Toon posts:

[BC3] [Win98SE] CD-ROM DMA aan = drive pleite.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Als ik in Win98SE DMA aanzet van m''n CD-ROM speler, dan is hij na de vereiste reboot spoorloos uit de verkenenr. Nog wel aanwezig bij devices. Haal ik DMA weer weg .. dan is de drive daar weer.

Ik heb de nieuwste VIA en nieuwste alles er op staan (Win98SE install is net 3 uur vers).

Ik snal er geen reet van. Erg irritant zo zonder DMA mode.

Hoe los ik dat op? Zie sig voor specs.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :(

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 13:56
mischien nog ff de via ide driver apart downloaden en er ff overheen gooien?
in de bios kan je ook PIO/UDMA mode aangeven, mischien heb je daarme lopen kloten?

ik neem aan dat je zeker weet dat je IDE controllers geen uitroeptekens hebben in device manager.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49
Je cdrom speler ondersteunt geen dma?

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Topicstarter
IDE is goed installed. In Win2K draai ik ook gewoon DMA en UDMA.

In de BIOS staan allebei de IDE kanalen enabled.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 31 maart 2001 21:06 schreef skinhead het volgende:
Je cdrom speler ondersteunt geen dma?
Jawel. UDMA zelfs.

Verwijderd

Topicstarter
FF voor de duidelijkheid. Het gaat om een UDMA Toshiba CD-ROM, en een DMA Plextor CD-RW.

In Win2K draaien ze gewoon DMA en UDMA, maar als ik in Win98SE DMA aanvink dan gebeurd het volgende :

- 1) vinkje blijft bij de Toshiba niet plakken, en DMA is na reboot weer uit.
- 2) vindkje blijft bij de Plextor wel hangen, maar dan is dus de drive spoorloos voor Verkenner en Programma''s na reboot

Bij Devices staat ie er dan nog wel.

Ik heb Windows 98SE gisteren vers installed. Daarvoor was het ook al.

VIA 4.29 final.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 13:56
ff een plaatje met hetzelfde probleem:
Afbeeldingslocatie: http://fcs.dhs.org/mycomputer.gif

waar o waar is mijn plextor brander? je raad het nooit...

om de een of andere reden plaatste windows het icoon van de plextor onder die van m''n dvd speler (!) (uiteraard nu ff boven elkaar gesleept)

was echt leip, wel een uur tijd gekost voordat ik daar achter kwam. tja windows.... :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het plaatje is neit pleite .. de drive is ercht weg. Dit is iets heel anders.

Verwijderd

Dit heb ik ook een keer gehad. Je moet ze gewoon ff in apparaatbeheer verwijderen (ok, beetje rigoreus :) ), opnieuw opstarten en dan vindt ie ze waarschijnlijk wel op de goede manier. Bij mij iig wel :P

Verwijderd

Topicstarter
''t is een install van een dag oud ..

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
De enige oplossing is deze:

Verander het uitvoer adres van de Bus master
IDE controller (ga naar systeem, vaste schijf controllers, laatste tapje). Als je dit doet en opnieuw opstart kan je DMA weer gebruiken.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Wat doe ik dan precies als ik dat doe?

Verwijderd

Op zondag 01 april 2001 02:41 schreef AirHead het volgende:
Dit heb ik ook een keer gehad. Je moet ze gewoon ff in apparaatbeheer verwijderen (ok, beetje rigoreus :) ), opnieuw opstarten en dan vindt ie ze waarschijnlijk wel op de goede manier. Bij mij iig wel :P
Soms is dat inderdaad de beste oplossing voor windows 98SE... standaard komt er bij mijn tweede netwerkkaartje na een installatie van windows een uitroeptekentje staan. En je kan van alles proberen, maar de enigste manier om hem aan de gang te krijgen is gewoon verwijderen, opnieuw opstarten. Windows detecteert hem, je wijst de wizard ff de weg naar de drivers en opeens werkt alles wel! Waarom dat bij de installatie niet in 1x goed gaat...
Pagina: 1