[BC3] Eerst COAX werkte redelijk nu HUB en ellende.

Pagina: 1
Acties:

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Ik heb vanmiddag een UNEX 10Mbit 8 poorts HUB gekocht. Ik had hiervoor nog COAX liggen en dat werkte opzich perfect.

Het volgende (Wazige) probleem doet zich voor. Vanuit windows kopieeren via Netwerkomgeving gaat prima gewoon met 850+ KB/s bijde kanten op. Dus van m''n Werkstation (windows98) naar m''n servertje (servertje draait normaalgesproken Linux maar nu ook ff win98) .

Als ik echter via ftp bestanden uitwissel gaat het in 1e instantie ook prima 850+ KB/s. Maar als ik diezelfde bestanden weer terugkopieer gaat dat maar met 300 KB/s. Verder zijn er geen collisions ofzo op het netwerk het gaat gewoon zomaar 3x zo traag.

Dat is opzich nog geen ramp natuurlijk, maar vaag is het wel. Onder linux hetzelfde probleem maar dan een stuk erger. Daar kan ik met ftp maximaal 300 KB/s halen. En met het terugkopieeren van de bestanden gaat het niet sneller dan 80 KB/s. En het collision lampje maakt overuren :( .

In het kort komt het er dus op neer dat bestanden uploaden naar m''n server een heel stuk sneller gaat dan bestanden weer downloaden naar m''n werkstation. En onder Linux gaat het een heel stuk trager dan onder windows. Terwijl dat volgens mij andersom zou moeten wezen....

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met Full-Duplex dat eigenlijk Half-Duplex moet wezen. Alleen m''n netwerkkaarten zijn Realtek''s RTL8029 en in Win98 staat voor die kaart geen optie voor Half of Full Duplex. En in Linux heb ik geen idee hoe ik dat moet instellen :( .

Maar stel dat dat inderdaad zo is hoe kan het dan dat het via windows netwerkomgeving wel prima werkt?

Na er een halve dag mee bezig te zijn geweest vond ik het tijd worden om het maar op GoT te posten. :)

Iracing Profiel

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Het "servertje" is trouwens gewoon een router die nu gedwongen Win98 met Sygate draait ipv Slackware met IPchains. :(

Iracing Profiel

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
je denkt dus dat ie op full duplex staat? hoezo?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:46
als je de goeie drivers hebt voor je realtek kaartjes kun je ze wel op half duplex zetten hoor... :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 23:28 schreef Tampie2000 het volgende:
als je de goeie drivers hebt voor je realtek kaartjes kun je ze wel op half duplex zetten hoor... :)
Progje daarvoor kun je hier d/len.

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Nou ik heb de search hier eerst gebruikt en daar staan ook een paar topics in over mensen met een traag netwerk en daar was de oplossing steeds het op Half-Duplex zetten van de Netwerkkaart. Vandaar.

Als bijde bakken Win98 draaien is het probleem alleen maar met ftp ben ik inmiddels achter. Dus het zou ook goed iets anders kunnen wezen.

Wat linux betreft ga ik er vanuit dat het daar wel met Full-Duplex te maken heeft omdat er daar een en al collisions zijn. En het netwerken daar totaal helemaal niet opschiet.

Iracing Profiel

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Thanx ff proberen dan weet ik ook meteen of het daarmee te maken heeft. Thanx

Iracing Profiel

Verwijderd

Ik zou inderdaad je kaarten op half-duplex zien te zetten. De 8029 is volgens mij een ISA kaart, en daar hoort een driverdisk bij. Waarschijnlijk (maar dat weet ik niet zeker) staat daar een config-utility (een dos-progamma) op, waarmee je dit soort dingen op de kaart in kunt stellen. Je moet dan wel even met een dos-flop (een standaard Win9x bootflop) booten.

Normaal gezien staan die dingen op half-duplex. Ik meen me zelfs te herinneren, dat ik ook in die config-util van RealTek geen fullduplex-optie kon vinden.

Bovendien: als het aan de duplex-instelling ligt, dan heeft''ie er altijd last van.

Voor de zekerheid: alletwee je kaarten zijn 8029, dus geen andere (die op 100Mbps zou kunnen staan) ?

