Toon posts:

[BC3] fysieke layout harddisk bedenkingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me al een tijdje af wat de ''vertalingen'' zijn tussen de echte fysieke indeling van HD''s, de BIOS instellingen en wat de gebruiker zelf ziet ivm met partities/directories.

Bvb(puur theoretisch, weet nog niet eens of dit wel bestaat als schijf/indeling...):

fysiek:
schijfje 20 GB, 4 platters met elk 5GB.

In de bios:
LBA mode (255 heads en een aantal cilinders met elk 63 sectoren)
-> eerste bedenking: fysiek heeft het natuurlijk geen 255 koppen, maar 4 ; 1 voor elke platter. Dus hier wordt al een "vertaling" gedaan.

partities op de schijf:
C : 1 GB FAT16
D : 2 GB FAT32
E : 6 GB FAT32
F : 3 GB FAT16
G : 700 MB FAT32
H : 2 GB FAT16
/ : 4 GB ext2

Mijn vraag is nu of de data werkelijk mooitjes achtereen wordt geschreven (fysiek) op de platter als je defragmenteert. :?

Of wat gebeurt er nu eigenlijk tijdens defragmenteren ? (gedetaileerd bedoel ik... )Worden er OS->BIOS ; BIOS->HARDWARE-sturing ; HARDWARE-> fysiek "vertalingen" uitgevoerd, zodat tijdens defrag we ZEKER kunnen zijn dat data zo efficient mogelijk wordt weggeschreven ?

(bvb. programma is Norton Speeddisk dat schijf E defragmenteerd)

Gooi je ideeën maar los! :7

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
um met defragmenteren onder windows heeft alleen nut met kleine hd''s van oude pc''s.
met de huidige hd''s en pc''s merk ik er geen BAAL van dat defragmenteren....

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ofwel: puur voor je eigen gevoel

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen