Toon posts:

[BC3] Vraag over DNS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stel dat ik een domein registreer, bijvoorbeeld koetjesenkalfjes.cx, hoe komt dat ding dan terecht in de rootservers? Ik bedoel te zeggen: Ergens moet je dan toch een keer een DNS hostname/ip invullen waar bij een request aan gerefereerd kan worden.

Moet je dat invullen wanneer je hem registreert? Met andere woorden, wordt door een bepaalde stichting, zoals de SIDN, wijzigingen doorgevoerd voor een topleveldomein?

Je kan toch niet zomaar je eigen puter als DNS configureren? Iets moet een keer naar je puter verwijzen immers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je kan vragen aan je ISP of ze jou DNS willen draaien, dus bel ze op en vraag of ze dat willen doen.

Dan geef je aan op welk ip adres het geheel allemaal zit en dan moet het in orde komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:24
Ik heb bij een of ander bedrijfje gratis een DNS account gemaakt, domein geregistreerd bij Dotster.com voor 15$ per jaar, en ff die DNS ingesteld om door te verwijzen naar mijn IP... en voila, mijn puter is een echte website (met subdomeinen en al)

:)

De naam van dat bedrijfje ben ik even kwijt, maar maandag kan ik het ff nakijken, je moet maar even mailen als je het wil weten.. (PS: Ze geven je dus wel 2 DNS servers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je gaat registreren vul je op www.granitecanyon.com je zoneinfo in. Granite draait _GRATIS_ primary of secondary voor je ( of alle twee ).
Bij het registreren van je domein vul je dan de DNS servers van granitecanyon in die de door jou ingevoerde zoneinfo bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb ooit voor http://www.centralinfo.net/ gekozen als gratis dns, over granite las is toen veel negatieve dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik het al meer dan 1 1/2 jaar naar volle tevredenheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wacht ff maar als je nou zelf een DNS gaat draaien, dan werkt het toch niet zomaar of wel? Ik bedoel, ik kan die zoneinfo instellen, en dan, weten de rootservers dan waar ze heen moeten verwijzen? Met andere woorden, meldt je eigen DNS server zich dan aan?

Het punt is dus niet of je je eigen DNS server kan draaien, maar meer waar die keten begint...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Typecursus gevolgd CyberJunk? Je was me net voor... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of wees duidelijker, of lees eens wat over DNS.
In het bovenstaande voorbeeld bij granite hoef je zelf geen DNS te draaien, dit doen zij voor je. De rootservers bevatten alleen top level domains, stel jouw domein heet mijndomein.com dan heeft de com root server een verwijzing naar de DNS servers die de zone info van jou domein bevatten. Vanaf die server wordt degene die jouw domein probeert te bereiken naar het juiste ip ( van jouw bak ) geleid.

DNS is een grote hierarchische database die 24/7 gesynchroniseerd moet worden, maar nogmaals koop eens een goed boek over DNS, van OŽReilly bv, nog eens heel humoristisch geschreven ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik vind informatica boeken helemaal niet grappig, eigenlijk. En op zich heb ik ook best een aardig beeld van het functioneren van DNS.

Alleen, zat ik me af te vragen, als je zomaar een DNS in kan stellen voor een domein, dan moet er toch een soort van beveiliging zijn. Anders kan ik toch een willekeurig domein invoeren en die naar mijn puter laten verwijzen?

Ik pak bijvoorbeeld een nietbestaand adres koetjesenkalfjes.cx, start m''n eigen DNS server, zoneinfo erin enzo, klaar ben ik! Dat kan vast niet, dus misschien dat iemand mij kan uitleggen wat ik over het hoofd zie hier.

Zodat ik niet krom hoef te liggen van het lachen bij het lezen van Het Grote DNS-boek van O''Reilly... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En op zich heb ik ook best een aardig beeld van het functioneren van DNS.[/quote]Dat denk je zelf misschien. Maar dat blijkt niet uit de uitspraken die je doet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het instellen van een domein op een DNS server wordt er contact gemaakt met de registrer (bijvoorbeeld InterNIC) om te kijken of dat domein geldig is en jij de eigenaar bent. Bij de registrer moet je namelijk weer invullen welk IP of DNS jouw domein host.
Zelf heb ik bijvoorbeeld ccc4u.net geregistreerd bij domainbank.com daar heb ik m''n dns server (dns.cmptr.com en dns2.cmptr.com) opgegeven. Op de DNS server (toevallig dezelfde server als waar de website op draait) heb ik ingesteld dat hij dat domein moet "parkeren" zoals dat heet. En dat houd dan in dat wanneer er een domain opgevraagd wordt er een berichtje gaat naar de rootserver, deze verwijst naar de registrer en deze verwijst naar mijn dns server en die verwijst weer naar mijn IP.
Als ik een domain dat niet is geregistreerd zou willen parkeren in de DNS dan krijg ik een foutmelding: "DNS Entry not found".

DUS:
IP Adres --> DNS Server --> Registrer --> Root Server (en vice versa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat registrer (was het niet registrar? whatever) stapje zat mij nou net dwars. Jou uitleg klinkt plausibel CyberJunk.

Van nu af aan ben ik DNS-expert Onno! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 22 oktober 2000 13:35 schreef Tafkae het volgende:

Van nu af aan ben ik DNS-expert Onno! :)[/quote]Zoals eerder vermeld, ga eerst maar eens BIND halen van OŽReilly ( en ja, ook poeterboekjes kunnen humoristisch zijn ), als je die uit hebt kom je nog eens terug......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja jongens, ik vind het prima als er verwezen wordt naar literatuur als iemand een dik simpele vraag stelt (zal ik zelfs aan moedigen), maar dit soort info is nou eenmaal niet overal te vinden en dan denk ik dat een forum als deze daar geschikt voor is.
Als we iedereen verwijzen naar boeken dan kunnen we i.p.v. een zooitje fora ook gewoon een tigtal ISBN-nummers hier neer pleuren.
Feit is alleen dat de meeste mensen die hier komen dus geen geld of zin hebben om er een boek over te kopen en te lezen.

Nahja, hij snapt ''t nu dus blijkbaar.

Opmerkingen als "kom dan nog maar es terug" vinnik wel zo gatverde uit de hoogte! Bah :r alsof jij geboren bent met alle kennis m.b.t. computers :r
Je zult het misschien niet zo negatief bedoelen, maar ik geef je dus even feedback op hoe je over komt op mij.

Wat trouwens wel zeer interessant is en vrijwel alles over netwerken behandeld is de MCSE cursus "Networking Essentials" ... digitaal verkrijgbaar, maar ik kan geen link o.i.d. posten omdat dit dus gewoon niet mag op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rosink:

Als je van iedereen die hier post eist dat ze alle nuttige informatie over het onderwerp hebben doorgelezen, dan post hier bijna niemand meer.

Immers, alles staat gedocumenteerd, en alles is dus terug te vinden. Maar als iemand een thuisnetwerkje wil aanleggen en er niet helemaal uitkomt, dan eis je toch niet dat zo iemand eerst Tanenbaums netwerkbijbel doorleest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heheheh ja, toevallig wel ja :)

uit mun hoofd en op mun eigen keybord: 200APM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ja jongens, ik vind het prima als er verwezen wordt naar literatuur als iemand een dik simpele vraag stelt (zal ik zelfs aan moedigen), maar dit soort info is nou eenmaal niet overal te vinden en dan denk ik dat een forum als deze daar geschikt voor is.[/quote]Geheel afhankelijk van de vraag, DNS is moeilijk. Om het goed te begrijpen ontkom je niet aan een hoop leeswerk ( dan wel online, dan wel een traditioneel boek ). <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als we iedereen verwijzen naar boeken dan kunnen we i.p.v. een zooitje fora ook gewoon een tigtal ISBN-nummers hier neer pleuren.[/quote]Een antwoord op de kernvraag was mijn inziens al gegeven....<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Feit is alleen dat de meeste mensen die hier komen dus geen geld of zin hebben om er een boek over te kopen en te lezen.[/quote]Ja, een zorgwekkende trend die je niet alleen op diverse fora ziet maar zeker ook op usenet. Geheel buiten deze thread om, er zijn steeds meer mensen die zonder ook maar enige moeite te doen, diverse kennisbanken vol stouwen met vragen die met 5 minuten werk zelf eenvoudig gevonden kunnen woorden.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nahja, hij snapt ''t nu dus blijkbaar.[/quote]Dat was de bedoeling....<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Opmerkingen als "kom dan nog maar es terug" vinnik wel zo gatverde uit de hoogte! Bah :r alsof jij geboren bent met alle kennis m.b.t. computers :r[/quote]Nee en nee, het is geen opmerking maar een reactie op, even aandachtig lezen...
Verder heb en had ik niet alle wijsheid in pacht, ben wel altijd erg blij geweest met de diverse aanbevelingen naar how-to''s en literatuur van mensen die over een bepaald onderwerp meer wisten/weten dan ik.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je zult het misschien niet zo negatief bedoelen, [/quote]Hmm, je had het toch goed gelezen<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>maar ik geef je dus even feedback op hoe je over komt op mij.[/quote]Bedankt !

Het internet staat of valt met DNS, zal wel 1 van de redenen zijn dat er genoeg info over te vinden is.

Een goed begin :

http://www.faqs.org/rfcs/

ff een search op DNS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Info over registrars en het hele DNS ideetje is op heel internet uitgebreid te vinden.

Eerst ff zoeken, dan pas vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ALLES is op internet te vinden, want ik heb het echt niet allemaal van de opleiding hoor! Alleen het kost intens veel tijd om alle ruis te filteren en de kern te vatten met betrekking tot dit onderwerp.

Maar ja, dan komen we dus op het punt dat we geen fora maar Links gaan plaatsen onder de kopjes bij de GoT index... Lijkt me niet nuttig.

Je hebt gelijk dat deze vraag op het randje zat, maar ik vond de vraag technisch genoeg voor dit forum. Het is volgens mij niet de bedoeling dat GoT alleen bevraagd wordt door mensen die alle basis al hebben.
Het is idd wel de bedoeling dat de mensen die dat niet hebben geen al te obvious vragen gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik heb inmiddels een dnsserver draaien onder Win2k maar ik krijg ''m bij m''n registrar niet ge-update.
Ik krijg daar steeds de melding dat de server redeligation is mislukt als ik m''n dnsserver invul.
Moet ik soms wachten tot mijn dnsserver daar eerst bekend is?

Afbeeldingslocatie: http://signe.dhs.org/dns.jpg
zou moeten werken toch????

Niet?
[Specs]

Pagina: 1