Toon posts:

[BC3] Netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een netwerk aanleggen voor een bedrijf. Het gaat hierbij om 4 werkplekken en internet en emailvoorzieningen. Ik was van plan om op de workstations win2k te draaien en voor internet en email gebruik te maken van een win2k server of een router. Nu zijn vragen hierover:

1. Kan ik beter een switch of een hub gebruiken?

2. Is het beter om een router of een server te gebruiken voor het delen van een internetverbinding?

3. In geval van een server moet dat een aparte server zijn of kan dat ook net zo goed een van de worstations zijn?

4. In geval van een server is het beter om daar proxy of NAT software op draaien?

5. Is het verstandig om een internet en fileserver op één machine te laten draaien of kom je dan in de problemen met de beveiliging.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Op zaterdag 26 mei 2001 13:48 schreef TechNIEK het volgende:
Ik ga een netwerk aanleggen voor een bedrijf. Het gaat hierbij om 4 werkplekken en internet en emailvoorzieningen. Ik was van plan om op de workstations win2k te draaien en voor internet en email gebruik te maken van een win2k server of een router. Nu zijn vragen hierover:

2. Is het beter om een router of een server te gebruiken voor het delen van een internetverbinding?

3. In geval van een server moet dat een aparte server zijn of kan dat ook net zo goed een van de worstations zijn?

4. In geval van een server is het beter om daar proxy of NAT software op draaien?

5. Is het verstandig om een internet en fileserver op één machine te laten draaien of kom je dan in de problemen met de beveiliging.
1. Een switch:)
2. Ik zou een server laten routen :) bij voorkeur een linux machine met bijvoorbeeld ipchains, en dan win2k voor de profiles of wat je er mee wilt doen.
3. Als je 4 werkplekken hebt kan het ook 1 van de workstations, maar als router is een apparte machine makkelijker ivm reboots, hiervoor is een 486 meer dan voldoende.
4. Als ze alleen websites mogen loeren is een proxy okay, voor totale toegang zou ik voor NAT gaan.
5. 1 Lijkt me prima, voor 300 werkplekken was het anders, maar zo is het prima :)

Verwijderd

Mocht je nog behoefte hebben aan mijn mening...

1. Ben ik met J3P eens.
2. Ben ik met J3P eens.
3. Ben ik met J3P eens.
4. Ik zou voor Proxy gaan, is wat meer werk maar daar ken je dan ook wel veel op regelen.
5. Zou ik niet doen ivm veiligheid van de bestanden.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

1. switch
2. router
3. apart
4. nat
5. apart

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 15:37

Dreamer

Foutje

Op zaterdag 26 mei 2001 13:48 schreef TechNIEK het volgende:

ik heb het toevallig ook net aangelegt en ik raad je het volgende aan

1. als geld geen probleem is een switch 100%

2. Ik heb een router door iemand anders laten maken en is een extra computer daarvoor

3.100% een aparte denk ook aan de toekomst van het bedrijf en laat ze ook op de server opslaan en maak elke dag een backup ervan

4. Laat win2k zelf de internet verdelen is goed genoeg

5. jah dat kan je wel op 1 machine draaien neem dan wel een machine met veel intern geheugen liefst 512mb of meer

p.s. is voor nu nog overkill maar in de toekmost wellicht niet meer

suc6
dreamer

edit:
weet je eigenlijk al watvoor een server je wil hebben

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt