Toon posts:

[BC3] Nieuwe SCSI hd, wil niet booten!!!! kword gek!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK HEB search gebruikt, maar geeneen probleem was het zelfde als de mijne.....

Goed ik heb dus een Adaptec 19160 kaartje met een net nieuwe Quantum Atlas IV 2k, 18,3 Gb.
Deze heb ik aangesloten op de U160 poort met kabels en actieve terminator.

Daarna heb ik opgestart met bootdisk en met fdisk partities aangemaakt C en D, daarna C active gemaakt. Geformateerd, en de Systeembestanden erop gezet.

In de bios heb ik aangezet dat ie met SCSI moet booten.
In SCSI kaart Bios heb ik de schijf op ID0 gezet, LUN (wtf dat is weet ik niet) uit gezet. verder bijna alle opties aangezet die ook relevant waren.....

Goed, nu het probleem..... Ik start op, hij vind de SCSI kaart, geen errors, hij checkt de boel en daarna loopt ie vast. Ik zie dus een vierkant scherm (in dos) met alle systeem info. En dan blijft ie hangen!
Ik heb daarna de schijf geprobeerd toen ik bootte met een ide schijf, en hij zag deze in Windows wel.... Ik kon erop schrijven... lezen, alles!

Low level format?
Daar heb ik verschillende dingen over gehoord.... SLECHT!!!, PERFECT!
Kweet ''t echt niet meer!

Wie o wie kan me helpen?!!

systeemspecs: Asus CUSL-2, PIII 800 mhz EB
512 MB SDRAM. Das voldoende denk ik.....

ALVAST BEDANKT!!!!

Verwijderd

Topicstarter
ja dit kon OOK met diskette..... kan het btw ook met jumper settings te maken hebben?

Verwijderd

Als je met een diskette boot, heb je dan wel toegang tot de schijf?
[edit]Ik lees nu dat je vanaf IDE schijf wel kon booten... waarschijnlijk is het antwoord dus ja...

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 06:44
Nee! geen lowlevel format, met die term wordt veel te veel rond gesmeten.

Je probleem klink alsof je PC toch niet weet waar ie van moet booten,
dus zet je SCSI id maar gewoon terug naar wat ie was, en stel in de SCSI bios in dat ie van dat ID moet booten, (neem aan dat die optie erop zit, zit wel op me 2940)
Mocht ie het dan nog niet doen, kijk dan even naar de terminatie, en zet hem op LVD.

succes

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:50
heb je in je (mobo) bios ingesteld dat hij van scsi moet booten?

Verwijderd

Op woensdag 11 april 2001 20:50 schreef CroVen het volgende:
ja dit kon OOK met diskette..... kan het btw ook met jumper settings te maken hebben?
[edit]Kaart heeft geen in te stellen jumpers

Lijkt me niet. Wat kun je er mee instellen? BIOS on/off en een of ander HEX adres? Dat laatste zou je kunnen wijzigen.
Je kunt hier eens zoeken:
www.scsifaq.org/
Ik ken de problemen van het booten met SCSI...

• Bart B
  • Laatst online: 06-04 17:55
heb je de optie Boot other devices in het BIOS aanstaan?

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 08:08
Heb je je ScsiBios Adres geshadowed in je MoboBios, zou kunnen dat het misschien de oorzaak is bij het booten van Scsidevice...

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

Verwijderd

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Nou ziet er zimpel uit. Je hebt je mobo BIOS dus inderdaad al gezegd dat ie moet booten van SCSI. Echter de BIOS van je SCSI controller moet je ook nog effe vertellen van welke disk hij moet booten. Het ziet er naar uit dat je dat nog niet gedaan hebt. De handleiding van Adaptec schrijft trouwens voor dat je het beste de schijven op ID 6 en/of 5 kunt zetten. Die hebben namelijk een hogere prioriteit dan 0. (vooropgesteld dat je je HD op ID0 hebt gejumpert)

Druk bij opstarten van je SCSI BIOS op CTRL-A en je komt in de BIOS van je controller. (Is zo met mijn Adaptec 2940U2W) en ziedaar je krijgt je SCSI BIOS. Stel aldaar in van welk ID (de met jumpers ingestelde ID van je bootdisk natuurlijk) hij moet booten en TADAAAA.....

Succes ermee.. en mocht het nog niet werken. Geef dan nog maar een gil of neem contact met mij op !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de replies, ik zal het laatste (van Papillon) vanmiddag uitproberen, dat klinkt toch het meest logisch....
Ik ben nu namelijk op school...
Maar toch bedankt iedereen.

Verwijderd

Topicstarter
GOED, dit werkt dus NIET. Ik heb de HD met jumpers of ID-5 gezet..... daarna in SCSI bios de id-5 als "bootable" aangegeven...
Hij bleef weer hangen..... Let wel, hij vind de schijf wel..... maar hij boot er dus gewoon niet van... geen foutmelding, maar gewoon een knipperende cursor.

• UTMachine
  • Laatst online: 20:21
Vraagje : Hoe heb je die systeembestanden erop gezet? (kopieren werkt nie ;-(

Verwijderd

Topicstarter
op: A:\ typ:

sys a: c:

• UTMachine
Ook geen ide-raid controller in je systeem?

Verwijderd

Heb je nog meer aan die SCSI kaart hangen? Zijn die dan ook bootable. De BootHDD van SCSI hoort default op ID6 en niet op 5! Laat de BIOS de IDnrs eens van hoog naar laag checken in plaats van andersom.

Verwijderd

standaart boot id is id0 hor, maar het maakt niet uit hij boot van de eerste disk die die tegenkomt die bootable is

• P5ycho
  • Laatst online: 01:03
is heel simpel, booten met bootflop, schijf indelen, formatteren, sys erop, klaar.

je probleem is gewoon dat de schijf compleet leeg is, en de PC niks kan met een lege schijf zonder bootsector!

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Ehem, heb je erboven al gelezen????
Kheb trouwens een atlas 10K2 ipv IV....
tzal niet veel uitmaken....
Kheb geen raid controller....
De 19160 kaart kan toch gewoon booten? dit ondersteunt deze toch wel?

• P5ycho
je kunt toch niet booten zonder bootsector... :)

wat je niet moet vergeten is ff je dos drivers voor de kaart laden als je van je bootflop start... (dus ff in de config.sys de driver laden, weet niet precies hoe dat bij adaptec gaat, ik gebruik LSI Logic adapters hier), anders zie je geen schijf natuurlijk. ik heb het ''probleem'' zelf ook gehad, maar ik heb gewoon een win2k cd erin gedrukt, daarvan geboot, en braaf schijf ingedeeld in de setup en doorgeinstalleerd...

Verwijderd

Topicstarter
Als ik van bootflop start ZIE ik de schijf wel!!!!!! en systeembestanden staan er keurig op na de schijf geformateerd te hebben en active te hebben gemaakt.....
en toch wil die niet booten! ik zie de schijf ook wel als ik ga booten vanaf IDE..... dan kan ik m in windows gewoon beschrijven.

nog ff iets..
Dus je wil beweren als ik install van windows ga uitvoeren met bootable cdrom dat ik daarna de schijf wel kan zien? dat moet toch ook zonder kunnen?

• P5ycho
vaag probleem dit! ff brainstormen...
aangezien je pc rechtstreeks na de bootprocedure blijft hangen, wacht je pc waarschijnlijk op activiteit van de SCSI controller... en aangezien er ook al bootbestanden op staan(en dus te benaderen/beschrijven is), ligt het ook niet aan iets hardwarematigs. je weet zeker dat je schijf als bootable gemarkeerd staat? LUN moet trouwens aan volgens mij... het staat ook standaard aan geloof ik. Mijn scsi controller ligt bij Chicon nu, hij kapte er ineens mee, dus kan ik me SCSI bios er niet op naslaan, evenals de handleiding. Ik ga nog ff brainstormen.

addon: probeer eens voor de grap even van een win2k cd te booten en de setup uit te voeren, kijken of dat werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Lun was toch alleen uitbreiding van het aantal appaaraten? heb ik uit staan, heeft geen verschil gemaakt...... er zijn veel mensen aan het brainstormen over mn probleem.... en nog geen oplossing.... moeilijke!

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Eh.. Heb je dit probleem terwijl je zowel IDE en SCSI disks in je systeem hebt zitten?

Zo ja probeer de IDE eens op de secondary te zetten of effe helemaal buiten beschouwing laten.

BTW.. welk mobo heb je ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er 1 ide schijf mee in combinatie gebruiken, maar die laat ik nu steeds buiten beschouwing..... Ook heb ik 50 pins apparaten, maar ook die laat ik eerst buiten beschouwing...

Ik heb: ASUS CUSL2 als moederbord.

Daar staat ook een optie "SYMBIOS SCSI bios detect" ofzo...... maar die moest op DISABLED staan heb ik al gehoord......

Op de kaart heb ik in de "bios" Termination aanstaan (automatic) en op de kabel zit een active terminator....