En met COAX had je dit soort problemen neit, dus het ligt niet aan je ftp-server instellingen ?

En je zendt maar één kant tegelijk op (dus niet heen en terug tegelijkertijd) ?

mvg, John

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Oke het werkt weer YES YES YES :)

In m''n servertje stond de netwerkkaart op Full-Duplex. En in m''n andere computer stond ie op Half-Duplex. Dat zal denk ik ook meteen verklaren waarom het zenden wel goed ging maar het ontvangen niet.

In Linux werkt ie nu ook weer zoals het hoort. Hardstikke bedankt iedereen. :)

Iracing Profiel

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Willen we misschien nog wel ff weten of je nu FULL of HALF ingesteld hebt op BEIDE kaarten.

? weet jij wat.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Op een hub wil je sowieso geen full-Duplex doen, wat dat kan op een hub niet. ;)

Heppie een swicth voor nodig.

Full-Duplex is voor point to point, en een hub braakt data over alle poorten naar buiten.

Aannames zijn fataal.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:15

Destruction

(ex-)Automonteur

Op woensdag 23 mei 2001 23:37 schreef de_GeBo het volgende:
Ik zou inderdaad je kaarten op half-duplex zien te zetten. De 8029 is volgens mij een ISA kaart, en daar hoort een driverdisk bij. Waarschijnlijk (maar dat weet ik niet zeker) staat daar een config-utility (een dos-progamma) op, waarmee je dit soort dingen op de kaart in kunt stellen. Je moet dan wel even met een dos-flop (een standaard Win9x bootflop) booten.

Normaal gezien staan die dingen op half-duplex. Ik meen me zelfs te herinneren, dat ik ook in die config-util van RealTek geen fullduplex-optie kon vinden.

Bovendien: als het aan de duplex-instelling ligt, dan heeft''ie er altijd last van.

Voor de zekerheid: alletwee je kaarten zijn 8029, dus geen andere (die op 100Mbps zou kunnen staan) ?

En met COAX had je dit soort problemen neit, dus het ligt niet aan je ftp-server instellingen ?

En je zendt maar één kant tegelijk op (dus niet heen en terug tegelijkertijd) ?

mvg, John
Nope 8029 is PCI

Ik heb dezelfde kaart en zit op hetzelfde netwerk in hetzelfde huis als Distortion.

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
de 8019 was ISA ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
De 8019 is de ISA versie :)

Ik moet zeggen dat ik het coax-netwerkje hier toch wel moe begin te worden ... één pc heeft blijkbaar een brakke kabel of zo , die wil niet meer connecten :(

Liever een hub en wat utp-kabels kopen dan een nieuwe coax kabel , maar ja dat kost weer geld :(

Edit: TD-er lijkt nu wel eerder, maar dat komt doordat GoT bij mij ff ging flippen ;)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:15

Destruction

(ex-)Automonteur

Op donderdag 24 mei 2001 11:56 schreef speed24 het volgende:
De 8019 is de ISA versie :)

Ik moet zeggen dat ik het coax-netwerkje hier toch wel moe begin te worden ... één pc heeft blijkbaar een brakke kabel of zo , die wil niet meer connecten :(

Liever een hub en wat utp-kabels kopen dan een nieuwe coax kabel , maar ja dat kost weer geld :(

Edit: TD-er lijkt nu wel eerder, maar dat komt doordat GoT bij mij ff ging flippen ;)
Maar het gaat/ging over de 8029. :)

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Ze draaien nu idd allebei Half-Duplex ja. :)

speed24 --> Mij vielen de kosten nog mee. Die hub heeft me maar 75 piek gekost en ik had dan nog een paar meter UTP kabel nodig. Alles bij elkaar was ik 150 piek kwijt voor die HUB en 2x15, 1x10 en 1x1 meter kabel.

Dus misschien is het het proberen waard het netwerk is nu tenminste een beetje betrouwbaar. Wij hadden hier eerst ook ergens een brakke kabel waardoor het netwerk om de zoveel tijd helemaal uitviel. Ik ga er nu maar vanuit dat dat helemaal over zal zijn. :)

Iracing Profiel

Pagina: 1