[BC3] Dit snap ik dus niet.

Pagina: 1
Acties:

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 00:15
Hallo, ik ben geen Newbie, maar dit snap ik dus niet. Ik heb laatst een PC voor iemand gebouwd. In die PC heb ik een Maxtor 20,4 GB 5400RPM ATA 100 gezet. Maar toen ik alles aangesloten had en in de bios iets moest veranderen, wilde namelijk vanaf CD-rom instaleren, zag ik tot mijn verbazing dat de HDD als een 2112 MB HDD werd gezien. Later toen ik de HDD ging partitioneren, stond er weer 2112 MB. Beetje vaag of niet? Zal wel een heel simpel probleem zijn. Maar vond het toch raar.
Zonet belde de eigenaar van die HDD mij op en hij zei dat de totale ruimte van de HDD nog maar 1600 MB was. Is deze HDD te heet gewassen ofzo? Hij krimpt :?

En ik ben zelf ook van plan binnenkort zoiets schijfje te kopen, maar dan 2. 7200 versie en die kwak ik da op een raid controller :) Maar wil dus wel weten wat er aan de hand is..

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Staat ie wel als LBA geconfigureerd? Waarschijnlijk heeft ie >4096 cylinders en ziet ie ''r nu maar 1024 ofzo. Check dat even, en regel het in de bios. Misschien ondersteunt die bios een hardeschijf van die grootte niet. Oudere borden gaan vaak maar tot 8GB.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• AttiX
Dat de bios die schijf niet ondersteund lijkt me apart, want ik heb een compleet nieuw systeem gebouwd. Zit een QDI Kinetiz 7E Socket A mobo (award Bios) in met een Duron 700, beetje een budget systeem.

En in de Bios staat alles op Auto. Hmm, was een beetje laks en dacht dat ie zo de schijf ook wel zou vinden. Maar moet ik nu gewoon de aanpassingen zelf invoeren, daarna opnieuw partitioneren, opnieuw opstarten, formateren en opnieuw Windhoos installeren?

Maar hoe zou het komen dat die schijf aan het krimpen is?

• AttiX
Hmm, ik denk dat ik dit maar eens ga doen, bedankt voor je hulp..

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Erg vaag zeg. Laat die eigenaar scandisk eens runnen. Als de harddisk nu ineens 1600MB ipv 2GB is, dan klopt de integrity ook niet meer. Als die wel klopt dan zit er iets anders heel scheef. Probeer in de BIOS eens alles vast in te stellen, want auto werkt niet met alle schijven goed. Als ie ''m dan als 20GB ziet dan moet je pas gaan partitioneren en installeren. Eerst moet die BIOS ''m goed herkennen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein