..."
-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....
Snnasss probeert zijn gelijk te halen door een slotje op het topic te willen...
Zwak hoor.
Terwijl als je logisch nadenkt je WEET dat er een firmware op een HDD zit, en als die toevallig op een programmabale EEPROM staat, hij DUS flashable is. Of dat moet met een echte EEPROM brander moet of een stukje software, hangt helemaal af van of je manufacturer dat bij het ontwerpen van de drive heeft bedacht.
Zwak hoor.
Terwijl als je logisch nadenkt je WEET dat er een firmware op een HDD zit, en als die toevallig op een programmabale EEPROM staat, hij DUS flashable is. Of dat moet met een echte EEPROM brander moet of een stukje software, hangt helemaal af van of je manufacturer dat bij het ontwerpen van de drive heeft bedacht.
Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot
ik heb wel m''n accoustic management van m''n maxtor dmax60+ aangepast. Dat moest idd met een bootflopje in truedos. Maar of je dat nou flashen wil noemen....
Definieer eerst hete begrip "flashen" maar eens.
Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs
Sorry, maar dat is geen duidelijk voorbeeld. Hierbij wordt de bios geupdate
and I quote :
This software contains both an updated Compaq System ROMPaq and a utility designed to detect the presence of a Seagate 350-MB or420-MB hard drive. For those hard drives, it reduces the risk of data loss due to potential hard drive errors. Performance degradation as a result of this utility is negligible.
"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
Niet alleen. Ik heb deze al wel vaker gebruikt (zo''n 5 Contura''s) en hij pakt wel degelijk de firmware mee! (meld-ie ook keurig in het proggie)Hierbij wordt de bios geupdate
Omschrijving is niet helemaal duidelijk nee.
Virussen? Scan ze hier!
Hmmm, ''k zal je dan maar op je woord geloven héOp woensdag 25 april 2001 19:28 schreef wildhagen het volgende:
[..]
Niet alleen. Ik heb deze al wel vaker gebruikt (zo''n 5 Contura''s) en hij pakt wel degelijk de firmware mee! (meld-ie ook keurig in het proggie)
Omschrijving is niet helemaal duidelijk nee.
"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
Doe dat!Op woensdag 25 april 2001 19:32 schreef G8KeePeR het volgende:
[..]
Hmmm, ''k zal je dan maar op je woord geloven hé
Maar het blijft idd een risky aangelegenheid en is maar zelden nodig (in dit geval wel, win95 deed anders lastig).
Virussen? Scan ze hier!
oude 

Ik wil niks rekken, ik wijs je er alleen op dat je eerst een grote bek opzet en vervolgens ineens weg blijft, wat ik gewoon laf vindt. Jij maakt er rekken van, terwijl het "jou op je bekrompenheid wijzen" is.
Uwe zaligheid... Uwe pukkelkop... ''t wordt steeds mooierWat af maken. Uwe zaligheid vind toch dat uwe pukkelkop gelijk heeft. Dat is het toch af of niet. Wat wil je nu weer rekken?
Ik wil niks rekken, ik wijs je er alleen op dat je eerst een grote bek opzet en vervolgens ineens weg blijft, wat ik gewoon laf vindt. Jij maakt er rekken van, terwijl het "jou op je bekrompenheid wijzen" is.
Mischien is de Computer van je auto (voor de benzinepomp) ook wel te flashen 
Kan je er mischien ook gelijk Diesel in gooien
Kan je er mischien ook gelijk Diesel in gooien
Dat klopt, dat heet tunen...Mischien is de Computer van je auto (voor de benzinepomp) ook wel te flashen <http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/166185/i/s/yummie.gif>
Maar we raken nu wel een klein beetje offtopic geloof ik
Virussen? Scan ze hier!
flash #3 I 6 ----Op woensdag 09 mei 2001 14:30 schreef bloasfist het volgende:
ik heb wel m''n accoustic management van m''n maxtor dmax60+ aangepast. Dat moest idd met een bootflopje in truedos. Maar of je dat nou flashen wil noemen....
flash, <onov.ww.>><sl.>> potloodventen <aan exhibitionisme doen>>
Huuh ?flash #3 I 6 ----
flash, <onov.ww.>><sl.>> potloodventen <aan exhibitionisme doen>>
Flashen : iets programmeren in een EEPROM(correct me if i''m wrong)
Verwijderd
een harddisk valt wel te flashen, en heeft firmware. Waar anders staan bv de instellingen voor dat Acoustic Management ?
en hoe leest ie ze anders terug als de power uitgeschakeld is geweest ?
en hoe leest ie ze anders terug als de power uitgeschakeld is geweest ?
