P1 133 Linux Redhat 7.2 Apache webserver. And a PII 433 @ 541 with Windows 2000
Suc seed.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Die ''rare'' volgorde is omdat er dan 1 aderpaar gebruikt wordt voor ''heen'' en 1 aderpaar voor ''terug''. Doordat zo''n aderpaar getwist is is er minder kans op fouten. Als je nou niet zo''n aderpaar ''intact'' houdt gaat dat voordeel verloren.
Het mag over koprte afstanden dus wel werken, maar op grote afstanden en met hoge snelheden moet je toch echt wel die draadjes in de goede volgorde hebben.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
dus oranje & oranje-wit
de volorde moet (aan beide kanten) zijn:
oranje
oranje-wit
groen
blauw-wit
blauw
groen-wit
bruin
bruin-wit
waar je pin-1 hebt zitten maakt niet uit, als je het maar aan beide kanten gelijk hebt.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

1 White/Orange -> 1 TX+
2 Orange -> 2 TX-
3 White/Green -> 3 RX+
4 Blue -> 4
5 White/Blue -> 5
6 Green -> 6 RX-
7 White/Brown -> 7
8 Brown -> 8
http://www.hwb.acc.umu.se/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html
twistparen:Op woensdag 16 mei 2001 09:59 schreef total_confusion het volgende:
klopt.. maar kun jij me uitleggen waar die groen/wit en blauw/wit "getwist" zitten. ?
A: White/Orange + Orange
B: White/Green + Green
C: White/Blue + Blue
D: White/Brown + Brown
En kleurtjes maken niet zoveel uit, zolang dezelfde twistparen bij elkaar zitten ivm crosstalk (zoals boven uitgelegd door iemand anders)
Zoals bij oranje en bruin.
[img]"http://members1.chello.nl/~a.ossendrijver01/utp[/img]
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
omdat anders RX- niet bij RX+ in een twist zit?Op woensdag 16 mei 2001 10:06 schreef total_confusion het volgende:
Ja, dat schema ken ik wel! maar waarom zit groen/wit niet gewoon langs groen, en blauw/wit niet gewoon langs blauw.
Zoals bij oranje en bruin.
als je RX+ en TX- in een twist hebt, krijg je nl. crosstalk en een lagere performance van je netwerk...
En kleurtjes maken niet zoveel uit, zolang dezelfde twistparen bij elkaar zitten ivm crosstalk (zoals boven uitgelegd door iemand anders)
[/quote]
mja dit is dus wel zo!!! als je die wit groen en wit/blauw naast hun eigenkleur houd.. dus blauw met wit blauw en groen met wit groen naast elkaar.. dan werkt je kabel na 15 meter niet meer! en mijn vraag is.. WAAROM?
En kom dan nog maar es terug....of liever niet
Eikel...
omdat 2 kabeltjes met elkaar praten/storen en je zodoende een soort kortsluiting krijgt....
Als je een microfoonkabel hebt die je twist met een 220V kabel krijg je ook 50 Hz brom in je geluid en kan je niks fatsoenlijks opnemen.
je gebruikt aderss 1, 2, 3 en 6.Op woensdag 16 mei 2001 09:59 schreef total_confusion het volgende:
klopt.. maar kun jij me uitleggen waar die groen/wit en blauw/wit "getwist" zitten. ?
als je dan wit-groen en wit-blauw kruist, zijn aders 1 en 2 een getwist aderpaar, en 3 en 6 zijn samen getwist. Bij 100mbit is dit noodzakelijk, om overspraak e.d. te voorkomen.
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Opbouwende informatie zou welkom zijn... als je eraan irriteerd kan je ook op X rechtsboven klikken...Op woensdag 16 mei 2001 10:15 schreef suffer&die het volgende:
Jitter en crosstalk....# koop een boekje sukkel!
En kom dan nog maar es terug....of liever niet #
#...
Maar is het nu een beetje duidelijk total_confusion?
ik durf te wedden dat je nog niet eens weet wat jitter is... daarom voor jou ff een quiz:Op woensdag 16 mei 2001 10:15 schreef suffer&die het volgende:
Jitter en crosstalk....jezus koop een boekje sukkel!
En kom dan nog maar es terug....of liever niet
Eikel...
What is jitter?
A. Als de 2 clockpulses van de computers niet synchroon zijn, waardoor de bit een fractie eerder komt dan verwacht.
B. Wanneer de bit uit dijt, waardoor hij interfereert met andere bits.
C. Doordat de bit een afstand af moet leggen, vind er een vertraging plaatst, waardoor er gaten in de tijd ontstaan.
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Wanneer een draden-paar waarover een hoogfrequent signaal gaat getwist wordt, is dit paar minder gevoelig voor electromagnetische velden (en zend ze ook minder uit). Dit omdat door de draaiing van de draden de richting van dit veld telkens veranderd, zodat het netto magnetische veld nagenoeg 0 is.
Verder moet je de draden 4&5 en 7&8 wel aansluiten, anders ziet de netwerkkaart niet dat hij een kabel heeft die geschikt is voor 100Mbit (en wanneer je de plaatsing van pin-1 verkeerd hebt, hoef je geen nieuwe kabel te knijpen
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Crosstalk (overspraak) is de overdracht van signalen naar een andere kabel
Jitter treed op als er timingsvariaties plaatsvinden door een langer pad, of een magnetisch veld.
Zomaar een gok, ik heb er geen opleiding voor genoten...
Onder de 15 meter moet je ze ook bij elkaar houden... Merk je in de netwerk-performance...Op woensdag 16 mei 2001 10:29 schreef total_confusion het volgende:
euh ja.. het komt er dus op neer.. dat als je bij een kabel van ongeveer >15 meter die pairs bij elkaar houd.. er sprake is van "storing". ? THanks allemaal.
Maar goed .. tot zover weet ik dan wel genoeg. Thanks..
Wat bijv. de storing kan veroorzaken is 220V in de buurt, hele "scherpe" bochten in je kabel of slecht gemonteerde stekkers.
Trouwens: klopt op dat plaatje het eerste schema wel ? Ik dacht dat 568A gewoon 1:1 was dus 4 paren naast elkaar ?
Concrete Loop Watercooling
Dat heeft denk ik te maken met de penaanduiding en waarvoor ze gebruikt worden. En niet alle stekkers/busses/kabels zijn logisch, tenminste zeker niet op het eerste oog.Op woensdag 16 mei 2001 10:42 schreef total_confusion het volgende:
ZO.. na een lange lekkere discussie heb ik hem wel door.. maar dan snap ik niet waarom je bv bruin en oranje althans de paren.. niet uit elkaar haalt.. Want dan zijn die toch ook storings vrij?
En graag gedaan, veel succes!
en http://www.nightcrawler.net/cisco/appa/appa.htm heeft ook nog handige info...

Dit is vaag.. behalve kleurtjes verschilt er niks in de paren !
je bekijkt het fout...Op woensdag 16 mei 2001 10:42 schreef total_confusion het volgende:
ZO.. na een lange lekkere discussie heb ik hem wel door.. maar dan snap ik niet waarom je bv bruin en oranje althans de paren.. niet uit elkaar haalt.. Want dan zijn die toch ook storings vrij?
ader 1 is voor TX +
ader 2 is voor TX -
die wil je graag bij elkaar houden om overspraak te voorkomen.
Daarom houd je orange bij elkaar (is nl. paar 1, of te wel ader 1 en 2)
ader 3 is voor RX +
ader 6 is voor RX -
(omdat ze ader 4 en 5 niet wilde gebruiken, om dat ISDN daar 96 volt op zet, en je netwerkkaart daaar niet goed tegen kan)
Daarom hebben ze ader 4 en 6 omgedraait. Nu vormen ader 3 en 6 samen 1 paar. Waardoor overspraak verminderd word.
/domme opmerking?Op woensdag 16 mei 2001 10:49 schreef Dirk-Jan het volgende:
[..]
je bekijkt het fout...
ader 1 is voor TX +
ader 2 is voor TX -
die wil je graag bij elkaar houden om overspraak te voorkomen.
Daarom houd je orange bij elkaar (is nl. paar 1, of te wel ader 1 en 2)
ader 3 is voor RX +
ader 6 is voor RX -
(omdat ze ader 4 en 5 niet wilde gebruiken, om dat ISDN daar 96 volt op zet, en je netwerkkaart daaar niet goed tegen kan)
Daarom hebben ze ader 4 en 6 omgedraait. Nu vormen ader 3 en 6 samen 1 paar. Waardoor overspraak verminderd word.
Ik begrijp dus dat wanneer je 1:1 krimpt je eigenlijk met 1 echt paar + 2 losse draden die niet een paar zijn werkt, en dat de ideale situatie gewoon 2 paren moet zijn.
/domme opmerking?
Dit omdat mijn LAN soms voor een 100Mbit switched 3Com LAN een beetje langzaam is, ik wil de kabels allemaal gaan checken...
en die kabel die jij bedoeld is een B.

http://www.9thtee.com/NetworkingTS.htm
En dat ze niet gepaard zijn, is onzin, want ze zitten wel in paren, alleen niet op de stekker (alleen Groen (
das geen domme opmerking. dit is helemaal juistOp woensdag 16 mei 2001 10:58 schreef FreeRider het volgende:
/domme opmerking?
Ik begrijp dus dat wanneer je 1:1 krimpt je eigenlijk met 1 echt paar + 2 losse draden die niet een paar zijn werkt, en dat de ideale situatie gewoon 2 paren moet zijn.
/domme opmerking?