Toon posts:

[BC3] cdrom en hd op 1 ide kabel echt langzamer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu al zo vaak gelezen dat je hd hier veel langzamer door wordt, maar is dat wel waar? Ik heb hier een Aopen 40x en een IBM DTLA307045 aan 1 kabel hangen met de hd als master en ze staan beide op UDMA ingesteld. Ik dacht bij het inbouwen van het hele zootje dat ik liever een ide kabel minder gebruikte (vanwege de luchtstroom die geblokkeerd wordt voor die 7200 toeren hd) ten koste van wat snelheid. Maar ik heb es de cd-rom van de kabel afgehaald en de hd is dan met hd-tach net zo snel als dat de cd-rom wel als slave op de kabel zit.

Misschien dat het wel wat uitmaakt als de hd en de cd tegelijkertijd in gebruik zijn, maar dat is een beetje moeilijk te meten omdat het processorgebruik dan al omhoog gaat door het lezen van de cd-rom. Als de hd dan wat langzamer gaat valt het niet te zeggen of dat door de IDE kabel komt of door het hogere processorgebruik...

Maar ook bij het installeren van windows bijvoorbeeld heb ik niet het idee dat de boel ook maar iets langzamer is... het is in elk geval te verwaarlozen...

Verwijderd

Wat voor mainboard heb je? als je ze bij elkaar op een udma33 controller heb zitten dan is de max. snelheid die van het traagste apparaat, als de cdrom speler ook udma33 ondersteund dat draait alles op udma33 en zie je dus geen verschil. Maar vervang je cdrom speler eens met een 4x speed ofzo, dan wordt je HD ook baggertraag als ie op dezelfde connectie zit.

Verwijderd

Topicstarter
Een oudje: een ASUS P5a... maar hij heeft wel een udma33 controller, dus dat zit wel goed.

En het maakt verder opzich niet uit dat er per seconde meer data over dat kabeltje moet als de hd en cd tegelijk worden gelezen? Is er niet een soort van maximale bandbreedte die de snelheid dan beperkt?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 22:29

Gerco

Professional Newbie

Nou ja... in principe is het idd met een ''moderne'' cd-speler (>16x) geen probleem. Die ondersteunen allemaal udma/33 en dan merk je met een udma/33 hd dus geen vershil...

Maar als je een PIO2 cd-speler (of iets anders) hebt merk je het wel hoor. Gooi maar eens een zipdrive of ls120 op je hd-kabel (beide pio3). Dan ga je gelijk huilen.

Gerco.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
In principe is de master de baas en bepaalt ook welk taaltje er gesproken gaat worden (PIO/DMA etc). Echter, een ''hoger taaltje'' dan de slave kan nooit, omdat de slave het dan niet kan volgen. Dit is reden 1 waarom het vaak niet verstandig is een CD en een HD op dezelfde IDE te zetten.

Reden 2 is dat als je gaat copieeren van CD naar HD (of andersom in het geval van een writer) die twee elkaar als het ware ''dwars'' zitten, oftewel de een moet de hele tijd wachten op de ander..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik wou toch es zekerheid hebben. Dus ik heb het zelf maar eens getest...

Testsysteem:
ASUS P5a
AMD K6-2 450 @ 500
160 MB 100 Mhz
Aopen 40x
IBM DTLA307045 (7200 toeren, 45 gig)
Alles draaiend onder Windows 98SE

Testopstelling 1: hd als master en cd-rom speler als slave op dezelfde IDE kabel, beide in UDMA33 werkend.

Testopstelling 2: hd als master op het primary IDE slot en cd-rom speler als master op secundary IDE slot, allebei in UDMA33.

Test: kopieren van data van een cd naar de hd.
1e test: 288 mb verdeeld over 16 bestanden.
2e test: 201 mb verdeeld over 27 mappen en 2947 bestanden.
Bij alle tests heb ik de cd-rom speler eerst op volle toeren laten komen voordat ik begon met kopieren.

Resultaten:
Testopstelling 1, test 1: 56.46 seconde
Testopstelling 2, test 1: 56.39 seconde
Testopstelling 1, test 2: 128.94 seconde
Testopstelling 2, test 2: 128.90 seconde

Volges mij heb ik nu niets over het hoofd gezien, en maakt het dus echt gewoon nix uit...

Verwijderd

;) goh,
ik had je het getest kunnen besparen..
(Jajaja, moet je maar net geloven wat ik zeg :D )

In het algemeen bij een systeem dat goed met UDMA op alle IDE poorten tegelijk (dus met drie of vier IDE devices tegelijk) kan werken, en ook nog eens van verschillende merken door elkaar, zoals WD harde schif met Aopen CDrom, Maxtor HD met Pioneer DVD oid, zoals de P5A (Veel mee gewerkt):

Daar maakt het geen bal uit. Het beste is een HD op UDMA te zetten, en de CD op PIO mode, gaat beter als UDMA problemen geeft (bv aopen 40x wil niet goed op UDMA..)
(Via MVP3 gaat minder, VIAKT/KX133 gaat goed, INTEL eigenlijk altijd goed)

De snelheid van de master wordt eigenlijk niet beinvloed door de Slave.

Er is wel een uitzondering. Als je een UDMA 66/100 HD hebt en een CDrom die alleen PIO mode of UDMA33 met moeite, aankan, moet je met een gewone 40 polige kabel werken, dan gaat alles terug naar UDMA33. Je moet dan eventueel de HD terug zetten op UDMA33 met een programma . Mijn WD Expert 18GB heeft dat b.v. (Die Maxtor weigert b.v. gewoon met die Aopen samen te werken..)

Als je namelijk UDMA66/100 gebruikt, mag dat alleen met een geschikte kabel en alle devices op de kabel moeten compatible daarmee zijn.

Wat wel natuurlijk trager gaat, is als twee IDE apparaten op dezelfde kabel zitten, en je gaat van de één naar de ander kopieren. Ze allebei op een andere kabel zetten gaat dan twee keer zo snel. Maar ja, als je twee HD''s en een DVD en een brander hebt.. kan het niet altijd.

(Of je moet als ik een KT7-RAID en SCSI erbij hebben..)

:Y)

Verwijderd

Op zondag 15 april 2001 15:46 schreef Hooi het volgende:
Als je namelijk UDMA66/100 gebruikt, mag dat alleen met een geschikte kabel en alle devices op de kabel moeten compatible daarmee zijn.
Dus als je een HD die UDMA33 (maar niet 66) en een HD die UDMA66 support op een UDMA100 controller zet werken ze allebei als UDMA33?
Wat wel natuurlijk trager gaat, is als twee IDE apparaten op dezelfde kabel zitten, en je gaat van de één naar de ander kopieren. Ze allebei op een andere kabel zetten gaat dan twee keer zo snel. Maar ja, als je twee HD''s en een DVD en een brander hebt.. kan het niet altijd.

(Of je moet als ik een KT7-RAID en SCSI erbij hebben..)

:Y)
Wat zou dan de beste config zijn met 2 HDs (1 UDMA33, 1 UDMA66), 1 CD-RW (UDMA33) en een DVD-ROM (UDMA33). Dit alles heeft 1 UDMA100 en 1 UDMA33 controller tot hun beschikking.

Verwijderd

Topicstarter
Wat wel natuurlijk trager gaat, is als twee IDE apparaten op dezelfde kabel zitten, en je gaat van de één naar de ander kopieren. Ze allebei op een andere kabel zetten gaat dan twee keer zo snel.
Is dat nu niet precies wat ik heb getest :?
En bij mij maakt het dus echt nix uit...

Verwijderd

PsyFlux, we waren het eens ja ;) Ik was al aan het tikken en werd onderbroken (vriendinnen heh.. :o )

t''Is ook geen flame of commentaar op wat je vetrelt. Hopelijk een aanvulling er op
:)

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:11

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

bv aopen 40x wil niet goed op UDMA..
Wat doet ie dan niet goed?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 15 april 2001 15:55 schreef edwinv het volgende:

[..]