Sommige mensen hebben hier nog nooit van embedded systems gehoord
...
Zelfs in je muis zit een processor dus ook een stuk rom. Alleen zetten ze er steeds vaker een Flashrom in, omdat TEGENWOORDIG embedded software ook niet in 1 keer goed geschreven wordt
Ook vanuit fabricage overwegingen kan ik mij voorstellen dat de microcontroller in een HD geflasht wordt: aangezien tegenwoordig de PCB te klein is om een eprom op te zetten die los geprogrammeerd kan worden.
Nog een rede om te vermoeden dat er een flash-rom in je HD zit: Als ik de PCBs van mijn HD20GB (Maxtor) en HD30GB (Maxtor) eens goed bekijk dan lijken die PCBs verdomd veel op elkaar: Het meest logische is om de info van HD grootte etc in je Flashrom te zetten.
Ik heb alleen iets tegen apparaten die je kan flashen: dat geeft alleen maar aan dat de fabrikant de firmware niet volledig heeft gedebugd/uitontwikkeld. Fabrikanten worden daar steeds slordiger in
, want je HD flashen zou natuurlijk pure onzin moeten zijn, dat ding moet het gewoon doen.
Zelfs in je muis zit een processor dus ook een stuk rom. Alleen zetten ze er steeds vaker een Flashrom in, omdat TEGENWOORDIG embedded software ook niet in 1 keer goed geschreven wordt
Ook vanuit fabricage overwegingen kan ik mij voorstellen dat de microcontroller in een HD geflasht wordt: aangezien tegenwoordig de PCB te klein is om een eprom op te zetten die los geprogrammeerd kan worden.
Nog een rede om te vermoeden dat er een flash-rom in je HD zit: Als ik de PCBs van mijn HD20GB (Maxtor) en HD30GB (Maxtor) eens goed bekijk dan lijken die PCBs verdomd veel op elkaar: Het meest logische is om de info van HD grootte etc in je Flashrom te zetten.
Ik heb alleen iets tegen apparaten die je kan flashen: dat geeft alleen maar aan dat de fabrikant de firmware niet volledig heeft gedebugd/uitontwikkeld. Fabrikanten worden daar steeds slordiger in
Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?
Ik dacht altijd dat HDD niet Flash-chips gebruikte, maar een ongebruikt deel van de harddisk waar hun firmware staat?
Althans zoiets kan je ook vinden in de handleidingen die over uitleg van het POST proces gaan.
Nou zouden sommige wel een flashchip kunnen hebben, in combinatie met die ongedocumenteerde dips op de drive, maar vaak zullen HDD fabrikanten die firmware upgrades niet vrijgeven voor het publiek, behalve als er problemen mee zijn.
Was die update voor maxtor drives stiller te maken door de snelheid te vertragen niet een firmware patch? Of de silentmodus van een IBM uitschakelen om het sneller te maken?
Althans zoiets kan je ook vinden in de handleidingen die over uitleg van het POST proces gaan.
Nou zouden sommige wel een flashchip kunnen hebben, in combinatie met die ongedocumenteerde dips op de drive, maar vaak zullen HDD fabrikanten die firmware upgrades niet vrijgeven voor het publiek, behalve als er problemen mee zijn.
Was die update voor maxtor drives stiller te maken door de snelheid te vertragen niet een firmware patch? Of de silentmodus van een IBM uitschakelen om het sneller te maken?
zo even op mijn topic kijken, ikwas het bijna vergeten dat ik dit topic gastart had.
het antwoord is dus gewoon "ja".
bedankt voor de vele reacties.
het antwoord is dus gewoon "ja".
bedankt voor de vele reacties.
Pagina: 1