BTW
U19160 controller heeft toch zeker wel BOOTsupport? is erg nieuw kaartje...

• barrel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 21:10
Mischien een domme opmerking heb ook niet zo veel verstand van scsi, maar ik heb ook scsi schijf en ook allemaal wazige problemen heb toen andere terminator gebruikt en problemen opgelost :)

• P5ycho
Ook heb ik 50 pins apparaten, maar ook die laat ik eerst buiten beschouwing...
hmmmz heb je misschien je SCSI cdrom als bootable ingesteld ofzo? ik heb geen 50pins apparaten, dus of die van invloed zijn op mekaar weetik niet 123.

Al geprobeerd de 50pins devices er af te trekken?

Ik geloof dat je hele SCSI bus nu op 40MB/s draait, of misschien wel 20MB/s, dankzij die cdromdrives, of is dat een apart kanaal zoals bij de LSI logic controllers?

trouwens, je weet zeker dat de terminatie goed is? geen doorlopende kabel na de terminator?(geldt ook voor de kant van de kaart) dat mag namelijk max 10cm zijn.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kom je wel al bij "dmi pool data" of komt ie daar al niet eens?

• MicHELLo
  • Laatst online: 01-03-2025

MicHELLo

Mahna mana......tuuu tuu tu tu

Je scsi schijf via jumpers op de schijf op ID0 zetten, effe je standaardwaarden herstellen van je scsi-kaart, booten...

Wachten tot je in de bootsequence van je scsi kaart je schijf voorbij ziet komen met de melding ''BIOS SUCCESFULLY INSTALLED'' en dan mocht het wel eens zo zijn dat je ervan zou kunnen booten. :)

UNOX, the worst operating system

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 21:54 schreef CroVen het volgende:
Lun was toch alleen uitbreiding van het aantal appaaraten?
LUN = Logical Unit Number
Toch nog ff voor alle zekerheid. Je vertelde dat je de systeembestanden erop had gezet... Maarreh.. hoe heb je dat gedaan ?
Gekopieerd of sys c: vanaf een bootflop ?
En heb je de setup disk die bij je controller zit gedraaid ?

Verwijderd

Kan die Adaptec SCSI booten (Is er een BOOT-chippie op die SCSI?) ? Zeer veel goedkope (prijs is relatief) SCSI''s hebben geen boot-chip.

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik heb het probleem al gevonden. Mn SCSI schijf draaid nu op en top.....
Het was een DOMME fout, heel dom, gewoon iets wat je heeeel gauw over het hoofd ziet, zelfs de mensen die er veel van af weten
(die ik ken).

fdisk /mbr....... STOM STOM STOM

Nou ja hij doet het in ieder geval...
Iedereen in ieder geval bedankt!

• UTMachine
Hmmm... Yups, dus iets simpels ;-)
Maare, je hebt een 19160, deze is alleen niet zo geschikt om 50 en U3W stuff op aan te sluiten, isse een single channel... Dus je 50 pings stuff trekt je performance omlaag ;-((

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

GRRRRRRR.. en zoiets speelt dan effe met SCSI. Dat mag eigenlijk ook geen naam hebben.

Schaam je.. Zulks een foutje...

Maar goed het is je vergeven wat mij betreft.

Verwijderd

Topicstarter
NEE, dat doet de 50 pins niet!!!
deze is compleet apart van de 68 pins LVD...

• P5ycho
ghehehe humor... klopte me beredenatie toch...

Verwijderd

Het scsi id toekennen doe je niet op het 19160 kaartje, maar op de hd met de dipswitches en als het je opstart schijf is zet scsi id op 0.

• UTMachine
Die 50 en 68 pins zijn op de kaart wel een aparte aansluiting, maar je kaart blijft een single-channel. Daarom ik alleen voor dual-channel gaan, als ik er een LVD schijfie bij koop ;-))

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 09:01 schreef UTMachine het volgende:
Hmmm... Yups, dus iets simpels ;-)
Maare, je hebt een 19160, deze is alleen niet zo geschikt om 50 en U3W stuff op aan te sluiten, isse een single channel... Dus je 50 pings stuff trekt je performance omlaag ;-((
De 19160 heeft SpeedFlex. Dus een u160 disk werkt gewoon op die snelheid, ook al heb je er een scsi-2 device naast hangen op dezelfde chain.

Zie ook http://www.adaptec.com/worldwide/product/markeditorial.html?prodkey=ultra160_overview_wp bij "Exclusive SpeedFlex? Technology".
Pagina: 1