Dus als je een HD die UDMA33 (maar niet 66) en een HD die UDMA66 support op een UDMA100 controller zet werken ze allebei als UDMA33?
Zo begrijp ik et wel ja...
Wat zou dan de beste config zijn met 2 HDs (1 UDMA33, 1 UDMA66), 1 CD-RW (UDMA33) en een DVD-ROM (UDMA33). Dit alles heeft 1 UDMA100 en 1 UDMA33 controller tot hun beschikking.
Maakt volgens mij nix uit... Waarmee je die UDMA 66 hd ook combineert, hij zal altijd worden afgeremd tot UDMA33, op welke controller je hem ook zet...
Ik zou denk ik de hd''s op de UDMA100 controller zetten en de cd-rw en DVD op de 2e controller. Maar daar heb ik niet echt een reden voor, ik vind het gewoon de meest logische indeling...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 15 april 2001 16:02 schreef Hooi het volgende:
PsyFlux, we waren het eens ja ;) Ik was al aan het tikken en werd onderbroken (vriendinnen heh.. :o )

t''Is ook geen flame of commentaar op wat je vetrelt. Hopelijk een aanvulling er op
Hehe, nee natuurlijk. Ik begrijp et al >:)

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-05 10:20

[..]

[..]
Klopt ;)

Controller 1 - master: de udma66-schijf
Controller 1 - slave: de udma33-schijf
Controller 2 - master: de DVD-ROM
Controller 2 - slave: de CD-RW

edit:

Shit, PsyFlux was me voor... ;)
Ik bedoel hetzelfde >:)

Verwijderd

Op zondag 15 april 2001 16:03 schreef PsyFlux het volgende:
[..]
Maakt volgens mij nix uit... Waarmee je die UDMA 66 hd ook combineert, hij zal altijd worden afgeremd tot UDMA33, op welke controller je hem ook zet...
Ik zou denk ik de hd''s op de UDMA100 controller zetten en de cd-rw en DVD op de 2e controller. Maar daar heb ik niet echt een reden voor, ik vind het gewoon de meest logische indeling...
Mjah, dat is ook hoe ik het nu heb zitten, met dezelfde motivering :) Ik vraag me alleen af of ik op deze manier geen buffer underruns krijg bij on-the-fly bakken van cd''s. Dat heb ik nog niet geprobeerd, heb het mobo (Chaintech CT-7AJA) nog maar net. (Als echte tweaker natuurlijk al wel overclocked :))

Verwijderd

[..]

[..]
Dat is nu juist het probleem. Watt je zegt klopt, maar het gaat niet altijd automatisch. Als eerste moet je dan een ''normale'' 40 aderige kabel gebruiken.

Sterker nog, soms gaat het helemaal niet en krijg je het niet fatsoenlijk aan de praat. Zelfde merk HD wil stukken helpen.
Uhh flip.. bedoel je twee connectors voor een primaire en een secundaire ATA100,
en hetzelfde voor UDMA33 ??

Mhh welke is HD0, de UDMA33 of de ATA100.
Het klinkt als een UDMA33 mobo met b.v. een Promise controller er bij.
(mhh kan je dan waarschijnlijk niet booten van die promise..?)

dan is dus ide0 en 1 udma33
ide 2 en 3 zijn ata100.
Correct ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 15 april 2001 16:11 schreef schumacher het volgende:

edit:

yep, maar jij hebt het nog ff duidelijker weergegeven en ook erbij verteld wat als master en wat als slave (waar ik het trouwes helemaal mee eens ben).
Op zondag 15 april 2001 16:15 schreef Hooi het volgende:

ide 2 en 3 zijn ata100.
Correct ?
Zo begreep ik het in elk geval wel...
Op zondag 15 april 2001 16:11 schreef edwinv het volgende:

[..]

Mjah, dat is ook hoe ik het nu heb zitten, met dezelfde motivering :) Ik vraag me alleen af of ik op deze manier geen buffer underruns krijg bij on-the-fly bakken van cd''s.
denk dat het prima kan. (zie mijn test, de doorvoersnelheid van UDMA33 is ook in jouw geval vast wel genoeg)
Op zondag 15 april 2001 16:19 schreef Neman het volgende:

[..]

Hij doet het bij mij prima. Maar ik denk dat hooi bedoelde: stel dattie UDMA niet goed aankan....

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:11

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Ikzelf hou altijd aan dat de nieuwste drive master moet worden...
Meer gevoel dan echt een reden dus. Volgens mij boeit het ook niet.

