[BC3] kabelaansluiting en netwerk

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Okee, ons studentenhuis krijgt eindelijk een kabelaansluiting.
We willen een centrale netwerkcomputer neerzetten, met daarop 5 computers aangesloten. We hebben wel een 486 ''over'' die als centrale server kan dienen, weet alleen niet of deze dit trekt?
Daarnaast dus netwerkkaarten nodig, waaraan moeten deze voldoen? Wat is verschil tussen 10Mbit en 10/100Mbit, behalve snelheid. Waarin verschillen de kaartjes van 20 piek met die van 120 piek?
Nog overige dingen nodig, als hubje of zo? Eventueel een hub dual?
Tell me! Ik weet het nl. allemaal niet....
:?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Ik weet niet bij welke provider je zit ?

bij @home kun je max. 3 ips krijgen dus dan kom je nog 2 te weinig.

Maar je kan idd op die 486 linux zetten en hem mooi als router gebruiken.

2 netwerk kaartjes in die 486 1 op de hub 1 op de kabelmodem. rest van de pc''s in de hub klaar ! (nouja zo makkelijk gaat het niet als je het nog nooit gedaan hebt)

En dat 10/100 mbit verhaal, voor je internet maakt het niet dat komt toch niet > 10mbit maar als je bestanden uit wilt gaan wisselen gaat 100 mbit uiteraard sneller :)

Een 486 kan als router met gemak 5 pc''s aan.
Lees anders eens wat op internet over netwerken aanleggen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Die 486 is prima, heb ik hier ook draaien met Freesco erop (wel 8 Mb intern). Verder een 10Mbit hub en dus ook netwerk. Je kabelmodem is toch niet sneller. Twee netwerkkaartjes in de server, en draaien maar.

Het verschil tussen 10/100 is de snelheid en een hub is voor zover ik weet nooit fullduplex.

Succes

edit:

Het netwerkje hier was ook mijn eerste netwerk ervaring maar ik had alles in een week werkend. (Instelling fout in Freesco)

Verwijderd

Heb ik hier ook. een freesco router. is wel beter. 1 diskette en je hebt een router. Het draait nu een paar weken hier. Eerder had ik gewoon een windows pc (gebruiker pc) met winroute, werkt ook wel, maar dit is veel beter, en je hebt er geen dikke pc voor nodig.

• BC3 Victim
Winroute doet het ook fijn:)

www.winroute.nl

ohwja het was een 486 , doe maar niet dus

Verwijderd

Is het dan mogelijk om met meerder pc 1 ip te gebruiken?? :?

Zoja zou je dan b.v. ook een potje cs kunnen spelen via dat ene ip????
JA :9~ of nee :'(

• BC3 Victim
ja dat kan met programmas als winroute of onder linux met ip masquerading.

en ja dan kan je ook gewoon gamen.

• Shedman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 19:47

Shedman

Met het hart op de goede plek

Als je je server als router gaat gebruiken zit je dus met zijn allen op 1 IP :)

CSen kan op zich nog wel ... wij moesten hier voor Quake een Module in Linux laden en dan werkt het purrrrr-fect :D

edit:
Damn, gelly was me voor >:)
IP Masquerading idd ook ja!!

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:18
Ik zou als ik jou was hiervoor freesco gaan gebruiken!

Kijk ook eens op www.freesco.org of het Linux Gateway Forum

Groeten,

Timothée

Verwijderd

BETERS, wij gaan misschien binnekort lannetje houden en dan zou het mooi zijn online te gamen!! :)
Thanks
Overigens is dat progje (freesco ofzo) simpel te installen enzo onder linux en drraait dat dat ook zonder gefuck in online gamez?
Moet er nog iets speciaals gebeuren (instellingen) want het zou natuurlijk zonde zijn als we daar strax pas 8er zouden komen

BETERZ

• BC3 Victim
Freesco is zeer eenvoudig op te zetten zelfs zonder kennis van Linus (zoals ik dus) ik heb een nederlandstalige handleiding voor je (ik heb er maar 1 foutje in kunnen vinden). Dus dat moet lukken. Zorg wel dat je minimaal 8 Mb RAM hebt.

Verder heb ik niet veel ervaring met netwerk games maar zoals hierboven al gepost mag dat geen probleem zijn. Zelf heb al een aantal TCP/IP spellen in een keer kunnen spelen.

• BC3 Victim
Okay, freesco dus voor de 486....
Alleen kan ik daar maar 3 netwerkkaarten opzetten... of kunnen er meerdere via een hub?
Stel (ben eigenwijs) dat toch windows 98SE geinstalleerd gaat worden, welke processor/hoeveel geheugen moet er dan minimaal aanwezig zijn? En... hoe kom ik daar aan (aan een oude processor dus).
:?

• BC3 Victim
Als je een 486 met Freesco gaat draaien dan kun je er 3 netwerkkaarten in zetten. Maar als je internet voor meerdere computers gaat delen is dat veel makkelijker met een hubje. Tenminste zoals ik het zie.

Van Win98 SE heb ik geen verstand (qua IS dan) maar ik zou gewoon ''s naar de systeemeisen kijken.

Verwijderd

Doe maar geen windows 9x op een ICS PC! Dan kan je die om de dag ofsow gaan rebooten. Heb ik eerst ook gehad, nix dan problemen ermee. toen win2k erop, en die blijft gewoon 2 maanden up. nix geen omkijken naar.
Wil je d''r geen omkijken naar hebben, dus één keer aanzetten en wegstoppen, dan gewoon freesco of linux erop, en de boel draait.
Met deze OSsen heb ik geen ervaring, maar ze zijn gewoo stabiel. Wil d''r nog wel eens mee gaan spelen als ik een extra pc ervoor heb.

• BC3 Victim
Da''s dus net mijn probleem, heb noch ervaring met linux, noch met freesco. En heb geen zin om me daar al te veel in te verdiepen, aangezien netwerkje er zsm moet komen. Volgens mij kan je trouwens prima sharen met win98, maar goed, stel dat ik dan WinMe installeer, minimaal geheugen en processor?

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 10:09
ok, netwerk heb ik ook, alleen is server mijn eigen computer met win2k erop, hoe moet ik nu alles instellen zodat die andere computers ook het internet opkunnen?? eerst lukte dat gewoon zonder programma''s (wizard internet), maar op een of andere manier doet hij dat nu niet meer, hoe kan ik dit oplossen???
Pagina: 1