[BC3] Me "stone-age" mobo ziet me 30GB HD als een 8,7GB.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik wil dus van me ma''s oude pc een servertje bouwen:

Specificatie:
Intel Pentium 133MHZ
32 MB Ram
30,7GB Maxtor DiamondMAX VL 40 5400 RPM
Moederboard onbekend -> Intel Chipset (kan nergens et merk vinden.... :( )

Alles werkt goed, maar zodra ik me 30,7GB HD erin stop en aansluit en wil instellen in de bios, zegt ie dat et een 8,7 GB HD is.... :?

Me pa had et erover dat oude moederboarden maar een bepaalde grote HD''s aankonden, maar dat hier programa''s of utilities voor waren om dit te fixen..

Maar heb nog niets kunnen vinden...

Of moet ik een nieuwe bios downloaden, maar jah, ik zou niet weten welke...

Wie kan me helpen... :(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

simpele oplossing doe er een promise kaart in, zijn niet zo duur.

Anders helpt het misschien om een nieuwe bios te flashen van je moederboard, als je kunt achterhalen wat voor board het is en als er een bios update beschikbaar is die zorgt voor ondersteunig van grote schijven.

Verwijderd

http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/software/maxblast/default.htm

de maxtor utilities die ervoor zorgen dat je disk gewoon op je huidige mobo werkt :)

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
...dit is het 1e wat ik tegenkwam op altavista

http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm

mischien heb je er wat aan

• BC3 Victim
Als je ''m aanzet dan verschijnt er onder in het beeld een rij cijfers/nummers.. als je die even hier post dan zoek ik wel even voor je op welk moederbord dat is. Je kunt ook proberen even op het laatste slot op dat moederbord te kijken, meestal staat daar wel iets van een typeaanduiding..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Zoek alle teksten op het moederbord en de reeks tekens die je in het bios tijdens het booten aan de onderkant vind (vb. 61-0488-000715-071595-M715-1440L000-H) en geef me die teksten en tekens.

Flash de bios, die biossen haal je bij de mobo fabrikant neer.

http://maxtor.com/SoftwareDownload/main/MAXBLAST.EXE
is zo''n mobo aanpas prog voor maxtor. Laat je pc booten in dos, maak met die prog in dos een floppy (in windoos is het vreselijk, je verneukte floppies.). Boot met die floppy

486 hebben een 512MB hard disk limiet.
vroege Pentium''s hebben een 2.1GB limiet.
late pentium''s en pII en vroege PIII hebben een 8.4GB limiet.
late PIII en andere mobo hebben 40BG limiet
RAID en ATA100 kaartjes hebben 125GB limiet.

Als niets helpt steek er een ABIT HOT ROD of een promise in.

• BC3 Victim
Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik heb een tijdje zonder internet gezeten :(

Okee, dit zijn de gegevens die verschijnen bij het opstarten van de pc:
energie EPA POLLUTION PREVENTER

Award Modular BIOS v4,51pg, An Energy Star Ally
Copyright (C) 1984-96, Award Software, Inc.

06/13/1996

PENTIUM-S CPU at 133Mhz
Memory test : 32768 OK
Award Plug and Play BIOS Extension v1.0A
Copyright (C) 1996, Award Software, Inc.

Press Del to enter SETUP ( :? )
06/13/96-i430HX-2A59FC39C-00
Ik heb ook MAXBLAST PLUS geprobeerd en die EZ-BIOS geinstalleerd, maar me bios blijft me HD zien als een 8,6 GB HD, terwijl ie 30,7 GB is... :'(

It says the following things when I enter the EZ-BIOS control:
MAXTOR 33073H3

Your ROM BIOS is not set up correctly to handle this drive.
To properly access this drive your BIOS must report to DOS that this drive has:

3735 Cylinders 255 Heads 63 Sectors

Your BIOS is currently reporting to DOS that this drive has:

1023 Cylinders 255 Heads 63 Sectors
Als ik bij me HD gegevens kijk bij MAXBLAST PLUS krijg ik hetvolgend te zien:

59556 Cylinders 16 Heads 63 Sectors 30738 MB (ZO HOORT IE!!! |:( )

Dus ik snap et ff niet meer.......

Ook al installeer ik die EZ-Bios, hij blijft em zien als een 8,7....

Ik snap et echt ff niet meer... :?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

http://www.ping.be/bios/numbers.shtml
Kun je kijken wat voor moederbord je hebt.

de betaler vervuilt

• BC3 Victim
Op maandag 16 april 2001 18:15 schreef GA!S het volgende:
http://www.ping.be/bios/numbers.shtml
Kun je kijken wat voor moederbord je hebt.
Krijg een 404 Object Not Found .....

en www.ping.be wordt doorverwezen naar http://www.planetinternet.be/selectlang.html

:?

• BC3 Victim
Op maandag 16 april 2001 18:18 schreef Osdorp-Dude het volgende:

[..]

Krijg een 404 Object Not Found .....

en www.ping.be wordt doorverwezen naar http://www.planetinternet.be/selectlang.html

:?
K link werkt weer maar snap de pagina niet helemaal...

Wat moet ik doen???

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

lezen

de betaler vervuilt

Verwijderd

dan toch maar een Promise PCI IDE-controller erin hangen, zijn ca fl 100,-

• BC3 Victim
Op maandag 16 april 2001 18:21 schreef GA!S het volgende:
lezen
Gelezen, en kom op deze gegevens uit....

06/13/96-i430HX-2A59FC39C-00

2A59F / C3 9C-00

2A59F => Intel Triton II HX chipset (also kwown 430 HX PCIset) (Socket 7 based m/b)
C3 => Chaintech

Kan dit kloppen???

Verwijderd

ja he... :Z

• BC3 Victim
Op maandag 16 april 2001 18:30 schreef RenevdVeen het volgende:

ja he... :Z
Maar volgens MAXTOR kan dit verbroken worden... Maar et wil niet lukken... |:(

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-04 13:50
Bios: Intel Triton II HX chipset (also kwown 430 HX PCIset) (Socket 7 based m/b) (2A59F)
Mobo fabrikant: Chaintech
Type: onbekend

Edit: beetje laat zie ik. Je kan nu bij chaintech gaan kijken aan de hand van deze gegevens naar een update voor je bios. Moet je alleen het type nog ff zoeken want chaintech heeft 3 a 4 van dat soort mobo. Type staat bijna altijd op het mobo gedrukt.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• BC3 Victim
K heb em eindelijk gevonden door simpelweg plaatjes te bekijken :)

dit is em dan:

5IFM(0)

Chipset: Intel 430HX
CPU type: Socket 7
Form Factor: AT
Expansion slots: 4x PCI, 4x ISA
Memory Slots: 4x SIMM

Afbeeldingslocatie: http://www.chaintech.com.tw/PRODUCTI/Prodpix/5ifm0.jpg

Heb de nieuwste bios gevonden, eindelijk... :P

Dus ga em nu ff flashen en post zo wel het resultaat, nog bedankt allemaal!!!

Peace Out!!

• BC3 Victim
ROFLMAO: De handleiding komt ook uit het stenen tijdperk... ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.chaintech.com.tw/Manuals/GIFS/5ifm0.GIF

Flashen lukt niet echt, blijft steeds vastzitten als ik het " /? " teken erachter zet om info aan te vragen... |:(

Ik gebruik trouwens flash753 en flash533 die op de site van chaintech stonden... maar snap er niet echt veel van... ;(

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zit er geen jumper op die voorkomt dat je de BIOS zomaar kan flashen. Bij sommige bordjes moet je die eerst omzetten voordat je kan flashen.
En als het trouwens een award BIOS is kun je vaak ook awdflash gebruiken. Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen readme o.i.d. bij de BIOS zat.

de betaler vervuilt

• BC3 Victim
Flashen lukt niet echt,
Ik gebruik trouwens flash753 en flash533 die op de site van chaintech stonden... maar snap er niet echt veel van... ;(
Ergens staan exacte stap voor stap instucties. Die moet je gewoon domweg opvolgen. Ze staan:
1) In een readme die bij de flash zit.
2) In een readme die op de Chaintech site staat of afzonderlijk is te downloaden.
3) In de handleiding van het moederbord.

...En anders mail je techsupport van Chaintech toch >:) ...

En niet schrikken hoor ;) : Vaak moet je na het flashen een jumpertje tijdelijk op een paar pinnetjes steken om de BIOS toegankelijk te maken. Maar een paperclip ertegenaan werkt ook prima! Computers kunnen soms heel basic zijn....

Succes!

NB: En voor iedereen die er aan denkt: Nooit die smerige BIOS-translators van Maxtor, WD, etc. gebruiken. Mijn schijf met zo''n prog erop heeft ooit de NT4-installatie van een vriend van me zoiets naars aangedaan...: bootsector overschreven :(

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Als ik bij me HD gegevens kijk bij MAXBLAST PLUS krijg ik hetvolgend te zien:
59556 Cylinders 16 Heads 63 Sectors 30738 MB (ZO HOORT IE!!! )
Wat is het probleem dan ? Dan doet ie het toch goed ? De lol van dat Maxblast is juist dat ie buiten de bios om gaat. Je hebt helemaal geen upgrade nodig. Wat de bios aangeeft doet er niet toe !!!

• BC3 Victim
De lol van dat Maxblast is juist dat ie buiten de bios om gaat.
Lol? Ik zou het er af gooien... gewoon die bios updaten. Dat beviel mij in ieder geval beter dan zo''n bios-translator. Even je schijf in een ander systeem zetten is er namelijk zo niet bij!.... die moet ook zelfde bios-translator hebben geinstalleerd.
Maar goed, moet je zelf weten!

Pagina: 1