Ik vraag me al een tijdje af wat de ''vertalingen'' zijn tussen de echte fysieke indeling van HD''s, de BIOS instellingen en wat de gebruiker zelf ziet ivm met partities/directories.
Bvb(puur theoretisch, weet nog niet eens of dit wel bestaat als schijf/indeling...):
fysiek:
schijfje 20 GB, 4 platters met elk 5GB.
In de bios:
LBA mode (255 heads en een aantal cilinders met elk 63 sectoren)
-> eerste bedenking: fysiek heeft het natuurlijk geen 255 koppen, maar 4 ; 1 voor elke platter. Dus hier wordt al een "vertaling" gedaan.
partities op de schijf:
C : 1 GB FAT16
D : 2 GB FAT32
E : 6 GB FAT32
F : 3 GB FAT16
G : 700 MB FAT32
H : 2 GB FAT16
/ : 4 GB ext2
Mijn vraag is nu of de data werkelijk mooitjes achtereen wordt geschreven (fysiek) op de platter als je defragmenteert.
Of wat gebeurt er nu eigenlijk tijdens defragmenteren ? (gedetaileerd bedoel ik... )Worden er OS->BIOS ; BIOS->HARDWARE-sturing ; HARDWARE-> fysiek "vertalingen" uitgevoerd, zodat tijdens defrag we ZEKER kunnen zijn dat data zo efficient mogelijk wordt weggeschreven ?
(bvb. programma is Norton Speeddisk dat schijf E defragmenteerd)
Gooi je ideeën maar los!
Bvb(puur theoretisch, weet nog niet eens of dit wel bestaat als schijf/indeling...):
fysiek:
schijfje 20 GB, 4 platters met elk 5GB.
In de bios:
LBA mode (255 heads en een aantal cilinders met elk 63 sectoren)
-> eerste bedenking: fysiek heeft het natuurlijk geen 255 koppen, maar 4 ; 1 voor elke platter. Dus hier wordt al een "vertaling" gedaan.
partities op de schijf:
C : 1 GB FAT16
D : 2 GB FAT32
E : 6 GB FAT32
F : 3 GB FAT16
G : 700 MB FAT32
H : 2 GB FAT16
/ : 4 GB ext2
Mijn vraag is nu of de data werkelijk mooitjes achtereen wordt geschreven (fysiek) op de platter als je defragmenteert.
Of wat gebeurt er nu eigenlijk tijdens defragmenteren ? (gedetaileerd bedoel ik... )Worden er OS->BIOS ; BIOS->HARDWARE-sturing ; HARDWARE-> fysiek "vertalingen" uitgevoerd, zodat tijdens defrag we ZEKER kunnen zijn dat data zo efficient mogelijk wordt weggeschreven ?
(bvb. programma is Norton Speeddisk dat schijf E defragmenteerd)
Gooi je ideeën maar los!