[BC3] loeihete lawaaiërige schijven!

Pagina: 1
Acties:

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik heb 2 ibm dekstar schijven van 46 gig 7200 toeren. Beide worden ze erg heet en maken erg veel lawaai. :( De vraag is: hoe kan ik dit het beste koelen? Zijn er bepaalde metalen frames zodat ik het warmte oppervlak kan vergroten?

Ik heb persoonlijk weinig zit in extra fans plaatsen. Ik zit namelijk ook aan waterkoeling te denken om het geluid te kunnen reduceren. Kan ik in het waterkoelings-circuit ook de koeling van schijven meenemen??

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Topic is verplaatst van Hardware Algemeen naar het Opslagmedia & I/O Controllers forum.

Verwijderd

je kan het programma AAM gebruiken om je HD wat minder snel te maken maar een stuk stiller.

verder kan je m beter in het rack monteren met een rubbertje ertussen.

coolermaster heeft overigens een HD cooler op de markt die een stille fan heeft en eensoort heatsink rond de HD vormt, dat ding dempt ook flink wat geluid

succes

Verwijderd

kijk ook ff bij Just Cooler en Iceberg

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
heb 2 coolers van Just Cooler eronder hangen en 1 Istorm II van Global Win, dit systeem maakt toch al genoeg lawaai

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 07 april 2001 20:15 schreef irondog het volgende:
Ik heb 2 ibm dekstar schijven van 46 gig 7200 toeren. Beide worden ze erg heet en maken erg veel lawaai. :( De vraag is: hoe kan ik dit het beste koelen? Zijn er bepaalde metalen frames zodat ik het warmte oppervlak kan vergroten?
Waarom wil je ze koelen? Je gaat ze toch niet overklokken ofzo. Een HD kan gewoon zonder koeling draaien (behalve een 10k/15k schijf dan...).

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Ik heb 3 schijven bij elkaar hangen :7 en dit met 2 coolertjes d''r voor, van cooler master ofzo en dit blijf nu 20 graden ipv 50 a 60 en zoveel lawaai maakt het niet :)
zorg gewoon voor een goeie airflow in de kast en klaar is kees *D
nog veel suc6

Greetz Tha Sjoukes

/en 7200 RPM natuurlijk/

• irondog

irondog

Topicstarter
Op zaterdag 07 april 2001 21:09 schreef -THaVinNY- het volgende:
je kan het programma AAM gebruiken om je HD wat minder snel te maken maar een stuk stiller.
Dit programma kan er toch niet voor zorgen dat de schijf minder toeren gaat maken!

Maja, kun je me misschien vertellen waar ik dit progje kan vinden?
Op zaterdag 07 april 2001 21:09 schreef -THaVinNY- het volgende:

coolermaster heeft overigens een HD cooler op de markt die een stille fan heeft en eensoort heatsink rond de HD vormt, dat ding dempt ook flink wat geluid
Klinkt interessant. Kun je me een presieze url paasen??

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Melvin15397
  • Laatst online: 05-05 14:57

• irondog

irondog

Topicstarter
Ik heb al wat gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-tronix.nl/images/products/dcd4002.jpg

Zeker wel vet!
Iemand ervaring met dit model??

• Melvin15397
  • Laatst online: 05-05 14:57
voor een review kun je hier kijken: www.mikhailtech.com/articles/cooling/cooldrive/

• [BoSS]
  • Laatst online: 16:44

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik heb ook 2 van die schijven in mijn PC hangen (precies dezelfde, ook 2x 45GB), maar totaal geen last van het geluid. Die twee komen samen geen eens over het geluid van mijn fans uit, in ieder geval onmerkbaar.....

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Daar heb ik een oplossing voor gevonden: leg dat ding in noppenschuim, ben je overal vanaf... had ik ook, totdat ik em zonodig in zo''n schattig tulip compact 2 kastje moest bouwen :(

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik hep sinds kort bovenstaande HD-cooler erin zitten voor m''n 30 GB IBM DTLA en ''t werkt errug goed !

Hij koelt echt uitstekend, de HD hoor je nu helemaal niet meer ratelen, wordt lekker gedempt en ''t ziet er aan de voorkant van je kast ook nog es megawreed uit ! :) Ik heb em zelf bij perfect systems gekocht voor 60 pietermannen en ben d''r errug blij mee....overtuigd ? ;)

• irondog

irondog

Topicstarter
Waar ik me het meest aan erger is een hoog piepend geluidje. Dit is pas te horen als de schijven op temperatuur zijn. Vreselijk iritant. Dit geluid dooft elkaar uit en versterkt elkaar.
Dus op de ene plaats hoor je het wel en op de andere plaats niet.
Kijk maar eens in je natuurkunde boeken bij. Versterking / uitdoving.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-05 10:20
Op zaterdag 07 april 2001 20:15 schreef irondog het volgende:Beide worden ze erg heet en maken erg veel lawaai. :(
Gaan ze niet kapot?? Aangezien de schijven van B_O_S_S nauwelijks geluid maken en er veel berichten in omloop zijn dat de Deskstar-serie snel kapot gaat. IBM heeft deze shijven geloof ik ook al uit de productie genomen.

• irondog

irondog

Topicstarter
Op zondag 08 april 2001 12:10 schreef kazuka het volgende:
Ik hep sinds kort bovenstaande HD-cooler erin zitten voor m''n 30 GB IBM DTLA en ''t werkt errug goed !