Verwijderd

Op zondag 15 april 2001 16:11 schreef schumacher het volgende:
[..]

edit:

Ja, maar je zegt wel 2 specifieke dingen: de udma66 hd en de dvd-rom als masters, heeft dat nog een reden?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 15 april 2001 16:21 schreef edwinv het volgende:

[..]

Ja, maar je zegt wel 2 specifieke dingen: de udma66 hd en de dvd-rom als masters, heeft dat nog een reden?
Ikzelf hou altijd aan dat de nieuwste drive master moet worden...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 15 april 2001 16:24 schreef Neman het volgende:

[..]

Meer gevoel dan echt een reden dus. Volgens mij boeit het ook niet.
Toch wel meer een reden eigenlijk. Ik neem aan dat de nieuwste controller de nieuwste technieken bezit, dus laat die maar de taak van de oude controller overnemen. Het kan er alleen maar beter op worden lijkt mij.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-05 10:20
Op zondag 15 april 2001 16:21 schreef edwinv het volgende:

[..]

Ja/Nee, zie voor de reden de reacties van PsyFlux hierboven

Verwijderd

Op zondag 15 april 2001 16:15 schreef Hooi het volgende:
[..]
Uhh flip.. bedoel je twee connectors voor een primaire en een secundaire ATA100,
en hetzelfde voor UDMA33 ??

Mhh welke is HD0, de UDMA33 of de ATA100.

ide 2 en 3 zijn ata100.
Correct ?
1 mobo, 2 connectors van 1 controller, de enige die er is: primary (ide0&1) support udma t/m 100, secondary (ide2&3) alleen 33. De primary is dus hdd-0.

Verwijderd

OK, iedereen enorm bedankt, ook voor de snelle reactie. Ik weet nu (eindelijk) hoe het zit, ik liep hier al een tijdje over te twijfelen.
Thx!

• TheNose
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-01 21:12

(bv aopen 40x wil niet goed op UDMA..)
Hier heb ik dus ook last van. Mijn Aopen 40x is niet op UDMA te krijgen, terwijl als ik hem omwissel met de Aopen 32x, hij onmiddelijk in de UDMA mode schiet. Ik weet zeker, dat de instellingen goed staan. Is er misschien iets te doen aan dit probleem d.m.v. een bios-flash of zo?

"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." -- Benjamin Franklin

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 15 april 2001 16:43 schreef schumacher het volgende:

[..]

Ja/Nee, zie voor de reden de reacties van PsyFlux hierboven
Op zondag 15 april 2001 17:31 schreef TheNose het volgende:

[..]

Hier heb ik dus ook last van. Mijn Aopen 40x is niet op UDMA te krijgen, terwijl als ik hem omwissel met de Aopen 32x, hij onmiddelijk in de UDMA mode schiet. Ik weet zeker, dat de instellingen goed staan. Is er misschien iets te doen aan dit probleem d.m.v. een bios-flash of zo?
Heb je de jumperinstelling op de cd-rom drive wel goed staan? Als je de drive van achteren bekijkt zie je helemaal links een groepje van 6 pinnetjes staan met waarschijnlijk nog een jumpertje der overheen. Pruts dat jumpertje deraf, en... je hebt opeens UDMA!!!
(belachelijk dattie daar standaard niet op staat).

• TheNose
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-01 21:12
Op zondag 15 april 2001 18:04 schreef PsyFlux het volgende:
(belachelijk dattie daar standaard niet op staat).
Ik ging er dus ook niet vanuit, dat ze hem standaard op de pio mode 4 zouden zetten. ;) Ach hij doet het nu i.i.v. :)

TNX PsyFlux!
(een jumpertje er standaard bij plaatsen om het lager te laten lopen... Hoe verzinnen ze het:?)

"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." -- Benjamin Franklin

Verwijderd

Op zondag 15 april 2001 16:19 schreef Neman het volgende:

[..]

Hij werkt niet goed, geeft problemen. En Windows zet ook het dma vinkje weer uit.
In zn eentje op de kabel valt het nog mee, maar samen met een ander device niet.

En ik zou de 2 harde schijven niet op dezelfde kabel doen. Wleke de Cd/dvd krijgt en welke de brander, ligt er aan wat het best werkt, het best elkaar verdraagt. En vaak is het beter de brander op PIO mode en geen DMA te zetten.
Pagina: 1