Toon posts:

[BC3] HDD ingepakt met schuimrubber - Te heet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig mijn computer zo stil mogelijk te krijgen. De processorkoeler draait al op 5 Volt. Wordt maximaal 40 graden. En maakt absoluut geen herrie. De grote koeler in de Enermax PSU uitgezet. SCSI CD-Writer uit, als ik niet brand... Lawaaierige oude quantum schijf eruit. Slot cooler eruit...

En als laatste heb ik nu dus een IBM 18 GB ingepakt met 8 mm dik schuimrubber. Ik heb er het omheen gewikkelt en de achterkant dichtgemaakt. Alles vastgemaakt met plakband. Alleen de voorkant is open, voor aansluitkabels. Tot nu toe wordt de schijf handwarm als ik em aanraak.

Ik vraag me alleen af hoe lang de schijf nu mee gaat... Gaat ie net zo lang mee als normaal, of kan ik hem volgende week dood verklaren??

Verwijderd

Als ie nu handwarm word... dan heb je toch geen probleem?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Handwarm is niet te warm, maar als het een 7200 RPM schijf is zou ik er wel mee uitkijken.

In mijn ervaring is de meeste herrie afkomstig van een HD niet het ''rechstreekse'' geluid maar eerder resonanties in de kast. Je kunt dit heel eenvoudig testen door even je HD los te schroeven en gewoon op de bodem van de kast te leggen met een klein stukje schuimrubber ertussen.

Ik heb de binnenkant van mijn kast bekleed met hetzelfde materiaal wat ook in luidsprekers gebruikt wordt (platte plaatjes schuimrubber) en daar mijn HD met dubbelzijdig plakband op vast gezet (op de bodem van de kast). Nu hoor ik alleen de airflow van de in/out fans nog, de HD niet meer..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ga ''m eens benchmarken voordat je hem inpakt en nadat je ''m inpakt. In beide gevallen moet je ''m wel een uurtje laten opwarmen.

Als ie langzamer wordt dan weet je dat ''t fout zit :D

Zet ook S.M.A.R.T. aan.

En als het nog niet stil genoeg is: koop een solite-state HDD van Sandisk >:)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb em inmiddels al weer uitgepakt...

De computer liep vast tijdens het installeren van need for speed 3. Keer op keer... Nadat ie afgekoeld was, heb ik em er weer ingezet. Met zo''n 5 1/4 inch frame inbouw setje. Met alleen tussen het contact van frame en hdd een dikke laag schuimrubber.

Nu werkt het weer prima. Ik ben blij dat de schade niet permanent is..!! :)

Verwijderd

Dat ding is dan gewoon echt te heet geworden.

M''n IBM, die toch niet echt heet schijnen te worden, is ook f&ckining heet als ik defrag of zo. En da''s zonder vage schuimrubber.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip hezik!

Ik had nog wat van dat spul liggen, waarmee muziekkamers worden bekleed. Dat heb ik dus ook onder in de kast gelegd, en daarboven de hdd. Ik hoor de computer dus nu echt helemaal niet meer!!! :P. Alleen als er harddisk activiteit is, dan hoor ik heel zachtjes wat geratel. Terwijl het eerst een zware pokkeherrie was, met die IBM. In rust is ie best stil, maar bij activiteit resoneert de hele boel mee...

Thanx!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Lawaai bestrijden door te verpakken in schuimrubber is volgens mij niet zo slim. Ik heb zelf een 7200 rpm ongekoeld
(enkel koeling door cheap kastfannetje) en ik verwissel deze wel eens om wat grote files bij een vriend over te zetten, en als die flink gedraaid heeft kan ik hem net vasthouden zeg maar....

Als je iets warms inpakt en het schuim zou koelen dmv fans heeft dit trouwens ook nauwelijks effect op de temp. van de hdd. Als je namelijk kijkt naar de isolatiewaarde van dergelijke schuimsoorten (heel hoog) is het heel verstandig dat je het er weer af hebt getrokken....

Je kan dan beter de binnenkant van je kast met noppenrubber bekleden en alle naden voorzien van strippen, de airflow blijft dan ook goed en het geluid blijft binnen de kast

(bizar verhaal trouwens er had wel brand:7 uit kunnen breken)

Verwijderd

Op dinsdag 17 april 2001 18:40 schreef Felysium het volgende:
bedankt voor de tip hezik!

Ik had nog wat van dat spul liggen, waarmee muziekkamers worden bekleed. Dat heb ik dus ook onder in de kast gelegd, en daarboven de hdd. Ik hoor de computer dus nu echt helemaal niet meer!!! :P. Alleen als er harddisk activiteit is, dan hoor ik heel zachtjes wat geratel. Terwijl het eerst een zware pokkeherrie was, met die IBM. In rust is ie best stil, maar bij activiteit resoneert de hele boel mee...

Thanx!
Moet je nog ff accoustic management aanzetten, dan hoor je dat geratel ook niet meer... De IBM feature tool waarmee je dat kunt doen is te vinden op http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm

Wordt je hd wel iets langzamer van, maar superstil!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:59
Ik heb 2 maxtors 7200rpm de vernieling in geholpen doordat ik mid-zomer geen harddisk cooler erop gemonteerd had! :(

Verwijderd

Ik heb een IBM 9lzx u2w en deze heeft een kan een werktempratuut krijgen van zo`n 80 graden ! daar kan je flink je fikken aan branden heheh >:) dus handwarm lijkt me niet zo`n probleem ......... :)
Pagina: 1