Toon posts:

[BC3] UTP wil niet op 100 Mbit, terwijl kabel goed is

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van mijn vaders werk een rolletje STP van 500 meter gekregen :P

En nu wilde ik van mijn kamer naar mijn broertjes kamer een kabeltje trekken omdat de kabel over de trap een beetje lelijk en struikelgevoelig was.

Na 6 keer een nieuwe stekker aan de kabel geklonken te hebben werd het tijd om de kabel door te meten en die blijkt gewoon goed te zijn en de weerstand is 2,3 ohm, niet teveel dus.

De server heeft een RTL 8139, mijn broertje ook. De switch is een 8 poorts linkpro 10/100. Ik heb verschillende poorten van de switch geprobeert en nog werkt te kabel niet op 100 mbit. Als ik de netwerkkaart op 10 mbit zet werkt het wel. Ik denk dat de kabel ongeveer 15 meter lang is, dat moet niet echt een probleem zijn lijkt me. Met een kabel van 10 meter van eynstein (UTP) werkt het wel perfect.

Weet iemand misschien wat het is, ik wist niet echt goede zoekwoorden voor dit onderwerp :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Een UTP kabel mag in principe 100 meter lang zijn tussen 2 devices, dus de lengte zal het niet zijn.

Hoe heb je de instelling van je NIC ?

Auto-sense of geforceerd op 100 FD ?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Heb je veel elektronische apparatuur langs je kabel staan?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 19 mei 2001 14:14 schreef GaMeOvEr het volgende:
Een UP kabel mag in principe 100 meter lang zijn tussen 2 devices, dus de lengte zal het niet zijn.

Hoe heb je de instelling van je NIC ?

Auto-sense of geforceerd op 100 FD ?
Hij staat op autosense, dat moet goed zijn lijkt me, ik kan nog 100 forced FD proberen.
Verder heb ik alles standaard ingesteld, met een andere kabel werkt het namelijk wel.
Heb je veel elektronische apparatuur langs je kabel staan?
Het is STP (Shielded Twisted Pair), dus dat zou niets moeten uitmaken, hij gaat verder ook niet langs elektronische apparaten, het enige ijzer waar hij langs komt is de waterleiding.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:27
Liggen er geen andere kabels direct naast? Dat kan nl problemen geven. Probeer anders eens half-duplex ofzo.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Joehoe Axkman, er staat toch dat ie een switch heeft!!! |:(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
in plaats van de ohmse weerstand van zo''n kabel door te meten is het mischien makelijker om te kijken of er geen draadbreuk inzit (op de multimeter piep stand)
ver de twisted pairs goed bij elkaar hebben wanneer je een connector erop rampt en voor stp kabel heb je aparte connectors nodig

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:26
De site van 3com (US dan) is down nu ik dit tik, maar volgens mij staat er meer uitgelegd op de vogende pagina.

succes!

http://www.3com.com/products/dsheets/400317a.html

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Verwijderd

Wel goed gekeken of je een normale kabel nodig hebt of een null cable (zogenaamde crosscable) nodig hebt?
Tussen 2 nics heb je een null cable nodig, als je een hub/switch/router hebt dan heb je normale (patch) kabels nodig

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Quoteje uit mijn CCNA curriculum:
The metallic shielding materials in STP and ScTP need to be grounded at both ends. If improperly grounded (or if there are any discontinuities in the entire length of the shielding material, for example due to poor termination or installation), STP and ScTP become susceptible to major noise problems, because they allow the shield to act like an antenna picking up unwanted signals.
Dus misschien dat je kabel toch niet helemaal goed is

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, er zitten gewone UTP stekkers aan, het schild zit dus niet aan een aarde vast, maar er zitten geen apparaten langs de kabel die storen. Dan nog zou het gek zijn dat 100 helemaal niet werkt en 10 perfect.

Het is een patch kabel, zo slim was ik nou ook wel weer :)

Ik ga nu ff half duplex proberen, misschien dat dat wel werkt, jullie horen het resultaat zo wel.

Verwijderd

Topicstarter
100 FD - Werkt niets
100 HD - Werkt niets
10 FD - Werkt perfect
Auto - Werkt niet

Ik heb alleen 10 HD niet getest, maar dat is niet echt nodig lijkt me.

De kabel heb ik trouwens met zo''n piepjesding doorgemeten, daarna had ik de weerstand gemeten om te kijken of die bij een kabel ergens hoger lag.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 19 mei 2001 14:40 schreef Bigs het volgende:
Quoteje uit mijn CCNA curriculum:
[..]

Dus misschien dat je kabel toch niet helemaal goed is
Ow wacht ff, dat heb ik niet helemaal goed gelezen, ik kan die kabel ff gaan aarden anders, aan mijn kast, zou dat werken?

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
je moet die kabbel ff aan beide kanten aan de cv gooien / waterleiding of gewoon een geaarde stekker pakken en deze op de aarde draad (nee niet de fase / nul) gooien

met nadruk BEIDE KANTEN

anders is het een antenne....

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Als je een STP kabel in de winkel koopt zitten er stekkers aan met een metalen omhulseltje... Dus...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 19 mei 2001 15:12 schreef Mr.PlayR het volgende:
Als je een STP kabel in de winkel koopt zitten er stekkers aan met een metalen omhulseltje... Dus...
Ja, maar als je een haspel van 500 meter krijgt krijg je er helaas geen stekkertjes bij :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 19 mei 2001 15:12 schreef elgringo het volgende:
je moet die kabbel ff aan beide kanten aan de cv gooien / waterleiding of gewoon een geaarde stekker pakken en deze op de aarde draad (nee niet de fase / nul) gooien

met nadruk BEIDE KANTEN

anders is het een antenne....
Ik hoor net van mijn pa dat dat niet moet, dan krijg je een aardlus en dat schijnt niet helemaal fris te zijn, hij is elektricien geweest, dus hij zal het wel weten

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-08 14:10
Het is inderdaad het beste om aan 1 kant een afgeschermde stekker te doen en aan de andere kant een gewone onafgeschermde.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Het punt is dat als hij op 10 MBit wel werkt, en op 100 niet, dan heb je wel degelijk een shielding probleem.

Bij je STP heb je nu een mantel om je kabel, (om je pairs heen) die nu nergesn op aangesloten is.

Als jij een STP-patchcable zou kopen, zou je zien dat die connectors daarvan zijn voorzien van metalen lipjes, die contact maken met het socket in je NIC, waar je de RJ-45 inprikt.

Nu is dat niet het geval, dus kan de troep die de folielaag van je STP-kabel opvangt, nergens heen.

Des te langer de afstand, des te meer gezeur.

Je kabel is gewoon goed gepatched, anders deed hij op 10 Mbit ook nix.

Weet je wel zeker dat het CAT5 STP (of hoger) is, en niet een oud doosje CAT3 ?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Shielded CAT 5 staat er op die kabel
Ik heb hem net geaard aan de kast van mijn geaarde pc en nog geen resultaat.

2 keer aarden krijg je juist storing door, dan gaat namelijk alle aarde van het hele huis tussen de 2 aardingen van die kabel lopen :)

Hiervoor lag er een UTP kabel, ik dacht dat ik die fout gekrompen had, dat zal dus ook wel niet zo zijn en die deed het ook niet.

• FatalError
En heb je de aderen in de goede volgorde in de stekker?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• FatalError
Maar jeb dus de goede paren aan de goede pinnen?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 19 mei 2001 15:30 schreef FatalError het volgende:
En heb je de aderen in de goede volgorde in de stekker?
Ik heb alles draadje voor draadje doorgemeten en 20 keer gekeken of ze in de goede volgorde lagen. Ik heb 2 losse connectoren die je normaal in de muur steekt, daar steek ik nu die kabels in en dan kan ik ze doormeten.

Verwijderd

Topicstarter
Yep, 10 Mbit werkt gewoon (dat betekent dat er 4 draadjes goed zitten :) )
Ik heb alles doorgemeten en de lampjes op mijn switch geven 100 mbit full duplex aan als die kabel erin zit.

Verwijderd

Volgens mij is er gewoon zware interferentie bij jullie thuis ofzo :D

Verwijderd

Topicstarter
Het kan best dat de buren met een magneet op de muur zitten :)

Ik zal voor de gein eens een STP maken die over de trap loopt :)
Pagina: 1