[BC3] IDE configuratie...

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-03 10:52
Ik heb 2 ATA-100 controllers op mijn via kt133a moederbordje

ik heb 2 maxtor ATA-100 HDs (1 snelle voor de OS''en en 1 trage voor de data)

daarnaast heb ik een een cdrom en cdwriter (waarvan ik niet weet welk zij allemaal ondersteunen, maar geen ATA-100 in ieder geval)
het is een mitsumi fx4820t!b 48x cdrom
en een a-open crw9420 4x cdrewriter

dat de snelle hd en cdrewriter best master moeten staan weet ik,

maar...

maakt het uit of je ATA-100 met ATA-33 (gesteld dat die cdrom en cdrewriter ATA-33 zijn) combineert? (hebben die invloed op mekaar?)

moet ik dus de 2 HDs samen doen of best elke HD combineren met 1 van de 2 cd-devices?

Verwijderd

dat de snelle hd en cdrewriter best master moeten staan weet ik
Dat maakt niet zoveel uit. Wel belangrijk is, dat je de hardeschijf en de CDRW op twee verschillende kanalen hebt. Dus de HDD op primary en cd CDRW op secondairy b.v.
maakt het uit of je ATA-100 met ATA-33 (gesteld dat die cdrom en cdrewriter ATA-33 zijn) combineert? (hebben die invloed op mekaar?)
Als je een CDROM drive als enige device aan een kanaal gooit (primary of secondairy) gebruikt ie een ATA33 interface, simpelweg omdat de drive toch niet sneller dan de ATA specificatie is (33MB/s) en omdat een lagere ATA interface de data redundancy ten goede komt.

Echter, als je de CDROM samen met een snelle hardeschijf aansluit, wil de hardeschijf op ATA66 (of ATA100), in dat geval gaat de CDROM ook mee naar ATA66/100, mits deze drive de interface ondersteunt.

In jouw geval zou je configuratie moeten zijn:

Primary:
master: Snellere HDD
slave: CDROM

Secondairy:
master: CDRW
slave: langzame HDD*

*) dit kan ik je alleen aanraden als de data die je gaat branden op de andere HDD staan, dus niet op de "langzame HDD", ook moet je de "snelle HDD" gebruiken voor je swapfile, maar dat is waarschijnlijk wel zo.

Success :)

• Mastakilla
thx 4 de reply,

maar
het gebeurd vaak dat ik ook iets brand vanaf mijn dataschijf (dit is een 5400rpm Maxtor)

denk je dat jou voorgestelde configuratie daar problemen mee gaat geven (het is maar een 4x cdwriter)

en aangezien die cdwriter van de tijd is van toen ATA-66 nog niet bestond, kan die dan ook overschakelen op ATA-100? of gaat die mijn HD mee vertragen naat ATA-33 ofzo?

thx

• Mastakilla
hallo...

niemand?

(ik dacht dat dit best een gemakkelijke vraag was voor iemand die hier iets vanaf weet...)

Verwijderd

Aansluiten zoals CiPHER zei is het beste. Alleen krijg je van mij geen garantie dat alle cd''s gebrand vana data-HD foutloos verlopen, zeker niet als het systeem andere dingen te doen heeft.
Anders:
1M: snelle HD
1S: brander
2M: slome HD
2S: CD

Het mooiste zou zijn om er een extra IDE controller bij te zetten, zodat je de brander tat op een apart kanaal hebt.
Als je ATA-100 HD en ATA33 cdrw op één kanaal hebt -> doorvoer HD 100MB/S en cdrw 33MB/S denk ik. ik verw8 niet dat de HD terug naar 33 schakelt.

• Mastakilla
en euh...

waarom eigelijk niet dit?:

Primary:
master: snelle HD
slave: trage HD

Secondary:
master: CDRW
slave: CDROM

zo kunnen mijn HDs zeker op ATA-100 werken
CDRW en snelle HD staan op master
HDs staan op andere controller dan CDRW

het enigste nadeel dat ik hieraan zie is dat de snelheid tssn de HDs onderling wat minder kan zijn

Is dit waar??
of klopt er iets niet in mijn redenering?
of zit er ergens een adder onder het gras?
of is er nog iets anders wat je hierover kwijtwilt?

laat het dan aub weten

Verwijderd

Het zou kunnen werken zo ... maar er zijn twee overwegingen waarom het ook niet zou kunnen werken 1. sommige cd (rw''s) voelen zich "lekkerder" als slave en meestal bevelen fabrikanten toch aan deze als slave in te stellen. 2. cd-rom''s en cdrw''s hebben in sommige gevallen "ruzie" met elkaar als ze op een ide aansluiting komen te zitten. Kwestie van proberen zou ik zeggen.
Pagina: 1