[BC3] RAID ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb sinds vorig weekend een MSI K7T Turbo Raid moederbord met TBird. Er zit dus raid op het moederbord en ik overweeg om twee harddisks (7200, maxtor of ibm) te kopen om deze in een RAID-0 configuratie te installeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben vooral geinteresseerd in de snelheidswinst tov. een enkele 7200 toeren schijf. Aangezien dit een promise chipje is op het mobo, ben ik ook geinteresseerd in mensen die ervaringen hebben met een losse promise controller.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Goedendag.

Sinds niet al te lang heb ik een Striping RAID set bestaande uit twee IBM Deskstar''s van beide 30Gb. Natuurlijk meteen een benchmarkje eroverheen gepleurt, en ja hoor, net iets sneller dan een 10000rpm SCSI schijf.
Verder merk je dit vooral ik het opstarten van je OS en het laten van grote brokken data (duh) en da''s wel relaxed. Waarom Win98SE niet in twee secs up and running is ligt dan ook alleen aan mn netwerk :)
edit:

To answer your question: de snelheidswinst is aanzienlijk, 45% ofzo, maar ik moet toegeven dat je het minder merkt dan je verwacht. Misschien is dat omdat ik sowieso al verwend was met de snelste harde schijf van het moment (moment zijnde vier maanden terug btw). En misschien is voor het huis-, tuin- en keukengebruik RAID toch wel overkill...het voordeel van overkill is dat je HDD doorvoer snelheid nooit meer de bottleneck is. At least, not until I have Pc2100 RAM and a P-4 ;)

• BC3 Victim
Thanx! :)
Ik heb nu een ouwe 5400 toeren, dus de overstap naar 2x7200 toeren striping zal dan wel aanzienlijk zijn...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb een Abit KT7A-RAID, met 2 IBM 46.1GB HD''s in RAID-0 en het bevalt me prima. Zeker als ik op mijn RAID unrar gaat het als een tiet, terwijl op mijn gewone IDE 7200 toeren Maxtor 40GB op IDE 2, het veel langzamer gaat, en veel meer CPU tijd in beslag neemt (bijna 100% op een 1Ghz Athlon, met RAID maar 30% tijdens het unrarren).

Kortom, het bevalt me prima, ook al is het een beetje nep RAID ;)

Verwijderd

Kortom, het bevalt me prima, ook al is het een beetje nep RAID ;)
Wat bedoelt gij met nep RAID?

Verwijderd

Ik heb nu een ouwe 5400 toeren, dus de overstap naar 2x7200 toeren striping zal dan wel aanzienlijk zijn...
En dan is de volgende vraag: WELKE 7200 RPM HDD''s. Klik een random topic op Opslagmedia forum en het gaat waarschijnlijk over welke hdd moet ik kopen...
Het nadeel van IBM schijven is lately de productiefouten. Ook die van mij moet terug naar de winkel...
Maja, succes met een beslissing maken...

• BC3 Victim
nep RAID, natuurlijk omdat er geen sprake is van redundancy (Redundant Array of Independent Drives) bij striping.

BTW voor onze servers hier gebruiken we alleen RAID-5 SCSI uiteraard, met een Hot spare.

Verwijderd

nep RAID, natuurlijk omdat ....
DOH :)
Ik snappie doen :)

• Glottis
Hehe, nep-raid omdat er het eigenlijk allemaal via software gebeurt, terwijl een echte RAID het in de hardware doet.

Niks echt negatiefs, meer een prijs iets.
Je kan tegenwordig ook van Promise een IDE kaart kopen die echte RAID levert dacht ik, maar dan kijk je tegen 1500 gulden aan.
Maar niet doen denk ik ;)

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:39

Stefano

Ondertitel Not Found

Ik ben recentelijk overgestapt van 2 enkele IBM U2W 7200 schijven naar een Promise Fasttrack 100 met 4 Maxtor 30Gb 7200 schijven in RAID 0.

De prestaties (volgens Sisoft) vlogen hiermee van 12Mb/s naar 79Mb/s, je zou er bijna dat geweldige r woord van gaan gebruiken. Ik ben er erg tevreden mee, aanradertje.

Suc6

• demonite
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03 13:43

demonite

the way is up

ik heb ondertussen al rond een jaar een omgebouwde ultra66 -> fastrack 66 met 2x 30gig maxtor 7200 rpm, 2mb cache

en eerlijk gezegd merk ik er geen reet van.
Ja sure, ik heb een berg storage, en ja hij zal ongetwijfeld sneller zijn als een normale ide disk.

maarja, nog altijd is de cdrom het belangrijkste medium voor import van veel data en die is nog altijd traag en klote...
mijn 10mbit is ook niet echt spannend en vind mijn p2 400 een hoop dataverkeer ook niet al te boeiend...

dus jah, frankly ... It just don''t matter .. als je het mij vraagt dan hoor..

