[BC3] Hoe kan ik controleren of een hd bijna crasht?

Pagina: 1
Acties:

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 01:40
Bij IBM.com kun je ook EZ-smart downloaden. Handig voor als je bios geen S.m.a.r.t. ondersteund.

_██_
(ಠ_ృ)

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

De hd van m''n vader begint plotseling vreemd te doen, hij wil geen files meer opslaan en sisoft sandra kan een van de twee partities niet meer benchen
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~baur/GoT/sandrahd.jpg

[edit]
Drukte per ongeluk op versturen ipv bekijken |:(
Scandisk zegt dat er met de HD niets aan de hand is, maar toch klopt er iets niet. Ook al omdat de HD af en toe de neiging heeft spontaan down te spinnen en dan weer up te spinnen tijdens een schrijfbewerking.
Nu is mijn vraag aan jullie; Hoe zou ik kunnen testen of de HD daadwerkelijk aan het crashen is?

The need for speed drives me

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Het klinkt misschien erg simpel, maar zitten de IDE en voedingskabels wel echt goed aangesloten? Geen half losse verbindingen? Probeer de harddisk eens op een andere voedingplug aan te sluiten, en anders op een ander IDE kanaal. Of in een andere computer?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Dat ziet er niet best uit.

Als je nog garantie hebt en er staan geen belangrijke gegevens op moet je hem gewoon een tikje geven met een hamer terwijl hij draait, dan weet je zeker dat hij niet meer doet :)

Alle proemn in n drek

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Controleer of je S.M.A.R.T. aan kunt zetten voor je harddisks in de BIOS.
Dat is een ingebouwd controlemechanisme wat alarm begint te slaan als je gegevens gevaar gaan lopen. Controleer je voedingsstekkers, en ook je signaalkabels.
Probeer ook de master/slave-jumper eens los te halen en weer goed op te schuiven, als die slecht contact maakt gaat je harddisk zich ook bijzonder vreemd gedragen.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Op vrijdag 13 april 2001 17:45 schreef Exirion het volgende:
Het klinkt misschien erg simpel, maar zitten de IDE en voedingskabels wel echt goed aangesloten? Geen half losse verbindingen? Probeer de harddisk eens op een andere voedingplug aan te sluiten, en anders op een ander IDE kanaal. Of in een andere computer?
Ik heb de HD in m''n eigen computer gedaan en daar gaf ''ie dezelfde meldingen.
Op vrijdag 13 april 2001 17:48 schreef Bierkameel het volgende:
Als je nog garantie
nee, geen garantie meer ;( Is een 3,2 GByte Seagate
Op vrijdag 13 april 2001 17:48 schreef Tony Vroon het volgende:
Controleer of je S.M.A.R.T. aan kunt zetten voor je harddisks in de BIOS.
Als dat zou kunnen, waarmee kan ik dan de conditie van de HD aflezen?

The need for speed drives me

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:12
Als je SMART aanzet in de BIOS, krijg je SMART status bad bij het opstarten. Ik heb het zelf nog nooit gehad, maar met een Western Digital had ik precies dezelfde verschijnselen als jij met je seagate. Dat ding begaf het in een kwartiertje (voordat ie dus een SMART bad status kon geven)

BTW: Seagate geeft 3 jaar, zelf heb ik nog een 4,3GB schijf die nog net in de garantie valt, dus kijk het ff na bij Seagate op de website.
Pagina: 1