Toon posts:

[BC3] netwerk werkt niet :-(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 2 computers aansluiten aan een netwerk.
Ik heb nu een hub, en wat utp-cables en cross-cables.
Als ik nu pc1 aansluit op poortje #1 van de hub, en pc2 op #2 van de hub dan lijkt mij dit goed aangesloten.

De instellingen heb ik als volgt staan:

PC1: IP: 192.168.1.1 / Bestanden delen aangezet en tcp/ip protocol staat er ook in. / Computernaam: kamerbeneden / werkgroep @home
PC2: IP: 192.168.1.2 / Hier ook: Bestanden delen aangezet en tcp/ip protocol staat er ook in. / Computernaam: kamerboven / werkgroep @home

Als ik nu bij PC1 naar mijn netwerkomgeving ga, zie ik alleen de eigen bestanden van PC1.
En als ik bij PC2 naar netwerk omgeving ga, krijg ik een foutmelding (dat ik er om een of andere reden dus niet in kan)

Hoe kan ik nu uiteindelijk mijn bestanden en printers gaan delen? (internet komt later)

Alvast Bedankt.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Wat is je subnet mask? En wat heb je als default gateway ingesteld.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Ik zou beginnen met de FAQ van Network Troubleshooting door te nemen.

Probeer iig beide PC''s te laten pingen naar hun eigen en het andere ip adres. Mocht je hier al op problemen stuiten, dan heb je waarschijnlijk ergens een IRQ en/of I/O conflict.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• BC3 Victim
Het kan trouwens ook zo zijn dat de ene PC de andere nog niet kent. Omdat de communicatie over UDP verloopt (en dit betekend grofweg dat de ene PC zich bekend maakt op het netwerk maar zich geen zorgen erom maakt of er ergens ook maar eens PC is die dit heeft gezien) kan het best zijn dat dit nog wel eens een half uurtje kan duren. (Lees networking essentials :r maar eens door!)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 07:55 schreef keesoomen het volgende:
Ik wil 2 computers aansluiten aan een netwerk.
Ik heb nu een hub, en wat utp-cables en cross-cables.
Als ik nu pc1 aansluit op poortje #1 van de hub, en pc2 op #2 van de hub dan lijkt mij dit goed aangesloten.

De instellingen heb ik als volgt staan:

PC1: IP: 192.168.1.1 / Bestanden delen aangezet en tcp/ip protocol staat er ook in. / Computernaam: kamerbeneden / werkgroep @home
PC2: IP: 192.168.1.2 / Hier ook: Bestanden delen aangezet en tcp/ip protocol staat er ook in. / Computernaam: kamerboven / werkgroep @home

Als ik nu bij PC1 naar mijn netwerkomgeving ga, zie ik alleen de eigen bestanden van PC1.
En als ik bij PC2 naar netwerk omgeving ga, krijg ik een foutmelding (dat ik er om een of andere reden dus niet in kan)

Hoe kan ik nu uiteindelijk mijn bestanden en printers gaan delen? (internet komt later)

Alvast Bedankt.
Om bestanden te kunnen delen moet je zowiezo op beide computers het NetBEUI protocol installeren.. Als het daarna nog niet werkt zou ik de kabels even controleren. Je moet geen cross-kabels gebruiken naar de HUB toe. Dit is alleen nodig als je twee computers rechtstreeks met elkaar verbindt.

That''s is dacht ik su.. oh ja.. ik weet niet in hoeverre windows omspringt met een ''@'' in de werkgroepnaam... misschien kun je dit ook veranderen in gewoon ''home'' of zo.. als dan straks alles werkt kan je dit wel weer proberen.. Succes!

• BC3 Victim
En inderdaad gek-0 heeft gelijk, probeer eerst maar eens te pingen vanuit de ene naar de andere pc. Lukt dat al niet, dan kun je verder zoeken.

Verwijderd

Heb je alle drivers al een keer verwijderd (TCPIP protocol verwijderen, netwerkkaartdriver eruitgooien) ???
Als je dat al een keer gedaan hebt en alles opnieuw geinstalleerd, probeer dan even NetBEUI of IPX/SPX om te kijken of het misschien aan je TCP/IP instellingen/stack ligt. Als het daarmee ook niet werkt, probeer andere kabels/andere hub/andere netwerkkaartjes...

