Toon posts:

[BC3] D-schijf kwijt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen?
Ik heb twee harde schijven in m''n computer zitten die altijd prima hebben gewerkt. Ook nadat ik Win2k had geïnstalleerd. Nu ben ik alleen ineens m''n D-schijf kwijt. Explorer geeft ''m niet aan en ik heb er geen toegang toe. De betreffende Maxtor-schijf staat wel tussen m''n hardware. Als ik ''m verwijder en daarna zoek naar nieuwe hardware, wordt ie ook netjes gevonden en geïnstalleerd. Alleen nog steeds geen D-schijf in explorer :-(
Waar ligt dit aan en wat doe ik eraan?

Verwijderd

Partitioneren en formateren misschien?

Is je c-Schijf FAT32 of NTFS? Stond er wat op die schijf? Wordt hij tijdens de POST wel herkend? Kun je hem in DOS wel benaderen?

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

in je adminstrative tools. Computer management en dan disk management oid.
Daar kun je hem goed instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben naar de administrative tools gegaan en daar zie ik ''m inderdaad tussen staan. Alleen zie ik een heleboel partities die ik naar mijn weten nooit heb aangemaakt. Eentje van 16 gig en 4 van 7,97, waarvan eentje ''unallocated'' is (wat betekent dat?). Die laatste kan ik ook niet benaderen. De oorspronkelijke diskgrootte is 15,3 gig. Als ik eentje probeer te openen, zegt ie dat ie ''m wil formatteren. Dat wil ik niet, want er staat een heleboel belangrijke data op (tenminste, dat hoop ik...)! Wat nu??

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

probeer een demo;) versie partion magic te bemachtigen. Daarmee kun je partities vergroten en verplaatsen. Unallocated betekend dat er niks mee gedaan is.
Die verdwenen schijf moet je een letter geven misschien dat je hem dan nog kan lezen.

suc6

Verwijderd

Je MBR is naar de klote.
Ga naar DOS en type format d:/mbr of format d:/autofix.

Als je het goed wilt doen gebruik je even Fdisk, gooi alles weg en ga hem opnieuw indelen. Wel even de partities daarna formateren. Als je Kill_HDD of Destroy! gebruikt (op de Tulip site) gooit die in een keer alles weg. Wel goed opletten dat je de goede schijf neemt (je kunt kiezen uit schijf 0 en 1; D-schijf is dan dus 1).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp :)
Het probleem is nog niet opgelost, maar ik werk er nog aan...

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:29
Je hebt nog steeds niet verteld of het FAT is of NTFS.

In het eerste geval, boot in DOS modus en kijk of je data er nog staat, zo ja maak een backup.
In het tweede geval doe je hetzelfde maar download je eerst even ntfsDOS van www.sysinternals.com.
(Ondersteunt ook NTFS5 als ik het goed heb)
Pagina: 1