Earth is nice, heaven is better...
Als ik het zo lees heb je Win98 en Win2K op dezelfde partitie geput, hier ga je de mist in.
Eerst 98 installen, dan Win2K.
Eerst 98 installen, dan Win2K.
Yep, als je gewoon eerst win98 installeerd en draaiend maakt, dan ga je vanuit windows98 naar je win2000 cd-tje en install je hem gewoon. Dan krijg je bij het opstarten een menuutje welk os je wil.
Je kan ze dus samen op 1 harde schijf op 1 partitie zetten. Heel gemakkelijk als je dus met win98 gaat beginnen...
Je kan ze dus samen op 1 harde schijf op 1 partitie zetten. Heel gemakkelijk als je dus met win98 gaat beginnen...
Kan ik dat niet nu (na de instellatie) nog aan passen dan? Ik heb geen zin om alles opnieuw te installeren.
Verwijderd
Je zou met een 98 diskette kunnen booten en vervolgens met FDISK/mbr je 98 boot record kunnnen herstellen. Mogelijk nog ff SYS C: draaien, maar zou 98 het weer moeten doen. Je hebt dan 98 terug, maar bent W2K kwijt.
Gelukkig kan het allemaal nog veel simpeler. De W2K loader kan ook 98 starten. Normaal gesproken, wordt die ook netjes in je boot menu erbij gezet. Kijk eens in de file C:\BOOT.INI. Die ziet er ongeveer zo uit:
[Boot Loader]
timeout=30
Default=C:\
[Operating Systems]
C:\="Microsoft Windows 98"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(6)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
Als de regel: C:\="Microsoft Windows 98" er niet in staat voeg die dan toe. Er moet ook een bestand bestaan: C:\BOOTSECT.DOS; als dat er niet is kopieer dan van iemand anders.
(Ik wil hem wel mailen).
That should do the trick.
Gelukkig kan het allemaal nog veel simpeler. De W2K loader kan ook 98 starten. Normaal gesproken, wordt die ook netjes in je boot menu erbij gezet. Kijk eens in de file C:\BOOT.INI. Die ziet er ongeveer zo uit:
[Boot Loader]
timeout=30
Default=C:\
[Operating Systems]
C:\="Microsoft Windows 98"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(6)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
Als de regel: C:\="Microsoft Windows 98" er niet in staat voeg die dan toe. Er moet ook een bestand bestaan: C:\BOOTSECT.DOS; als dat er niet is kopieer dan van iemand anders.
(Ik wil hem wel mailen).
That should do the trick.
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(6)
hier moet je kijken dat je de juiste getallen hebt staan als je die zelf instelt.
hier moet je kijken dat je de juiste getallen hebt staan als je die zelf instelt.
Verwijderd
PcDealer, die getallen gelden alleen bij NT-OSsen, Bij Win9x, is het 99,9% "C:\", stomme Win9x, kan namelijk alleen van primaire partitie booten
.
Bij met NT of W2K multi(0)disk... lijn anders, die moet je niet aanpassen, anders werkt je NT niet meer
Bij met NT of W2K multi(0)disk... lijn anders, die moet je niet aanpassen, anders werkt je NT niet meer
Verwijderd
Probeer het eens met partition magic hier werkt bij mij alles mee, na instalatie alleen de bootmanager instaleren
Verwijderd
Heb Flox BOOTSECT.DOS en BOOT.INI gemaild, geen effect. Hij heeft twee partities C: W2K; D: W98, beide FAT32.
Flox, krijg je nu een boot menu? kan je W98 kiezen? zo ja, krijg je een of andere foutmelding, of juist niets?
Flox, krijg je nu een boot menu? kan je W98 kiezen? zo ja, krijg je een of andere foutmelding, of juist niets?
Ik krijg nu de foutmelding dat er geen systeemschijf in zit. Win98 staat echter wel op d:\ dus ik weet eigenlijk niet wat er aan de hand is. In het bootmenu staat win98 en win2000
Verwijderd
Mogelijk kan IO.SYS niet gevonden worden, staat bijna altijd in root C:\ (System, Hidden). Misschien moet je die ook van D:\ naar C:\ kopieren.
Kijk verder eens in MSDOS.SYS (is tekstbestand) of paden kloppen.
Je zou kunnen proberen een regel in boot.ini toe te voegen onder [Operating Systems]
D:\="Microsoft Windows 98 start vanuit D:"
en dan proberen die te booten
Geen idee of dat werkt, maar kan geen kwaad, in ieder geval.
Kijk verder eens in MSDOS.SYS (is tekstbestand) of paden kloppen.
Je zou kunnen proberen een regel in boot.ini toe te voegen onder [Operating Systems]
D:\="Microsoft Windows 98 start vanuit D:"
en dan proberen die te booten
Geen idee of dat werkt, maar kan geen kwaad, in ieder geval.
Verwijderd
Ik heb win 2000 willen installeren maar ik heb dat ondertussen er afgesmeten,
maar nu vraagt hij nog altijd of ik win 2000 of win 98 wil laten draaien (win 2000 is van de hdd).
Weet er iemand welk bestand ik moet openen om die link naar het bestand voor win 2000 weg te doen?
Dit staat in mijn boot.ini
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WIN2000
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WIN2000="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"
Wat moet ik hiervan wegsmijten om het probleem op te lossen?
maar nu vraagt hij nog altijd of ik win 2000 of win 98 wil laten draaien (win 2000 is van de hdd).
Weet er iemand welk bestand ik moet openen om die link naar het bestand voor win 2000 weg te doen?
Dit staat in mijn boot.ini
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WIN2000
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WIN2000="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"
Wat moet ik hiervan wegsmijten om het probleem op te lossen?
Pagina: 1