Hij koelt echt uitstekend, de HD hoor je nu helemaal niet meer ratelen, wordt lekker gedempt en ''t ziet er aan de voorkant van je kast ook nog es megawreed uit ! :) Ik heb em zelf bij perfect systems gekocht voor 60 pietermannen en ben d''r errug blij mee....overtuigd ? ;)
Ja overtuigd. Ik ga hem vandaag bestellen!! :) Ik zat ook al te denken aan het design. Het lijkt me inderdaad ook erg vet uit zien.

Verwijderd

Hmmm jij hebt 2 van die schijven, die allebei veel lawaai maken en heet worden, dan klopt er toch echt iets niet volgens mij.. Ik heb zelf 1 46GB 7200 RPM die echt geen lawaai maakt (een 30 GB Quantum Fireball 7200 RPM van 4 maanden oud maakt 2x zoveel geluid en wordt 2x zo warm!) en ik heb gisteren een pc van iemand geinstalleerd met een 8gb maxtor met klem erop een 30 GB deskstar (die pc is nieuw) en nog een 30gb deskstar onder de DVD-speler, maar die schijven worden allebei niet warm en maken niet veel geluid (met zn drieen wel, maar per stuk niet veel)

Voor die warmte zou ik je airflow in je kast maar eens controleren..

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je moet je HD niet tot 20C gaan koelen trouwens, want een HD heeft een optimale werktemperatuur. Een cpu moet zo koud mogelijk worden maar een HD absoluut niet.
Bij IBM staat dat een HD 40.000 stops kan maken op 40C, dus daar in de buurt zal wel de optimale temperatuur zijn. Ik zeg dus niet dat een HD niet kan werken bij 20C maar 40C is volgens mij toch beter...

• BC3 Victim
Ja en voor dat Coolermaster ding moet je wel 2 5.25 inch bays over hebben :Y)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Op zondag 08 april 2001 12:10 schreef irondog het volgende:
Waar ik me het meest aan erger is een hoog piepend geluidje. Dit is pas te horen als de schijven op temperatuur zijn. Vreselijk iritant. Dit geluid dooft elkaar uit en versterkt elkaar.
Dus op de ene plaats hoor je het wel en op de andere plaats niet.
Kijk maar eens in je natuurkunde boeken bij. Versterking / uitdoving.
Daarom slaap ik altijd in een bepaalde positie: de positie waarbij ik dat hoge irritante piepgeluid van mijn seagate niet hoor...

• [BoSS]
  • Laatst online: 16:44

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Op zondag 08 april 2001 12:14 schreef schumacher het volgende:

[..]

Gaan ze niet kapot?? Aangezien de schijven van B_O_S_S nauwelijks geluid maken en er veel berichten in omloop zijn dat de Deskstar-serie snel kapot gaat. IBM heeft deze shijven geloof ik ook al uit de productie genomen.
Dat klopt in ieder geval, want ik heb al 1 van mijn schijven moeten terugbrengen (slechte serie uit Oktober... :r) maar de schijf is wel bloedsnel >:)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• irondog

irondog

Topicstarter
Op zondag 08 april 2001 13:31 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

Daarom slaap ik altijd in een bepaalde positie: de positie waarbij ik dat hoge irritante piepgeluid van mijn seagate niet hoor...
F
Pff het lucht me op te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem! Ik dacht al dat het aan mezelf lag. Maar je moet dan wel erg weinig bewegen als je in slaap wilt vallen. :) Want als ik mijn hoofd 10 cm verplaats, dan hoor ik het gewoon weer. :(

• BC3 Victim
Waarom wil je ze koelen? Je gaat ze toch niet overklokken ofzo. Een HD kan gewoon zonder koeling draaien (behalve een 10k/15k schijf dan...).
Mijn 7200 RPM maxtor was toch echt na 8 uur draaien naar z''n grootje zonder koeling. Gelukkig zat er garantie op..

p.s. en dat kwam niet door een belachelijke case temp.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 08 april 2001 22:05 schreef hezik het volgende:

[..]

Mijn 7200 RPM maxtor was toch echt na 8 uur draaien naar z''n grootje zonder koeling. Gelukkig zat er garantie op..

p.s. en dat kwam niet door een belachelijke case temp.
En ook niet doordat ie juist geen koeling had.
Heb je waarschijnlijk gewoon slecht exemplaar gehad.

Ik heb 2 WD vlak boven elkaar hangen. Deze worden beide echt warm. HD`s hebben een vrij hoge werktemperatuur.

Als wij als mens 20 oC prettig vinden, wil dat niet zeggen dat zo`n schijf dat ook vindt |:(

• Bananenplant
  • Laatst online: 20:30
Op zondag 08 april 2001 20:48 schreef irondog het volgende:

[..]

F
Pff het lucht me op te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem! Ik dacht al dat het aan mezelf lag. Maar je moet dan wel erg weinig bewegen als je in slaap wilt vallen. :) Want als ik mijn hoofd 10 cm verplaats, dan hoor ik het gewoon weer. :(
is dat een zeegat u-series?

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• irondog

irondog

Topicstarter
nee

Verwijderd

wat mij opvalt is dat twee schijven vlak boven elkaar voor een enorme hitte zorgen. Ik was bezig data van mijn 4.3 IBM naar mijn nieuwe 60Gig te pompen en die twee krengen gingen gewoon licht uitzenden :+
Nu hangt die 60 gieg er alleen in en hij is nog steeds warm, maar niet meer zo ranzig heet. Toch een kwestie van warmte dissipatie.
Overigens maakt dat ding van mij ook meer lawaai dan ik verwacht had. Vooral een "aanloopgeluidje" bij up- en downspin baart mij zorgen....
Pagina: 1