[BC3] UDMA modus van HPT366 -> Welke?!

Pagina: 1
Acties:

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:11

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Topicstarter
mode 3 is UDMA33
mode 4 is UDMA66
mode 5 is UDMA100

zo zit het dacht ik

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04 01:13

SveNRG

Onderweg

Hallo.

Ik heb een Abit BP6 moederbord met twee Celerons erop. Deze plank heeft een HighPoint 366 UDMA66 controller on-board. Bij het opstarten van de PC is het mogelijk deze controller te configureren. Je hebt verscheidene "Device Modes" voor je Harddisk. In mijn geval een IBM DTLA-307030 UDMA100 IDE schijf.

Ik kan kiezen uit UDMA 0 t/m 4 en PIO en MW-DMA. Kan iemand me uitleggen wat deze dingen ongeveer inhouden en wat ik het beste kan selecteren? Ik draai momenteel UDMA 2 en dat draait goed. Maar misschien is een andere sneller?

Thanks.

All that you know, is at an end

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:41
Op donderdag 22 maart 2001 03:39 schreef Svenergy het volgende:
Hallo.

Ik heb een Abit BP6 moederbord met twee Celerons erop. Deze plank heeft een HighPoint 366 UDMA66 controller on-board. Bij het opstarten van de PC is het mogelijk deze controller te configureren. Je hebt verscheidene "Device Modes" voor je Harddisk. In mijn geval een IBM DTLA-307030 UDMA100 IDE schijf.

Ik kan kiezen uit UDMA 0 t/m 4 en PIO en MW-DMA. Kan iemand me uitleggen wat deze dingen ongeveer inhouden en wat ik het beste kan selecteren? Ik draai momenteel UDMA 2 en dat draait goed. Maar misschien is een andere sneller?

Thanks.
Mijn Pentium 200 heeft een harddisk die draait op PIO mode 4, das dus oud en traag :)

UDMA 5, ook wel ATA 100 is het snelste op het moment, jouw harde schijf kan dit aan, je controller echter niet.
UDMA 4, ook wel ATA 66 is het snelste wat jouw controller aan kan. Dit is wat je ook in moet kunnen stellen zonder problemen.
Het zal een fractie sneller zijn.
UDMA 2, ATA 33 (als ik me goed vergis ;) ) is wat je nu gebruikt.

de 33/66/100 is de maximale troughput in MByte/s. Aangezien jouw IBM net iets meer dan 33MB/s kan verlies je dus iets aan prestatie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Ik weet het niet hoor. UDMA mode 2 en 3 werken bij mij. Ik merk geen verschil in snelheid (maar dat kan ook aan mij liggen).

Als ik mode 4 inschakel hangt het systeem bij het starten van windows. Niet altijd op hetzelfde moment, maar hij kan nooit helemaal opstarten. :(

Help! Draai ik nu wel UDMA66?!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Ben er achter hoor! UDMA mode 3 (wat ik nu draai) is ook gewoon UDMA66, dus het was al goed. Wel vraag ik me dan af waar die mode 4 goed voor is?

UDMA3/UDMA4 - ATA-66 drives (UDMA66 hard drives)
UDMA1/UDMA2 - ATA-33 devices (standard UDMA33 hard drives and most other modern IDE devices)
PIO - Non-DMA or Pre-DMA devices (older hard drives under 1GB, older CD-ROM devices)
MW-DMA - DMA mode usually associated with CD-ROM devices.