14 PC''s op 3 hub''s.. Je gaat denk ik een shitlading collisions krijgen op het netwerk zoals jij ''t geschetst hebt.
Zijn switches je te duur dan kun je nog een andere oplossing proberen, nl. 4 NIC''s (3 intern + 1 extern (netwerkkaarten) in je server. Op die manier maak je gescheiden segmenten. Of 1 3 ports 100Mbit switch tussen je segmenten. Het is een extra investering van zo''n 200 gulden, maar je netwerk zal er echt een stuk vlotter door werken.
Het beste is gewoon 1 16 ports switch, of 3 switches (per etage), maar dat kan idd. in de papieren gaan lopen, alhoewel een switch tegenwoordig niet gek veel duurder meer is dan een 100Mbit hub.
100Mbit is voor je mxstream meer dan genoeg, je zou zelfs met 10Mbit toekunnen. Overigens wens ik je veel succes qua snelheid, want met 16 man 50Kb/s delen wordt je niet vrolijk van denk ik zo, stel iedereen zit te werken dan hou je nog zo''n 3.1 Kb/s over, vergelijkbaar met een gewoon analoog modem dus. Daarbij krijg je het probleem dat je met een asynchrone verbinding zit, oftewel je upstream is kleiner dan je downstream. Het vervelende is echter dat een volledige benutting van de upstream een totale instorting vd. downstream kan veroorzaken.
Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoeveel er precies ge-internet gaat worden in het huis, eventueel zou een proxy kunnen helpen. Gezien het feit dat het een studentenhuis betreft loop je het risico dat alle users zo actief zijn dat je van die MXstream verbinding niet veel meer dan een magere-telefoonmodemsnelheid overhoud overdag.
Wat dat betreft zou je 3 hub systeem waarsch. wel prima werken. Je MXStream verbinding is nl. de bottleneck, niet het netwerk. Wel kun je je game server intern hosten, daarvoor zou een soepel netwerk wel prettig zijn, evenals voor onderlinge bestandsuitwisseling.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen