Twee jaar geleden kocht ik de PC waar het nu allemaal even om gaat. (Snik, zo lang geleden
) Daar zat toen een 10GB harde schijf in. De eerste keer dat we deze gebruikten, verdeelden we hem in 4 partities (vonden we makkelijk). Al gauw bleek dat de 4e en laatste partitie een probleem vertoonde. Windows gaf weer dat het laatste deel van de schijf ''stuk'' was (eigenlijk dat hij niet naar de laatste clusters kon schrijven). Na een simpele optelsom bleek dat de totale ruimte op de 4 schijven bij elkaar groter was dan de ruimte op de gehele schijf (!?). Dat terwijl we de grootte van de partities steeds in 25% hadden uitgedrukt. Opnieuw FDISK uitvoeren bracht geen uitkomst, maar een derde keer (met dezelfde instellingen) waarschijnlijk wel, of we hebben het probleem nooit meer gezien, wat ook mogelijk is.
Nu heb ik sinds een paar maanden een nieuwe harde schijf, van 30GB. Deze schijf is ook verdeeld in 3 partities. Nu vindt Windows precies hetzelfde probleem op de 3e en laatste partitie van deze schijf, namelijk dat hij niet kan schrijven naar de laatste clusters. Via FDISK zijn de 3 partities gedefinieerd als resp. 40%, 30% en 30%. Mijn oude harde schijf van 10GB zit er ook nog in, als 4e drive-letter (1 partitie). Nu heb ik geen last van een evt. kapot einde van mijn oude harde schijf, dus het ligt kennelijk niet aan de schijven zelf.
Nou krijg ik op de een of andere manier dit probleem niet gecorrigeerd, wat erg irritant is. Iedere keer dat ik per ongeluk een te grote file naar mijn laatste schijf kopieer, lijkt de schijf in een loop vast te komen zitten. Lang wachten biedt geen uitkomst.
Nog wat specificaties van mijn computer toen en nu (helaas niets veranderd
). Geen idee of ze er wat toe doen, maar ik ben redelijk wanhopig, dus ik schrijf het maar op:
- Pentium II 350 MHz
- 1e HDD 30GB Seagate in 4 partities van resp. 40%, 30% en 30%
- 2e HDD 10GB in 1 partitie
- Beide schijven zitten overigens op dezelfde IDE.
- Ik draaide en draai nog altijd Windows 98 FIRST Edition.
Heeft iemand ooit eerder van een soortgelijk probleem gehoord, en (bij voorkeur) weet iemand er een oplossing voor? En zeg nou niet dat ik een ander besturingssysteem moet nemen, of een betere/nieuwere computer, want dat weet ik zelf ook wel
. Maar dat doe ik niet (voorlopig).
Graag zsm antwoorden, want ik wordt redelijk gek hier...
Nu heb ik sinds een paar maanden een nieuwe harde schijf, van 30GB. Deze schijf is ook verdeeld in 3 partities. Nu vindt Windows precies hetzelfde probleem op de 3e en laatste partitie van deze schijf, namelijk dat hij niet kan schrijven naar de laatste clusters. Via FDISK zijn de 3 partities gedefinieerd als resp. 40%, 30% en 30%. Mijn oude harde schijf van 10GB zit er ook nog in, als 4e drive-letter (1 partitie). Nu heb ik geen last van een evt. kapot einde van mijn oude harde schijf, dus het ligt kennelijk niet aan de schijven zelf.
Nou krijg ik op de een of andere manier dit probleem niet gecorrigeerd, wat erg irritant is. Iedere keer dat ik per ongeluk een te grote file naar mijn laatste schijf kopieer, lijkt de schijf in een loop vast te komen zitten. Lang wachten biedt geen uitkomst.
Nog wat specificaties van mijn computer toen en nu (helaas niets veranderd
- Pentium II 350 MHz
- 1e HDD 30GB Seagate in 4 partities van resp. 40%, 30% en 30%
- 2e HDD 10GB in 1 partitie
- Beide schijven zitten overigens op dezelfde IDE.
- Ik draaide en draai nog altijd Windows 98 FIRST Edition.
Heeft iemand ooit eerder van een soortgelijk probleem gehoord, en (bij voorkeur) weet iemand er een oplossing voor? En zeg nou niet dat ik een ander besturingssysteem moet nemen, of een betere/nieuwere computer, want dat weet ik zelf ook wel
Graag zsm antwoorden, want ik wordt redelijk gek hier...