[BC3] verschillen tussen HD''s van grote merken

Pagina: 1
Acties:

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
ik zit nu een beetje te kijken nar wat ik zal gaan kopen van de zomer. ik dacht aan iets van 20 a 30 gig. op 7200 toeren als het kan. nou heb ik een paar vragen:

1. zijn er veel verschillen in kwaliteit van de hd''s van grote merken als Quantum, Seagate, IBM etc?

2. merk je het verschil tussen een 512 kb cache en een 2 mb cache?

3. ik besteed doorgaans weinig tijd aan hd''s. ze moeten dingen opslaan en ze weer uit kunnen spugen met een redelijke snelheid en betrouwbaarheid. weet iemand of er nog interessante dingen op stapel staan wat betreft HD''s?

4. wat voor een invloed heeft het bijzetten van een extra I/O kaartje op mijn systeem performance? (cpu usage, overdadige belasting van PCI bus etc.) en welk merk is hierbij aan te raden?

5. wat is je persoonlijke voorkeur en waarom?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

ocf81

BTW: toen ik de search probeerde braakte die 72 pagina''s uit en ik had geen zin om al die topics door te gaan nemen. op de eerste 5 pagina''s stonden weinig dingen waar ik wat aan had

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
oh. nog ff m''n specs voor vraag 4:

D700@900 MHz/1.8v
Abit KT7
256 MB ram @ 100 MHz (zit een reepje 100 bij dus vandaar)
Ati radeon 32 mb DDr SDram @ 183
quantum 4.3 gig ata33 hd
quantum 10.2 cx ata 66 hd
Creative DVD 5x (zat ook een kaartje bij maar de ati doet het ook goed en dat kost me weer een irq minder)
SB Live! value
realtek 8139 C
E-Tech pci56rwm 56 k modem (kabel zuigt wat ping betreft dus speel ik spellen met modem)

ik wil er ook nog een brandertje bij gaan zetten

nou ik ga naar bed. CYa later guys.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Echt slechte schijven zijn er niet meer. En 2 mb cache merk je zeker!

Ik zou voor een IBM of Maxtor gaan. Daar heb ik goede ervaringen mee.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
en het bijzetten van een extra IDE controller? wat voor een effect heeft dat op mijn systeem? neemt zo''n ding veel veel cpu power of merje er juist weinig van?

© ocf81 1981-infinity

Verwijderd

Ligt er aan wat voor controller. Als het er eens is met een eigens processor niet natuurlijk.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 13:59
Ik heb nu een 2x maxtor 30GB 7200rpm en 512MB geheugen.
Win98 start na de post binnen 20 seconden op (alles ingeladen).
Aanrader dus!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op dinsdag 03 april 2001 13:25 schreef Mastermind het volgende:
Ik heb nu een 2x maxtor 30GB 7200rpm en 512MB geheugen.
Win98 start na de post binnen 20 seconden op (alles ingeladen).
Aanrader dus!
Heb ook een maxtor, was altijs binnen 30 seconden opgestart in W98SE, echt lekker. W2K denk daar anders over, en doet er 1 minuut over :r, maar crashed nooit :9

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 12:21

Bezulba

Formerly known as Eendje

snelheid van windows opstarten heeft weinig met je hd te maken.. meer met je cpu en ram je kan een 30gb supersnelle hd in een 486 hangen maar dan doet ie er nog steeds lang over... just my 2 cents

blup

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
is die highpoint chipset een goede chipset qua performance? 2x 15 gig raid 0 hd en een toaster met een burnproof achtige anti bufferunderrun erbij en dan zit ik weer zonder geld maar met een vette bak

ik denk dat ik er een abit hot rod 100 neem raid voor fl.125,-- niet slecht.

ocf81

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
nog even een paar vraagjes:

6.fragenteren raid 0 schijven sneller of minder snel of maakt dit helemaal niks uit?

7.hoe makkelijk is die promise ultra 100 om te bouwen naar een raid model? waar kan ik een stap voor stap guide vinden om zoites te doen. welk gereedschappen en onderdelen heb ik nodig om dit te kunne doen?]

alvast bedankt,

ocf81

© ocf81 1981-infinity

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-05 12:29

ReseTTim

Chocolate addicted

quantum is overgekocht van maxtor maar dat wist je vast wel.

IBM daar heb ik er 2 van zeer tevree lekkerz stil en snel, vind ik.

seagate natuurlijk ook toppie schrijffies ennuh van maxtor weet ik niet wat ik daarvan mot zeggen...

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
He werkeendje!

JUIST de HD bepaald de snelheid van het opstarten van Windows (al die kleine bestandjes) als je tenminste een beetje snelle cpu hebt (300+). Daarbij word de belasting op je cpu bij een 7200rpm/2mb gehalveerd ten opzichte van een 5400rpm/512kb!

De combinatie doet wonderen!(lees paar seconden sneller opstarten)

P.S. werk in pc-winkel en onze Technische Dienst heeft hier een week lang tests mee uitgevoerd!!

En OCF81: Raid 0 heeft geen invloed op de snelheid.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
recap:

een omgebouwde promise ultra 100 om raid mee te kunnen doen zou waarschijnlijk de beste optie zijn. dit zou de performance niet moeten aantasten. maar als ik mdelion goed heb begrepen maat het ook niks uit in positieve zin? :?

ik denk dat ik 2x een wd200bb neem. of misschien de 20gig in de 60gxp serie van ibm. (de 75 gxp was vrij onbetrouwbaar o.i.d.?) ligt een beetje aan de prijs

en een brandertje met anti-bufferunderrun technologie.

© ocf81 1981-infinity

Verwijderd

En OCF81: Raid 0 heeft geen invloed op de snelheid.
wat een bullshit!!! raid 0 gebruik je juist voor extra HD-snelheid...
Pagina: 1