Verwijderd

Veel van jullie hebben een IBM (45GB) schijf hoor ik. Heeft niemand er van jullie problemen mee? Je hoort er zoveel van....

Verwijderd

http://www.xs4all.nl/~lussenvt/2.jpg

Hier staat wat Sandra over mn Raid 307030''s zegt...(2 stuks)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik ben ook heel erg van die verhalen over die ibm 45 gig geschrokken!!
Als je raid0 hebt is de kans dat je alles kwijt raakt sowieso nóg groter. :(
Wortel 2 keer zo groot om precies te zijn.

Ik heb wel gehoord dat je 5 jaar garantie hebt, maar daarmee krijg je je data niet terug.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• BC3 Victim
Bedankt voor alle tips, ik denk wel dat ik het ga proberen. Ik denk inderdaad aan de DiamondMax of IBM 7200 toeren schijven.
Worden die 7200 toeren drives trouwens een stuk warmer dan 5400 toeren versies? :?

• irondog

irondog

Ik heb mijn systeem trouwens nooit gebenchmarked vóórdat ik raid had.

Kan iemand misschien aangeven hoe hoog de score is bij sisoft sandra bij niet-raid....
(Ik haal nu een score van 38000 en het zegt me helemaal nix)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• irondog

irondog

Op woensdag 11 april 2001 11:20 schreef MarcieMars het volgende:
Bedankt voor alle tips, ik denk wel dat ik het ga proberen. Ik denk inderdaad aan de DiamondMax of IBM 7200 toeren schijven.
Worden die 7200 toeren drives trouwens een stuk warmer dan 5400 toeren versies? :?
Bij mij werden ze zonder koeling echt loeiheet! Maar ik heb dus ook al gelezen dat dit bij anderen niet het geval is. (ook al hebben ze het zelfde merk en zelfde type)

gr Irondog

Verwijderd

Orde van grootte van 15000 scoort de IBM DTLA 15Gb non-raid...
Staat er niet een reference table op de site van sisoft? Of heb je Sandra illegaal gejat? >:)

• irondog

irondog

Op woensdag 11 april 2001 21:47 schreef L0ci het volgende:
Orde van grootte van 15000 scoort de IBM DTLA 15Gb non-raid...
Staat er niet een reference table op de site van sisoft? Of heb je Sandra illegaal gejat? >:)
Volgens mij is het de legale versie (gelimiteerd).
Ik gefoode niet dat het echt zoveel scheelde als dat er bij sandra aangegeven werd. Maar het blijkt dus wel degelijk raidte snel te zijn :Y)

• Papillon
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Op dinsdag 10 april 2001 14:06 schreef L0ci het volgende:
Sinds niet al te lang heb ik een Striping RAID set bestaande uit twee IBM Deskstar''s van beide 30Gb. Natuurlijk meteen een benchmarkje eroverheen gepleurt, en ja hoor, net iets sneller dan een 10000rpm SCSI schijf.
Hmm.. misschien met sequentieel IO verkeer..
Maar laat ik nou net een 2-tal 10 K schijven in RAID hebben en tot overmaat van ramp ook nog U2W SCSI, dan weet je dat je geen IDE moet hebben >:) De RAID set trekt ca. 70 MB/s seq. met 5 ms access.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Op dinsdag 10 april 2001 15:52 schreef Stefano het volgende:
Ik ben recentelijk overgestapt van 2 enkele IBM U2W 7200 schijven naar een Promise Fasttrack 100 met 4 Maxtor 30Gb 7200 schijven in RAID 0.

De prestaties (volgens Sisoft) vlogen hiermee van 12Mb/s naar 79Mb/s, je zou er bijna dat geweldige r woord van gaan gebruiken. Ik ben er erg tevreden mee, aanradertje.

Suc6
Eh.. vraagje.. Testen leveren getallen op en die moet je meestal proberen juist te interpreteren. Ik zal je een andere vraag stellen die je misschien een heel stuk moeilijker vindt te beantwoorden en je misschien te denken zet:

Heb je nu het gevoel dat je systeem op allerlei fronter sneller is geworden? Denk aan responstijden e.d.

• Stefano
  • Laatst online: 04:39

Stefano

Ondertitel Not Found

Op donderdag 12 april 2001 14:03 schreef Papillon het volgende:

[..]

Eh.. vraagje.. Testen leveren getallen op en die moet je meestal proberen juist te interpreteren. Ik zal je een andere vraag stellen die je misschien een heel stuk moeilijker vindt te beantwoorden en je misschien te denken zet:

Heb je nu het gevoel dat je systeem op allerlei fronter sneller is geworden? Denk aan responstijden e.d.
Yep, bijv.
Opstarten verkenner gaat stukken sneller, met name weergave van dir structuur
Opstarten games is een fluitje van een cent.
Desktop staat sneller.
Kopiëren van bestanden gaat ernstig rapido
etc.
Dit alles vergeleken met mijn oude IBM SCSI schijven uiteraard.

Ik heb overigens scsi raid overwogen maar dan was ik 2x meer kwijt geweest met een derde van de schijfruimte over 2 hd''s. Als ik dat afzet tegen de tijd die PC onderdelen bij mij doorbrengen was de keuze eigenlijk niet moeilijk. Denken gaat dus prima, dank je.

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 14:00 schreef Papillon het volgende:

[..]

Hmm.. misschien met sequentieel IO verkeer..
Maar laat ik nou net een 2-tal 10 K schijven in RAID hebben en tot overmaat van ramp ook nog U2W SCSI, dan weet je dat je geen IDE moet hebben >:) De RAID set trekt ca. 70 MB/s seq. met 5 ms access.
plz publish your Sandra score??
Klinkt erg :9~

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Ik heb wel ATTO Diskbench resultaten. Sandra heb ik nie. Echter ik kan de plaatjes niet on-line zetten. Mocht je ze willen zien mail me dan effe..

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 15:42
ik heb een promise fasttrack 100 kaart in mijn pc hangen en twee WD 45 GB schijven er aan. Ik moet zeggen draait erg lekker. Sneller als een 7200 rpm schijf behalve met defragmenteren, dan is ie ongeveer even snel.

Cupra Born

• mrknowitall
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

[b]

Ik heb wel gehoord dat je 5 jaar garantie hebt, maar daarmee krijg je je data niet terug.
Ik heb een derde schijf aan mijn systeem hangen voor data. Op de raid config draai ik de apps.

One of the animals has left its cage today.

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 14:18
offtopic, maarre
ik heb aan het begin met mij maxtor dmax 40+ 30 gb. toch een buffered read van dik 80 mb/sec!!??
score sisoft was rond de 21000
optie 1: ik ben achterlijk
optie 2: sisoft is achterlijk

Ik ben van plan om er nog een 2e dmax erbij te zetten op m''n asus a7v (gemod naar raid)
maar ''k wee niet of de 40% 369 piek waart is... toch maar weer gaan werken :P

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

tja raid0 is leuk, maar ook weer niet overweldigend ofzo.

Linux support het (nogsteeds?) niet. Ziet braaf 2 disks terwijl het er dus 1 is in RAID0.

Snelheids winst is inderdaad maar iets van 30-50%. Dus niet per definitie 2x zo snel. En wat merk je er nu van in praktijk? Accesstime is sneller, laadtijd van spellen/progs gaat sneller, maar dat was het dan ook wel. Zelfs voor streamingaudio recorden ofzo heeft het niet veel meer voordelen dan een snelle 7200rpm disk (zie http://www.storagereview.com)

Had dus zelf een raid0 config van 2, 45GB IBM''s. Maar had een nieuwe harddisk voor een ander systeem van me nodig. En wat moet je nu in godsnaam met 90GB harddisk in je systeem? goedzo, je hebt er niks aan ;)
voor je servertje? spaar het geld uit voor een maxtor 80gb en bouw een leuk servertje. Snelheid boeit toch niet zo in je eigen thuisservertje.

maarja je hebt al een geforce3, 768MB of meer geheugen en tja RAID0 is dan leuk.

RAID is iets voor SCSI en bedrijven. Eindgebruikers? GET A LIFE!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38
Get a life? Nah, ik geef toe dat ik IDE RAID heb voor onder andere het fröbel gehalte. Maar het maakt mijn bak desalniettemin zeker wat sneller en bijteriger. En de doorvoer is natuurlijk ook erg hoog: 60MB/s sequentieel (geen eens zoveel minder dus als twee 10Krpm U2W disken als ik een eerdere posting bekijk)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik heb 2 IBM DTLA 45GB in Raid-0 op een Abit SA6R en het is bijna twee keer zo snel als een enkele IBM. Je merkt het verschil goed bij kopieren en uitpakken van grote bestanden. Bovendien laad alles ook een stuk sneller, met name CS.

• Glottis
Op zaterdag 19 mei 2001 21:49 schreef erniemars het volgende:
Eindgebruikers? GET A LIFE!
Ik heb toch wel een voorbeeld gegeven waarin die RAID best wel leuk werkt hoor (het unrarren) toch iets wat menig tweaker met kabel steeds vaker doet dacht ik zo.
En 90GB HD, die deel je op in partitions, dus 8GB voor mijn Win2K en Office, plus kleine troep, dan een partition voor games, een partition voor apps, en dan nog 40GB over hebben, maar goed... Je kan ook nog kleinere HD''s kopen, van 20GB per stuk, die krijg je wel vol denk ik zo, en zal nog iets sneller zijn ook.
Pagina: 1