• BC3 Victim
Uuhhhh, fout. Om bestanden te delen is TCP/IP echt voldoende hoor. Eerst denken, dan roepen!!!

Oh ja, voor de analfabeten: TCP/IP en NetBEUI zijn gewoon transport protocollen, alleen is NetBEUI sneller, compacter, maar niet routable.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op woensdag 16 mei 2001 08:02 schreef Blue_Saphire het volgende:
Om bestanden te kunnen delen moet je zowiezo op beide computers het NetBEUI protocol installeren.
Dit kun je compleet negeren, want het maakt niet uit of je NetBEUI, IPX/SPX of TCP/IP gebruikt. Alle deze drie protocollen kunnen voor een connectie en file/printer sharing zorgen.
Wel heeft NetBEUI als voordeel, dat je hier echt nix voor hoeft te configureren. Dit in tegenstelling tot TCP/IP. Daarentegen is internetsharing (wat je later wilt) iets moeilijker te realiseren met NetBEUI, terwijl het een zogezegd eitje is als je het TCP/IP protocol gebruikt. ;)

Heal the internet ...

Verwijderd

BlueSaphire:

Om bestanden te delen hoef je absoluut niet het NetBEUI protocol te installeren, bestandsdeling kan ook perfect verbonden worden met TCP/IP of IPX/SPX, draait hier al jaren naar behoren.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op woensdag 16 mei 2001 08:05 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Uuhhhh, fout. Om bestanden te delen is TCP/IP echt voldoende hoor. Eerst denken, dan roepen!!!

Oh ja, voor de analfabeten: TCP/IP en NetBEUI zijn gewoon transport protocollen, alleen is NetBEUI sneller, compacter, maar niet routable.
Kijk met deze man kan ik praten... Ook al noemt hij met gek-0 :P ;) :)

Heal the internet ...

Verwijderd

Ok, maar hij zou Netbeui kunnen installeren om te kijken of het dan wel werkt, dan weet je dat je bedrading goed zit. Je kan er niks fout aan doen.

Als dat wel werkt moet je eens proberen je TCP-IP stack opnieuw te installeren. (is boven ook al geroepen)

• BC3 Victim
Of eerst eens kijken wat de rest van de instellingen zijn. PC1 kan wel met PC2 praten, PC2 niet met PC1. (Klopt niet helemaal want als PC2 niet met PC1 kan praten dan is helemaal geen verkeer mogelijk, maar dat terzijde.). M.i. is of het subnet mask niet goed, of de default gateway staat verkeerd (hoeft in deze situatie dus niet ingevuld te staan overigens), of je zit met die fuck windows 9x network latency. Als je maar vaak genoeg op refresh drukt krijg je de gedeelde resources wel een keertje te zien.

Maar ja, wie ben ik. |:(

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43

MRic3

Of praat ik weer poep?

Gooi ook maar wat in de optie''s...
-check je bindings (zit tcp/ip wel aan de netwerkkaart)???
-ping eigen IP, ping 127.0.0.1 (loopback) ping andere IP
-subnetmask moet 255.255.255.0 zijn op beide computers
-default gateway hoeft niet ingevuld te worden
-laat de comp''s gewoon fff zoeken naar elkaar of gewoon een half uur allebei aan laten staan
-zelde naam van de workgroup op beide comp (niet echt nodig maar toch)
- en natuurlijk lekker simpel, sjek je HUB en kabels :?

suc6

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• BC3 Victim
Heel goed, iemand die kan samenvatten. Chapeau! 8-)

Verwijderd

zal wel een 98 machine zijn die dat probleem heeft, het probleem van dat de pc zich niet drukt maakt, en zich niet laat zien aan anderen is makkelijk op te lossen, door ipv netwerkomgeving, ff naar "start" "uitvoeren" te gaan en in de prompt in te vullen \pcnaam\sharename
(alleen \pcnaam is ook voldoende

succes, ps, wat doe je met een hub met crosscable zoals je bovenaan zegt?:?

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 10:46
Gooi anders die hub er tussen uit en probeer het met een crosscable :?
Pagina: 1