Toon posts:

[BC3] Raid 0 = span ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Span is niet RAID-0. Nu ''ziet'' je OS idd gewoon 1 grote schijf. Maar de data wordt niet simultaan geschreven en gelezen van alle schijven, zoals bij RAID-0. Geen snelheidswinst dus.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Ik heb een promise-raid controller gekocht met de bedoeling raid 0 te gaan draaien.

Nu snap ik ff een paar dingen niet:
Bij setup kan je kiezen om de schijven als 1 schijf te zien, span dus. Werkt dit nu zoals raid 0 ? Ik kan gewoon direct booten als ik mijn schijven zo in stel zonder opnieuw te installeren. De data staat dus nog gewoon op de 1e schijf.

Hij koppelde ook mijn 3e schijf, dat was eigenlijk niet de bedoeling. Windows ziet nu gewoon 1 grote schijf vaan 100 gig. Gaat het systeem nu automatisch de data over de schijven verdelen of zitten ze alleen maar achter elkaar geplakt ?

One of the animals has left its cage today.

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Dat "performance" bij de instellingen bracht me op het verkeerde been.

Maar raid 0 is toch onstaan omdat ze schijven tot één grote schijf wilden bundelen ? Wij gebruiken het nu om op 2 schijven te gelijk te kunnen lezen en schrijven.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:58
raid 0 is ontworpen om dubbel zo grote troughput te krijgen.. simultaan wegschrijven naar 2 HD''s van verschillende stukies file (GEEN kopie dus)
ook wel striping genoemd

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

De adapter ondersteunt Raid 0,1 en 10. Is 10 dan span ?

Verwijderd

Topicstarter
Jij bedoelt RAID 0 + 1.

RAID 0 = Striping. Dubbele performance. (Dubbele doorvoer en dubbele capaciteit.)
RAID 1 = Mirroring. Dubbele dataveiligheid (gewoon 2 schijven met identieke inhoud.)

RAID 0 + 1 = alletwee te gelijk. Dat moet je zien als 4 HDD''s, die verdeeld zijn in 2 paar van 2 stuks. Elk paar draait in RAID-0, en de 2 paren samen draaien weer als paar in RAID 1.

Verwijderd

span is dus achter elkaar plakken, oftewel als de eerste hdd vol is gaat ie op de 2e harddisk verder. Wordt als een grote disk gezien. Ik weet niet of je een span-set kunt verbreken zonder reinstall.
Raid-0 is dus gewoon het parallel werken van harddisks. Alle data wordt verspreid over 2 harddisks (bevatten om en om de data, dus niet alles dubbel).
Raid-1 dupliceert alle gegevens.

Harddisk grootte:
span: hdd1+hdd2+hddX, x tussen 0 en 1000 ofzo
stripe/raid0: 2*kleinste harddisk
mirror: 1*kleinste harddisk

Verwijderd

RAID 0 + 1 = alletwee te gelijk. Dat moet je zien als 4 HDD''s, die verdeeld zijn in 2 paar van 2 stuks. Elk paar draait in RAID-0, en de 2 paren samen draaien weer als paar in RAID 1.

als je dit doet ben je dus erg gek , ik weet niet of het anders kan bij ide , maar bij scsi is dit een nogo dus , als je 2 x een stripe maakt en die gaat mirroren, en er failed een disk ben je nat , je moet 2x een mirror maken en die stripen !! als er nu een disk failed, zijn er nog 3 aktief ..

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Neuh, de bedoeling is performance, belangrijke data gaat naar de 3e disk en het netwerk.
Als de zooi crasht wil ik alleen de apps kwijt zijn.

Pagina: 1