Toon posts:

[BC3] [LINUX] Netwerk opzetten. Wat doe ik fout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een server met Linux (SuSe 7.1) erop geinstalleerd. Daarop heb ik een 5-poortshub aangesloten.

De server heb ik de volgende instellingen gegeven: ip 192.168.0.1 subnetmasker 255.255.255.0

Een laptop, die ik aan het netwerk wou aansluiten heb ik de volgende instellingen gegeven: ip 192.168.0.2 subnetmasker 255.255.255.0 Op de laptop draait Win98se.

Ik kan de computers naar hun zelf laten pingen, maar niet naar elkaar. Als ik ifconfig bij linux doe, dan zie ie eth0 en een loopback.

De grap is, dat de netwerk het wel een keertje heeft gedaan. Ik ging toen alleen op de laptop een netwerkadapter erbij installeren, en sindsdien doet ie het niet meer. Ik heb alles proberen terug te zetten naar de oorspronkelijke situatie, toen ie het nog wel deed, maar tevergeefs, het werkt niet. De laptop kan wel op een andere netwerk aansluiten en internet doet het dan ook. Dan moet ik wel de netwerkinstellingen veranderen, en zorgen dat de netwerkkaart automatisch een ip verkrijgt.

Ik hoop hiermee voldoende informatie verteld te hebben zodat jullie mijn probleem door hebben.

Weet iemand misschien wat ik verkeerd doe, of wat ik kan doen om het netwerk operationeel te krijgen.

Ik hoop echt dat jullie een oplossing voor me hebben. Moet ik misschien linux opnieuw installeren, of de OS op de laptop?

Alvast bedankt.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
hmm, je gebruikt toch geen crosslink kabels naar die hub he?
zie je de lichtjes op je hub aangaan voor de desbetreffende computers en zie je ze knipperen wanneer je pinged?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Is er echt helemaal niemand die een suggestie heeft of die me kan helpen?
;(

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, was ik vergeten te vertellen.

De kabels zijn in orde. Hier mankeert niks aan. Ik heb ze allebei getest en ze werken in een andere netwerk. Het zijn normale UTP kabels. Het rare is, de netwerk heeft het voorheen wel gedaan, dus het moet niet aan die kabels liggen. Ik heb ze ook in de juiste poortjes aangesloten van de hub. Tenminste, de server in poort 1, en de laptop in poort 2. Geen Uplink ofzo gebruikt.

Nog andere ideeen??

• BC3 Victim
Wil je dus alleen het netwerk laten werken? Dus dat je van die laptop naar de server kan pingen of wil je ook internet?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dat de netwerk operationeel wordt. Geen internet, maar gewoon het netwerk. Dat ik dus bestanden van mijn laptop naar mijn server kan sturen en vica versa.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:19

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Op donderdag 17 mei 2001 19:01 schreef drms het volgende:
Ik wil dat de netwerk operationeel wordt. Geen internet, maar gewoon het netwerk. Dat ik dus bestanden van mijn laptop naar mijn server kan sturen en vica versa.
Om Win9x en Linux met elkaar te laten praten moet je Samba installeren en configgen. www.samba.org voor meer info en man samba.

Ik heb het zelf al sinds een eeuwigheid draaien en gaat perfect.

Aanvullinkje:

SuSe 7.1 is me niet echt bekend, maar in hoeverre kun je bij de installatie procedure opgeven of een netwerk interface verkeer mag accepteren?. In RedHat 7.1 kun je in de install procedure van geen tot max. veiligheid kiezen of handmatig de interfaces configgen voor dingen als ftp, etc. Zou best kunnen zijn dat ping niet werkt om dat dit geblocked wordt door de firewall regels.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Wat zie je precies als je op je linux PC ifconfig intypt. Is het ipadres daar goed?

Oh en Samba heb je niet nodig om te kunnen pingen.

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

Verwijderd

Ga als volgt te werk:

Start in SuSe YaSt op. Kijk daar in je netwerkinstellingen of je IP adres inderdaad in orde is. Ga dan terug naar je shell. typ <ping 192.168.0.1> Als je nu een reply krijgt weet je dat je netwerkkaart werkt. Doet ie het nu niet typ dan eens <ifconfig eth0 up> Probeer het dan nog eens.
Als je nou bestanden wilt delen met je winbak en je linuxserver heb je inderdaad samba nodig. In je /etc/samba/smb.conf of /etc/smb.conf staat nu al een voorbeeld hoe je het zou kunnen doen. Maak daar een kopie van en ga een beetje editen. Om te zien of het werkt moet je alleen wel smbd opnieuw starten. Suc6

Overigens hoef je niet je os opnieuw te installen om problemen op te lossen. Maar vaak is dat voor newbies een hele goede manier om weer van voor af aan te beginnen.

• BC3 Victim
Om Win9x en Linux met elkaar te laten praten moet je Samba installeren en configgen. www.samba.org voor meer info en man samba.
Ik heb het zelf al sinds een eeuwigheid draaien en gaat perfect.

Als je nie eens naar elkaar kan pingen ,dan werkt dat dus ook niet.

Heb je soms iets in je firewall gezet dat de server niet moet reageren op pings?
netconfig je netwerkkaart noggis op je linuxbak.....
SUC6!

• Biazz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 18:35

Biazz

Jongens,
het probleem ligt niet perse bij de linux bak. Als er twee niet kunnen pingen heeft er vaak maar een schuld. Kijk of allebij de pcs het zelfde subnet hebben. Check de kabels en de hub. Branden de lampjes op de hub? knipperen ze als er verkeer is? Is tcp/ip geod geinstalleerd op beide compus? Er kan echt vanalles aan de hand zijn. En begin aub niet met samba te rommelen voor je kunt pingen. Dat is echt onzin. Eerst tcp/ip in orde, dan de rest.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 18 mei 2001 19:15 schreef Biazz het volgende:
Jongens,
het probleem ligt niet perse bij de linux bak. Als er twee niet kunnen pingen heeft er vaak maar een schuld. Kijk of allebij de pcs het zelfde subnet hebben. Check de kabels en de hub. Branden de lampjes op de hub? knipperen ze als er verkeer is? Is tcp/ip geod geinstalleerd op beide compus? Er kan echt vanalles aan de hand zijn. En begin aub niet met samba te rommelen voor je kunt pingen. Dat is echt onzin. Eerst tcp/ip in orde, dan de rest.
De PC''s hebben beide dezelfde subnetmasker namelijk 255.255.255.0

De kabels en hub zijn ok. Heb ik gechecked op een andere netwerk namelijk.

Als ik de computers naar hunzelf laat pingen dan branden de lampjes op de hub, dus hier zit het probleem ook niet (denk ik ;)).

Volgens mij zijn de tcp/ip protocols in orde van beide computers. Wat bedoel je hier precies mee? Ik kan namelijk met de laptop, als ik op een andere netwerk met andere instellingen aanlog, wel op het internet, dus de tcp/ip protocol werkt wel. Op de linux bak zou ik niet weten of deze werkend is, want ik heb geen internet aansluiting hierop.

Een vraagje, hoe kan ik de netwerk configuratie in dos veranderen. Ik weet dat je in windows met winipcfg de instellingen kan bekijken per netwerkkaart, en met het icoontje netwerk in het configuratiescherm de configuratie per netwerkkaart kan veranderen. Is dit ook in dos mogelijk? Zo ja, wat zijn de commando''s om dit te veranderen.

Nog een klein vraagje. Hoe kan ik de tcp/ip protocol gemakkelijk opnieuw installeren bij de linux bak. Zoals al eerder in de topic vermeld is, gebruik ik het SuSe Linux 7.1 pakket.

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand die hierop kan of wil reageren :'(?

Ik heb het hulp best dringend nodig?

Een ander vraagje? Is er op het internet ergens een tutorial te vinden waar stap voor stap staat beschreven hoe ik een linux server moet installeren zodat ik er een aantal windows machines erop aan kan sluiten. Dit heb ik namelijk nodig, zodat ik kan weten wat ik precies verkeerd heb gedaan.

Alvast bedankt

Verwijderd

geef eens de output van "ifconfig -a" en "route" van je Linux machine.
En de instelling die je onder windows hebt.
(check maar met winipcfg) ...
Pagina: 1