[BC3] RAID 0 controller

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-03 10:52
Ik heb net eens zitten zoeken met de search over RAID controllers...

Ik heb hier namelijk 2 Maxtor 15.3gb 7200rpm ATA100 HDs liggen en wou deze natuurlijk stripen!

Ik weet dat je ATA100 kaartjes kan modificeren tot RAID controllers, maar na er wat over gelezen te hebben lijkt me dat toch wat teveel soldeerwerk en risico (of er moet iemand nog een makkelijk te modificeren kaartje weten, dat zelfs ik met bijna geen electronica ervaring en geen materiaal kan modificeren)

daarna heb ik ff op pricewatch gekeken en de volgende 2 RAID kaarten heb ik daar gevonden (ik denk toch dat het RAID kaarten zijn):
Abit Hot Rod ATA100 RAID (107gld)
en de
Promise Fasttrack100 (243gld)

nu vraag ik mij toch wel af waar dat groot prijsverschil aan te wijten is... (CPU verbruik minder ofzo)

is die promise dan ook zijn geld waard?
of moet ik gewoon voor de abit gaan?

• Quibus
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 19:07
Die promise chips zitten ook op ieder moederboard dat tegenwoordig raid ondersteund. Ik zou lekker voor promise gaan ik heb er goede verhalen over gehoord

• Mastakilla
kan je zo''n omgebouwd promise ATA100 kaartje eigelijk ook bestellen in belgie of nederland zonder dat de verzendkosten het te duur maken, of de risicos te groot worden?

• Mastakilla
ik heb net nog wat verder zitten te zoeken en heb veel gebruikers gevonden die last hadden met de combinatie Abit Hot Rod 100 en maxtor HDs

is dit al opgelost? (via bios update ofzo)

anders valt die abit ook al weg...

verder heb ik nog iets over een highpoint gevonden, maar daar moet ik nog wat verder over zoeken (weet iemand hier wat over)

een review met RAID controllers zou ik trouwens ook fijn vinden (dan weet ik ook wat nu echt het snelverschil tussen de merken is)

en die promise is wel leuk maar eigelijk veel te duur voor mij...

daarom wou ik liever een ander alternatief...

ps: ik heb net ook nog iets gevonden over de promise supertrack 100
wat is dit dan eigelijk?

en wat is het verschil tussen de abit hot rod 100 en abit hot rod 100 pro?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb de "Abit Hot Rod ATA 66" en die werkt prima op raid 0, 1, 2, en 3 met 1 20Gb Sygate en 1 20Gb WD en 1 10Gb Sygate :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
P.S die is niet om geboud :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op woensdag 18 april 2001 18:11 schreef Quibus het volgende:
Die promise chips zitten ook op ieder moederboard dat tegenwoordig raid ondersteund. Ik zou lekker voor promise gaan ik heb er goede verhalen over gehoord
de abitjes hebben de highpoint die ook op de hotrod zit.....

Verwijderd

Ik heb de Abit HotRod 100 met 2x IBM 41.1 GB 5400rpm schijven... draait heerlijk!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
kan je op die hotrod 100 ook ata66 hd''s aansluiten? en op een hotrod 66 ata100 hd''s (die dan automatisch 66 worden uiteraard)

dit vraag ik me af omdat:

-als ik nou nog een ata66 hd + hotrod66 koop, zijn die goedkoper maar, ook, verouderder!

-als ik een ata100 koop, moet ik zoiezo 2hds kopen die 100 ondersteunen en me ata66 gewoon op het ide van mobo laten. kan dat eigenlijk wel? 3hd''s 2ata100 op een raid0 en 1hd ata66 op mobo? of draait dat niet zo super?

Verwijderd

ata100 disks op ata66 controller werkt op ata66

ata66 disks op ata100 controller werkt ook op ata66.

Computer kijkt dus gewoon naar langzaamste ding (controller, kabel, of disk).

Overigens zu je met je 2 harddisks vast niet over de snelheid van 66MB/s heengaan...
Dus ata66 is voldoende.

Verwijderd

als je linux of NT(of win2K)draait, kun je gewoon met je OS stripen....

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Software RAID is makkelijker met NT 4.0 als met W2K. W2K wil alleen striped volumes aanmaken op "dynamic" disks. Je bootdisk is altijd een "basic" disk. Dus zul je met W2K tenminste 3 schijven moeten hebben om striped volume aan te maken over 2 disks.

Met NT moet je alleen de bootgedeelte buiten de striped volume houden en kun je verder te kust en te keur striped volumes aanmaken. (Je hebt dan aan 2 HD''s voldoende)

En guess what, met linux kun je ook software RAID volumes aanmaken (o.a. striped) die heeft alleen een 8 MB (alleen de kernel met enkele config files) volume nodig om ervan te kunnen booten.

Waarschijnlijk wel weer effe voldoende info over software RAID.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Glottis
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb een onboard RAID met mijn Abit KT7A-RAID en bevalt prima, dat is dus met een Hot Rod type controller erop. Nu schijnt het wel zo te zijn dat de Promise iets beter zijn, niet alleen kwa hardware, maar ok kwa driver support. Alleen het is een vrij groot prijs verschil moet ik zeggen. Vooral als je na gaat dat je die Promise met was simpel soldeer werk omtovert tot een zogenaamde RAID kaart.

Niet vergeten dat IDE RAID niet "echte" RAID is. Het is niet veel beter dan software matige RAID. Pas met dure hardware (richting 1500 gulden ofzo) begin je te spreken over hardware RAID.

Zoals andere als zeiden, een RAID kaartje met ATA-66 controllers erop is ook al genoeg, omdat je toch niet boven die snelheid uitkomt met 2HD''s. PAs als je 4 HD''s erop zet, kan ATA-66 misschien de limiterende factor zijn. Maar ik denk dat er weinig verschil zit in de prijs... en dan zou ik wel ATA-100 willen.

• BC3 Victim
kheb 2 Seagates 40GB op RAID0 ATA100... draait relaxt........ check below for details........ het enigste probleem dat ik heb is als ik dus W98se installeer via me Hotrod en hij moet voor de eerste keer opnieuw opstarten dan blijft ie hangen en kan dus niet verder installeren (zegt dan "windows heeft configuratie bijgewerkt bla bla bla... dan is ie dood) :( .... maar heb nu gewoon op me moederbord een WD4,3 die alleen voor windows is }:O

• Apothor
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 14:06
Papillon kan ik wel met 2 schijven toe als ik HARDWARE raid onder 2000 gebruik?

Dus de situatie van software raid in Win2k waarbij men geen OS op de raid config kan installeren omdat ie perse dynamic disks wil gebruiken is uniek? Of zijn er nog andere situaties waarin je dynamic disks MOET gebruiken?

Wat zijn precies de voordelen van dynamic disks boven basic disks? O ja je kunt geloof ik bij een (NIET) raid dynamic disk situatie partities maken die gedeeltelijk op disk a EN b staan? Nog andere voordelen?

PS ik heb iets overeenkomstigs aan je gesteld in dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/164859/1.

Systeem Specs - ApoNet - DSTV Trinity

• BC3 Victim
Hey chupa ik weet echt niet WTF ze bedoelen met dynamic disk etc etc.. ik weet wel toen ik nog maar 1 HD op me Hotrod had (WD Caviar) en ik boot via me hotrod, dat toen ik windows erop wou zetten hing hij na de eerste herstart van setup.... als ik dan gewoon me HD op me moederbord zette en ik boot vanaf Moederbord IDE HD toen draaide setup gewoon verder vanaf waar hij op die hotrod hing!!!

nu heb ik gewoon dus 1 HD op me moederbord als windows drive en 2 andere op RAID0 op die hotrod... maar ik heb nog niet geprobeert om windows rechtstreeks te installeren op die 2 HD''s op RAID0 (ik wil windows apart houden op 1 schijf zodat ik andere programmas maximaal kan draaien via me RAID0, dus maximale bandbreedte op deze manier)

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Op vrijdag 20 april 2001 17:17 schreef Chupa Chup het volgende:
Papillon kan ik wel met 2 schijven toe als ik HARDWARE raid onder 2000 gebruik?
Yep dan kun je wel toe, dan is het een driver kwestie, met software RAID kun je niet met 2 schijven toe !!
Dus de situatie van software raid in Win2k waarbij men geen OS op de raid config kan installeren omdat ie perse dynamic disks wil gebruiken is uniek? Of zijn er nog andere situaties waarin je dynamic disks MOET gebruiken?
Dit geldt voor SOFTWARE RAID, niet hardware RAID !!!!
Wat zijn precies de voordelen van dynamic disks boven basic disks? O ja je kunt geloof ik bij een (NIET) raid dynamic disk situatie partities maken die gedeeltelijk op disk a EN b staan? Nog andere voordelen?

PS ik heb iets overeenkomstigs aan je gesteld in dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/164859/1.
Net NT is dan het voordeel dat je die disks ook weer weg kunt halen, dan start NT nog gewoon op, echter is alleen de inhoud van die schijf verdwenen, en als die schijf meedeed aan een RAID set, dan is de gehele inhoud van die RAID volume verdwenen. (behalve voor RAID 4/5)

LET OP mensen, ik zie dat veel mensen SOFTWARE en HARDWARE RAID door elkaar halen, misschien ben ik schuldig aan het veroorzaken van deze verwarring. Maar HARDWARE RAID is met zo''n RAID controller en SOFTWARE RAID is met gewone controllers en meerdere schijven een RAID controller emuleren(met software dus)..

Hopelijk wordt het zo duidelijk voor enkelen !

Verwijderd

O god god god.... als je win2k op een controler installeert moet je ook op F6 drukken om je controler te installeren! dus gewoon ff op F6 drukken, hotrod disk erin en whoila!!

Mzzls ShaDoW

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-05 23:39
idd

raid of niet. HEt is altijd wat knutselen als je boot vanaf schijven die op een extra controller hangen. Gewoon ff je os erop attent maken dat het daar te doen is.

• Apothor
Ok dan moet ik alleen nog effe weten hoe sterk de data transfer en de acces time verveelvoudigen als een hd in een raid 0 setup wordt gegooid. In ieder geval al bedankt voor de info van denet Papillon (ik heb het boek nooit gelezen maar de film is goed, alleen een beetje langdradig)

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Daar heb ik het in een sndere thread wel over gehad.

De gemiddelde sequentiele transfer (constante flow) is iets minder dan de gemiddelde seq. transfer van de twee schijven opgeteld, en de access time liggen op dezelfde niveau bij identieke schijven. Met verschillende schijven ligt de accesstimes meestal net iets boven de traagste.

Er zijn genoeg situaties denkbaar waarbij deze (vooral seq. transfer) niet worden gehaald. Bv. 2 schijven op 1 IDE kanaal.
Of als de seq. transfer opgeteld meer is dan de EIDE bus aankan. Meestal trekt de IDE bus wel redelijk tot ca 75% van de max snelheid, daarna is de winst marginaal. Met SCSI ligt dat ietsje anders, daar kom je tot ca. 90 a 95% van de bussnelheid.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik heb niets dan gezeik gehad met de Abit Hotrod66. Welke drivers of BIOS''sen ik ook gebruikte, bij grote files crashte hij onvermijdelijk en DVD of CD-RW drives werden enorm traag erop (rond de 1 speed).

Professioneel Hyves-weigeraar

• Apothor
Ok dan kopen we een Quantum Atlas 10kII waar we dan alle OS''en progs en games op installeren (lekker rap, door de lage acces time en goed voor het af en toe scsi burnen). En dan gebruiken we mijn 2 Maxtor Dmax PLus 6800 in een raid 0 opstelling voor fimpjes en Mp3 sharing (en natuurlijk allebei op een apart ide kanaal, alleen jammer dat me ide cd-rom toch als slave op een vanbeide kanalen moet) Misschien dan toch een ide raid controller kopen?

Klinkt als een goed idee dit?

Pagina: 1