Toon posts:

[BC3] Switchen verbinden...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Over een maand of 2 gaan we een "kleine" lan (onze tweede editie) houden voor ongeveer 80 mensen. Spijtig genoeg vinden we "nog" geen sponsors, dus we moeten het doen met eigen materiaal. Dit betekent dat we geen gigabit backbones hebben of wat dan ook, maar alleen 100 mbit switchen (geen hubs, het zijn switchen). Ik veronderstel dat 1 switch (waarschijnlijk de beste, de 3com 8poort zo hebben we er 1?) als hoofdswitch moet dienen, en daaronder alle bijswitchen? Ja zeker? Maar dan hangen aan die hoofdswitch bijswitchen via een 100 mbit cross-over cable. Maar wat dan als mensen gaan leechen tussen 2 switchen in? (Dus via bijswitch 1 -> hoofdswitch -> bijsw 4 en zo maar door?) Gaan dan de gamers lag ondervinden, omdat die bijswitchen maar verbonden zijn via 100 mbit en die leechers de volle 100 mbit opbruiken? Of gaan de leechers dan trager gaan (wat spijtig zou zijn, maar minder erg voor het gamen waarvoor de lan bedoeld is), zodat de paketjes van de gamers "toch" normaal goed doorkomen, dus dat de 100 mbit altijd "gelijk" verdeeld wordt tussen alle clients?

Beetje filosoferen mag toch? :) thanks!

Diejanah

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-08 14:10
Het beste is om in jouw geval de switch met de meeste poorten als hoofdswitch te gebruiken, switches met veel poorten hebben vrijwel altijd een snellere ''backplane''.
Dan moet je een die switch alle andere switches hangen, zodat alle switches rechtstreeks aan die hoofdswitch hangen.

Of het goed gaat werken kan je niet zomaar zeggen, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het vrijwel altijd goed blijft lopen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 20 mei 2001 15:25 schreef FatalError het volgende:
Het beste is om in jouw geval de switch met de meeste poorten als hoofdswitch te gebruiken, switches met veel poorten hebben vrijwel altijd een snellere ''backplane''.
Dan moet je een die switch alle andere switches hangen, zodat alle switches rechtstreeks aan die hoofdswitch hangen.

Of het goed gaat werken kan je niet zomaar zeggen, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het vrijwel altijd goed blijft lopen.
Oke, bedankt! Misschien andere mensen met ervaringen hier?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:01

Boss

+1 Overgewaardeerd

bovendien heb je geen crosscables nodig. De meeste (alle?) fatsoenlijk switches en hubs hebben een uplink. Dat is zeg maar een cross-over aansluiting. Dus in de ''hoofdswitch'' stop je de kabeltjes in de gewone uitgangen, en in de subs op de uplink.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 20 mei 2001 16:26 schreef Boss het volgende:
bovendien heb je geen crosscables nodig. De meeste (alle?) fatsoenlijk switches en hubs hebben een uplink. Dat is zeg maar een cross-over aansluiting. Dus in de ''hoofdswitch'' stop je de kabeltjes in de gewone uitgangen, en in de subs op de uplink.
ow ja, goed punt, niet eens aan gedacht :)

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 20:57

Macros

I'm watching...

Op zondag 20 mei 2001 16:26 schreef Boss het volgende:
Niet waar. Bijna alle 100mbit switches hebben geen normale 100mbit uplink.
Zorg dus dat je WEL cross link kabels hebt!

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Daarnaast blijft het een feit dat als de link tussen switch 1 en switch 2 (100mbit) wordt vol getrokken door een leecher. Dat de rest op die switch dat gelijk merkt.

Als het manageable switches zijn kan je mischien een x aantal ports trunken van de hoofdswitch naar de switches die daar onderhangen. Zodat je een grotere/bredere link tussen de switches hebt.

Zoals fatalerror al zei. Pak de switch met de snelste backplane als "master"-switch en hang hier al de "sub"-switches onder. En hang niet nog een switch achter een "sub"-switch.

En de laatste optie, trap de leechers onder hun hol ;]

• FatalError
Het valt enorm mee hoe weinig last je hebt van leechers in een geswitcht netwerk.
Op WAN bijvoorbeeld zat ik met nog 20-25 andere lui via 1 100 mbit lijntje met de rest van het netwerk vast. Omdat er onder andere mijn pc hard gepompt werd is die uplink constant flink belast geweest, maar toch bleef de ping onder de 20 ofzo.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

snelheid zal er niet onder lijden
alle active poorten krijgt evenveel dat toebedeelt ...en met een leech gaat dit zeker lukken

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op zondag 20 mei 2001 15:25 schreef FatalError het volgende:
Uhm...een 8 poorts switch heeft een backplane van 1.6 Gigabit...dat is dus 8x200mbit.
Ik heb een goedkope 8 poorts Switch, en zelfs die heeft een backplane van 1.6 Gbit.

B.D.W. Grotere switches hebben wel een grotere backplane, maar tot max. 3.6 geloof ik
Meer poorten is dus niet altijd sneller.

• FatalError
Het beste is om het uit te zoeken hoe snel die is.
3.6 gbit/s is altijd beter dan 1.6 gbit/s;)
Eigenlijk zou je ook moeten kijken naar hoeveel pakketjes dat ding per seconde erdoor kan pompen, maar ik denk dat dat voor zulke kleine netwerken nog niet interessant is.
Trouwens, mijn 24 poorts switch heeft een backplane van 4.2 gbit/s. Er zijn zelfs switches die 50 gbit/s of meer doen!

Pagina: 1