Toon posts:

[BC3] twee pc''s linken met een crossed UTP kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee pc''s, waaran 1 werkt met win2000 en de andere met windows 98.
Beiden hebben een netwerkkaart. Die voor de pc met win98 wordt standaard gebruikt voor mijn chello-internet.
Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de twee computers te linken met een crossed UTP kabel (met uiteraard als consequentie dat ik dan niet op internet kan).
In de pc met win98 heb ik geen ruimte voor een extra netwerkkaart (geen interrupts meer...), dus dat is ook geen optie.
Ik heb al een uur liggen knoeien, maar het is mij voorlopig nog niet gelukt :(
een tweede netwerkkaart in de pc met windows 2000 zou nogal duur zijn, want het betreft een laptop.

PS: beide pc''s hebben ook linux draaien, maar daar heb ik nog niet geexperimenteerd (zou minder praktisch zijn, want de persoon die het netwerk nodig heeft (dat ben ik niet) kent er de botten van)

...en anders ga ik dan toch maar voor zo''n router-switch combootje (hebben we direct op de twee pc''s internet :) .

Verwijderd

www.practicallynetworked.com

koop een UMax UGate 3000 router.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Inderdaad het beste in dit geval is gewoon een hardware router

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Tuurlijk hoef je geen router te kopen, gewoon op allebei de machines een vast IP-adres en subnetmask instellen, eventueel bestanden delen inschakelen en gaan. Je moet je originele instellingen dan wel weer maken als je met de W98 machine het internet op wilt.

Verwijderd

Irq''s worden gewoon gedeeld, Bij mij is elke irq gedeeld.

• LaptopRookie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-04-2025
Is crossed UTP wel nodig als je 2 pc's direct met elkaar verbindt?
Volgens mij heb je dit alleen nodig als beide pc's clients zijn. Ik geloof dat je dan onder Windows de "direct linking" moet installeren of zoiets.
Indien eentje een DHCP server is dan kan je ze beide verbinden via een straight UTP kabel. Ik heb dit ooit gedaan tussen een server-pc en een client-pc en de kabel was zeker niet crossed. Je creert dan hiermee een kleine LAN.

Verwijderd

Beetje oud he.

En nee, dat is niet zo. Lees daarover ook FAQ - Network Troubleshooting
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.